"Транс" та "Реальність" – небезпечні ігри з нестійкою психікою
Від 4 квітня на українських екранах демонструються: психологічний трилер "Транс" Денні Бойла, трагікомедія "Реальність" Маттео Ґарроне, кримінальний бойовик "Одним менше" Нільса Ардена Оплева, бойовик "Падіння Олімпу" Антуана Фукуа, трилер "Гарний лікар" Ленса Дейлі, комедія "Мільйон для чайників" Рамаа Мослі, пригодницький анімаційний фільм "Монстри на острові 3D" Такаші Ямадзакі, музичне розважальне стрип-шоу "Crazy Horse. Вогонь Крістіана Лубутена 3D" та пригодницький фантастичний фільм "Парк Юрського періоду 3D" Стівена Спілберґа.
Транс/Trance
Режисер: Денні Бойл
У ролях: Розаріо Доусон, Джеймс МакЕвой, Венсан Кассель
Жанр: психологічний трилер
Країна: Великобританія
Після соціально-критичної індійської мелодрами "Мільйонер з нетрів" та драматичної моно-вистави із Джеймсом Франко про відрізання руки складним ножем "127 годин", британський режисер Денні Бойл повернувся до кримінальної тематики, яка і принесла йому всесвітню славу. У стрічці "Транс", як і в багатьох інших фільмах режисера, йдеться про швидке збагачення та ціну, яку доводиться за нього платити.
Взятися за цей фільм Бойлу пропонували одразу після виходу його дебюту "Неглибока могила", та режисер відмовився, бо вважав стрічку занадто складною для втілення. Сценарист "Трансу" Джо Ахерн тоді продав свою ідею телебаченню, але Денні Бойл про фільм не забував і повернувся до нього майже через двадцять років.
Головний герой "Трансу" – працівник лондонського аукціону Саймон – програв у карти купу грошей. Аби виплутатися із цієї ситуації, хлопець цупить з роботи картину Гойї та збирається продати її бандитам. Викрадення проходить без проблем, але одразу після цього Саймон отримує травму голови і геть забуває, де сховав полотно. Його поплічники наймають лікарку-гіпнотизерку, яка має допомогти хлопцеві пригадати місце сховку.
"Транс" розпочинається як кримінальна драма із типовим героєм-невдахою, змушеним протистояти банді садистів та головорізів. Але як тільки у стрічці з’являється доволі химерна лінія з гіпнозом, історія перетворюється на фантасмагорію, варту уваги самого Крістофера Нолана. За своїм сюжетом та й драматургією "Транс" скидається на ноланівські "Мементо" та "Початок" – це така ж калейдоскопічна структура і багатошарова оповідь, де правду неможливо відрізнити від вигадки чи галюцинації.
І хоча на початку фільму його сюжет здається надуманим та малоймовірним (хто б із бандитів став би панькатися із лікуванням своєї жертви), подальші події змушують прийняти як належне усі кінематографічні умовності. Кожна нова сцена привносить у історію нові деталі й агресор та жертва неодноразово поміняються між собою місцями. Врешті-решт, розгадка драми Саймона виявиться простою, проте неочевидною.
"Транс" - складна, проте вишукана і майстерно знята стрічка. Бойл не цурається ані сексуальних сцен, ані крові й насилля. Він майстерно нагнітає напруження за допомогою динамічного нелінійного монтажу, який у поєднанні з музикою його давніх друзів та колег гурту Underworld створює відчуття безконтрольного безумства і тривоги, яке наростає із кожним наступним епізодом.
Картина комусь може здатися занадто заплутаною, до того ж вона не така видовищна як той же "Початок" Нолана, але це правдиве кіно для дорослих, які здатні насолоджуватися нетривіальним сюжетом та цікавим режисерським втіленням без додаткових візуальних принад.
Оцінка фільму 5 з 5
Реальність/Reality
Режисер: Маттео Ґарроне
У ролях: Аньєлло Арена, Лоредана Сіміолі, Нандо Паоне
Жанр: трагікомедія
Країни: Італія, Франція
Про стрічку "Реальність" Маттео Ґарроне українські любителі кіно напевне вже чули: минулого року вона здобула Гран-прі журі у Каннах та відкривала Одеський кінофестиваль. Вона торкається теми, вже давно обговорюваної в пресі та критичних виданнях, а саме популярності "реаліті-шоу". Саме слово "реаліті" стоїть у назві картини, апелюючи до англійсько-американського коріння подібних передач, проте в українському перекладі воно перетворилося на більш однозначну "реальність".
Оригінальна назва фільму вказує на хиткий бар’єр між буденним життям телеглядачів та надуманими проблемами молодих та симпатичних учасників "реаліті-шоу", що вони завдяки магії телеекрану стають правдивими народними героями. До сонму телебогів намагається долучитися і бідний житель Неаполя Антоніо , який вважає, що участь у телешоу зможе краще розкрити його таланти, аніж нудна робота у власному рибному магазині.
Піти на проби улюбленого шоу "Великий брат" його заохочує родина. Дивом Антоніо проходить у другий тур відбору, і від заповітного телевізійного дому зі скляними стінами його відділяє лише запрошення на програму, але телефонного дзвінка все немає. Незабаром чоловік вирішує, що телевізійники шпигують за ним, перевіряючи, чи годиться він для шоу, і намагається усіма способами вразити своїх "наглядачів". З кожним днем одержимість Антоніо зростає, і це починає шкодити його сімейному життю.
У своєму фільмі Ґарроне намагається дати "зріз" цільової аудиторії "реаліті шоу". Його герої – італійські бідняки, зображені у дусі неореалізму жителі вбогих квартирок, які живуть великими і дружними кварталами, знають все про всіх, займаються дрібним шахрайством та неодмінно ходять до церкви. Сучасна італійська біднота, як і її прабабусі та прадідусі також прагне "гідного життя", а його взірці постачає телебачення.
Герої фільму, хоч і рахують кожну копійку, тягнуться до псевдобуржуазної розкоші: блискучих костюмів, золотих ліпнин і барокового декору. "Реальність" розпочинається сатиричною сценою весілля, куди наречені приїздять на кареті, запряженій білими кіньми, щоби відтворити заповітний ритуал: випустити в небо голубів, потанцювати під поп-музику та сфотографуватися із замовленою заздалегідь телезіркою.
Весільним генералом виявляється переможець "Великого брата" – мачо із золотим ланцюжком на шиї та власним вертольотом. Його життєвим кредо є фраза "невергівап", яку вдячні фани повторюють, навіть не знаючи, що вона означає. Саме таким уявляє життєвий успіх Антоніо, його родина та друзі. Зрештою, хлопець починає слідувати цьому калькованому девізу, проте ні до чого хорошого віра у "Великого брата" його не приведе.
Зрештою, картина "Реальність" значно складніша за пересічну критику простолюду, захопленого телешоу. Історія Антоніо - це доля людини, яка проміняла справжнього, небесного наглядача над усім сущим на облудного "великого брата" із телевізора.
Герой чудово розуміє, що його життя та вчинки мають значення тільки тоді, як хтось споглядає за ним і тому відчайдушно хоче потрапити у об’єктив телекамери. Антоніо – пересічний сучасний міський житель, не надто релігійний та не надто рефлексивний, але йому доводиться по-своєму вирішувати стару філософську проблему – "який сенс у всьому, якщо Бога немає?"
Тож він, як і мільйони інших, знаходить собі квазірелігію, яка надає його життю смислу. Та, зрештою, Антоніо відкриває, що земний "великий брат" зовсім не цікавиться його скромною персоною, ба, навіть не помічає її. Проте фінал стрічки натякає, що небесний наглядач все таки існує і спостерігає за нами, хоча шоу, влаштоване ним, не таке приємне та заспокійливе як на блакитному екрані телевізора.
Стрічка Ґарроне сповнена гумору та любові до своїх героїв. Пікантності фільму додає і біографія виконавця головної ролі – актора-аматора Аньєлло Арени - колишнього мафіозі, засудженого до довічного ув’язнення за убивство трьох чоловік. Він відкрив у собі акторський талант, займаючись у в’язничному театральному гуртку, де його і побачив Ґарроне, та запросив у своє кіно. Та попри ці чарівні дрібниці, в "Реальності" немає справді гострої сатири та нагальних соціальних проблем. Це радше розвага для освічених та розумних, для яких "реаліті шоу" – це ще один привід покепкувати над смаками "низів".
Оцінка фільму 4 з 5
Одним менше/Dead Man Down
Режисер: Нільс Арден Оплев
У ролях: Нумі Рапас, Колін Фаррел, Ізабелль Юппер
Жанр: бойовик, кримінальний
Країна: США
Стрічка від режисера шведського детектива "Дівчина, що грала з вогнем" Нільса Ардена Оплева. У цьому фільмі він знову співпрацював із акторкою Нумі Рапас, яка свого часу втілила гакерку Лісбет Саладнер.
У фільмі "Одним менше" йдеться про кілера Віктора, який працює на впливовий мафіозний клан. Він заводить роман із загадковою Беатріс, та дівчина незабаром починає шантажувати його відеозаписом, вимагаючи, щоби він убив свого боса. Життя мафіозі залежить від Віктора, але на чию сторону він стане, коли дізнається, що хазяїн убив його сім’ю?
Падіння Олімпу/Olympus Has Fallen
Режисер: Антуан Фукуа
У ролях: Джерард Батлер, Аарон Екгарт, Морган Фрімен, Мелісса Лео
Жанр: бойовик
Країна: США
Майк вже давно не служить у президентський охороні.
Та коли терористи захоплюють Білий дім разом із президентом, він випадково опиняється поруч. Тепер від нього залежить доля держави та її гаранта.
Гарний лікар/The Good Doctor
Режисер: Ленс Дейлі
У ролях: Орландо Блум, Райлі Кеох, Майкл Пенья
Жанр: трилер
Країна: США
Молодий лікар Мартін Блейк робить усе для своєї кар’єри, часом навіть ризикуючи здоров’ям пацієнтів.
Якось до нього потрапляє дівчина із хворобою нирок, і Мартін стає одержимим цією пацієнткою. Його бажання вислужитися перед начальством призводить до непоправних наслідків.
Мільйон для чайників/The Brass Teapot
Режисер: Рамаа Мослі
У ролях: Джуро Темпл, Майкл Ангарано, Алексіс Бледел
Жанр: комедія, фантастика
Країна: США
Безробітні Джон та Еліс знаходяться на межі розлучення. Їхній шлюб можуть врятувати лише стабільні заробітки, і доля несподівано дає подружжю шанс.
У магазинчику вони купують лампу, яка виявляється чарівною. Вона видає гроші, як тільки хтось поряд починає відчувати біль...
Монстри на острові 3D/Friends: Mononokeshima no Naki
Режисер: Такаші Ямадзакі
Жанр: пригоди, анімація, фентезі
Країна: Японія
У сиву давнину два братики каталися у човні та запливли на острів, де жили монстри.
Старший брат злякався і утік, залишивши молодшого у руках дивних створінь. І тепер монстрам треба вирішити, що робити з малюком, бо пустотливий хлопчик не дає їм ні хвилини спокою.
Crazy Horse. Вогонь Крістіана Лубутена 3D/Crazy Horse. Fire by Louboutin 3D
Жанр: музичний фільм
Країна: Франція
Танцювальне стрип-шоу, поставлене відомим творцем туфель на червоній підошві Крістіаном Лубутеном у клубі Crazy Horse Paris.
Парк Юрського періоду3D/Jurassic Park 3D
Режиссер: Стівен Спілберґ
У ролях: Сем Нілл, Лора Дерн, Джефф Ґолдблюм, Семюел Джексон
Жанр: фантастика, драма, пригоди, жахи
Країна: США
3D версія фільму Стівена Спілберґа 1993 року "Парк Юрського періоду". Йдеться про спробу ексцентричного багатія клонувати динозаврів та поселити їх у спеціальному заповіднику на далекому острові.
Він планує перетворити це місце на парк розваг, але несподівано істоти вириваються з-під контролю та починають полювання на людей.
Фото з Kinopoisk.ru.