Нафталінові посиденьки проти Троїцького

20
19 листопада 2013

"Будьте мужчиною! Вас сюди не звуть!" – саме такими словами завершилася прес-конференція, яку скликав колектив Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва, щоб висловити недовіру новопризначеному художньому керівникові театру Владиславу Троїцькому.

Раніше колектив театру написав листа про недовіру, де свої підписи поставило близько 300 працівників закладу. Основні аргументи недовіри – це "відсутність музичної освіти, відсутність досвіду роботи в музичному театрі, незаконність його призначення художнім керівником".

Спеціально у вівторок, за відсутності Владислава Троїцького, колектив театру провів прес-конференцію, аби висловити позицію трупи.

Між тим, сам захід був мало схожий на прес-конференцію, а нагадував зібрання радянських посадовців, де після кожного виступу представників одної сторони лунали гучні овації, а зі сцени закликали до "правильної поведінки та єдності колективу".

Журналістам теж не вдалось прояснити ситуацію – на їхні запитання не знаходилось зрозумілої відповіді. Владислава Троїцького на цій події не було – він в понеділок вилетів до Німеччини. На зустріч з колективом прийшов його представник. Він показав листа, який Троїцький раніше передав колективу театру, а також меморандум.

 

У листі йшлося, що "репертуар театру буде доповнений новими виставами для юнацтва та студентської аудиторії, в всі доповнення репертуарної афіші будуть погоджені із творчим колективом театру".Ще за тиждень до нинішнього дійства Троїцький передав колективу лист, в якому зазначив, що "традиція академічного театру та його репертуар будуть максимально збережені, будуть приведені до порядку костюми і декорації, вдосконалене технічне облаштування сцени".

"Дитячий музичний театр стане головним діючим об’єктом центру культури "Сковорода центр", - сказано в листі.

Керівник театру готовий зберегти незмінним його назву, класичний репертуар, покращуючи лише декорації, костюми, оформлення та інше, а також погоджувати все з творчим колективом. Під документом вже стояв підпис Троїцького.

Між тим, "бунтарі" наголосили, що нічого не знають про цей лист. Здавалося, що колектив настільки ретельно приготувався захищатися від нового худрука, що не дуже налаштований на конструктив.

 

"АЛЕ ТУТ ЦІ ТРАДИЦІЇ МАЮТЬ БУТИ НЕПОРУШНІ"

Попри те, що прес-конференція тривала близько півтори години, журналістам майже не було надано можливості поставити свої питання. Модератор прес-конференції повідомила, що на запитання преса має 5 хвилин. 

Лейтмотивом всього "з'їзду" було те, що Владислав Троїцький хоче знищити музичний театр, аналогів якого немає у всій Європі.

Про це, зокрема, повідомив Іван Дорошенко, який керував театром у вісімдесяті роки (з 1982-го).

Іван Дорошенко: "Всі в Європі заздрять Україні, бо в нас є такий театр"

"Всі в Європі заздрять Україні, бо в нас є такий театр. Втратити такий театр – це лишити спілку композиторів лабораторії", - сказав екс-директор, після 20-хвилинної розповіді історії театру.

Виступ Дорошенка, який керував театром у 80-ті роки, зірвав гучні оплески. Здавалось, що на сцену зараз понесуть квіти і аплодуватимуть стоячи.

В свою чергу, голова профспілки пан Калітовський наголосив, що Троїцького було призначено на посаду незаконно. Він вважає, що було не дотримано наказ Мінкульту (від 06.09.2013го року культури 851) і тому було скликано ініціативну групу, яка має розібратися із легітимністю призначення.

Ще одним виступом, який нагадував соціалістичні гасла, стала промова Раїси Закревської, члена громадської гуманітарної ради міста Києва. За її словами, діти мають зрозуміти де добро, а де зло.

"Артисти із радістю і великим серцем доносять їм ті хороші почуття і гарні твори, які пишуться і творяться цим театром. Я так собі думаю: Слава Богу, що цей театр залишився традиційним і несе добро (нетрадиційний театр, мабуть, несе зло – авт.), несе мистецтво в ці маленькі серця. І добре, що в нашому світі, який несеться в глобалізацію, є такий театр. Є театр, який може показати своєю творчістю всі традиції класичні, сучасні і модерні. Я думаю, що в цьому театрі є все", – пояснила Закревська.

"Якби ми гналися за модернізацією і за тим, наскільки має заробляти гроші театр, то ми б втратити основне. Добре, що в нас є Чайковський і Мікеланджело (художник – авт.). А якби в свої часи знайшлися люди, які б сказали що Чайковський – це не композитор і давайте ставити щось інакше? Кожне мистецтво має мати своє місце. Мені дуже цікаво почути пана Троїцького відносно тих думок, які він викладав в інтернеті", - сказала вона.

На її думку, перепрофілювати театр – "не дано пану Троїцькому".

"Ви (колектив театру - авт..) є, і ви маєте бути. Так, пан Троїцький талановитий чоловік. Він організував колектив Даха-Браха, він організував театр Дах і це має своє місце. Але тут ці традиції мають бути непорушні. Бо до маленького серця достукатися не так просто", - вважає голова гуманітарної ради. 

Її виступ, традиційно, завершився овацією творчого колективу.

Після цього, з зали до слова вийшов голова спілки композиторів України Ігор Щербаков

"Є музичний театр опери і балету, який має очолювати музикант. Що стосується Владислава Троїцького, до нього з великою повагою ставиться мистецька громада, але все ж таки хотілося, щоб людина взяла партитуру та змогла поставити оперу", - сказав він.

"НУ НЄ ЗДЕСЬ, АЛЬО!"

Юрій Шевченко, автор однієї із останніх прем’єр театру, зазначив, що Владислав Троїцький, якого він знає дуже давно, пропонує зробити в театрі сучасний культурний центр, де будуть залучені найкращі режисери Європи, найкращі художники, будуть створені різні студії сучасної опери, і т.д.

"Знаючи потенціал і ентузіазм цієї людини, я абсолютно вірю, що він таки зробить сучасний центр. Такий центр конче потрібен Києву і Україні. Але я не бачу в цьому центрі місце дитячого музичного театру, його там просто немає", - каже Шевченко.

Позаду мене сиділи співробітники театру, які періодично коментували ситуацію. Так от, після слів "такий центр потрібен Україні і Києву", одна із співробітниць дитячого оперного театру, сказала: "Ну нє здєсь, альо!"

"Сфера інтересів цієї постаті лежить в сфері сучасного театру. І це певним чином не кореспондується з оперним театром. Це все одно що призначити Олега Скрипку керівником національної опери", - порівнює він.

В свою чергу, диригент Олексій Баклан, чотири рази поспіль проговорив фразу, яка нагадувала лозунг: "Єдність! Спокій! Почуття власної гідності".

"Прошу вас зберігати єдність. Вірте нам, людям, які очолюються ваші цехи", - "вещал" диригент.

 "Прошу вас зберігати єдність. Вірте нам, людям, які очолюються ваші цехи", - "вещал" диригент

Він наголошував на тому, що театр є академічним, а отже колектив має дотримуватися певного репертуару.

"Наше державне завдання виховувати молоде покоління. Ми працюємо у державному театрі і виконуємо державну надважливу  функцію виховування нашого майбутнього покоління. Це відповідальна державна робота. Я впевнений, що державні діячі не залишать його без уваги", - зазначив він.

Директор національної філармонії України теж був на цьому заході. Володимир Лукашов взагалі побачив небезпеку, яка нависла над театром.

"Його неможна перейменувати, перепрофілювати у центр культури, відпочинку чи еротичне шоу", - каже директор філармонії.

Ця репліка викликала особливу радість і захоплення зали.

 Володимир Лукашов:"Його неможна перейменувати, перепрофілювати у центр культури, відпочинку чи еротичне шоу"

"Я сам є свідком, коли на Майдані, на площі, біля нашої філармонії збираються тисячі молодих людей і будується сцена і святкується свято пиво. Там якісь патлаті дриґаються, а він кричить зі сцени: Дєвочки, дєвочки, взяли пиво, паглаталі, паглаталі", - якесь дивне порівняння навів директор філармонії і отримав ще одну гучну овацію.

Незрозумілим лишилося одне: до чого цей приклад? Невже до Троїцького?

"Стріп-клуби, пив-бари і виступи на Майдані з брудним волоссям – така діяльність є підступна по відношенню до всієї держави", - заявив він на захист театру.

"Ну дал Лукашов", - почула за спиною щасливі відгуки.

Ті питання, які вдалося поставити журналістам, ситуацію не прояснили. Голова профспілки сипав нормативами, за якими формується конкурс на посаду художнього керівника театру, а на запитання, чи колектив все таки хоче, аби звільнили Троїцького – ніхто не наважився відповісти. Хоча із зали лунало "так!".

 Дружній колектив дитячого музичного театру

Вдалося дізнатися те, що колектив хоче перевиборів. На запитання про те, чи має профспілка імовірну кандидатуру на посаду худрука, голова профспілки знову почав посилатися на нормативи, за якими формується конкурс.

Коли представники ЗМІ пробували дізнатися конкретні зауваження до роботи Троїцького і задавали уточнюючі питання, співробітники, які знаходилися в залі, не соромлячись коментували: "Вам жє уже атвєтілі, ви што глухіє?"

Нагадаємо, частина трупи Київського муніципального театру опери і балету для дітей виступила проти призначення Владислава Троїцького художнім керівником театру.

Зокрема, у прес-релізі, надісланому на адресу редакції шлося, що колектив вимагає "негайно скасувати незаконний наказ про затвердження пана Троїцького на посаду".

"Ми вимагаємо від Департаменту культури КМДА негайно скасувати незаконний наказ про затвердження пана Троїцького на посаду без проведення відповідного конкурсу і наполягає на законному праві провести конкурс на заміщення посади художнього керівника", - озвучив вимогу трудового колективу голова профспілкової організації театру В.І. Калітовський.

У вікдритому листі проти керівництва театром Троїцького свої підписи поставили 295 осіб із 374 членів трупи.

В свою чергу, Троїцький заявив, що конфлікт у Київському муніципальному театрі опери і балету для дітей виник через непорозуміння.

"У людей є страхи перед змінами, які я не збирався робити", - сказав Троїцький, пояснивши, що наразі займався лише організаційними справами, як-то приведення до ладу цеху, налаштування світла.

"Я не влізав у творчий процес взагалі, нічого не закривав, просто переглядав репертуар. Більше того, я відмовлявся від інтерв’ю, поки не вникну повністю у справи театру", - сказав Троїцький.

Непорозуміння з колективом виникло через неавторизований текст, записаний під час публічної лекції.

"Я читав лекцію в театральному музеї. Одна журналістка, не авторизувавши текст, опублікувала його, вирвавши з контексту фрази і переінакшивши все. Деякі фрази можна було інтерпретувати як неприємні для співробітників театру. Вони не різкі, з повагою до колективу. У той же день, коли дізнався про цю публікацію, опублікував спростування, пояснення", - розповів Троїцький.



powered by lun.ua