У пошуках знань. Місця для затятих модників

Поява все більшої кількості мистецьких книгарень – відповідь міста на зростаючий попит творчого класу на книги про моду.

Оленка Мартинюк спеціально для "Української правди. Життя" прогулялася по маршруту цінителів рідкісних видань.

"Когда начался Интернет, интерес к книгам угас", - зітхаючи каже Катерина Клушина, хранителька художньої бібліотеки, що при Київському Національному Університеті Технологій та Дизайну. У грудні виповниться п’ятдесят років, як вона тут працює.

Старенька дбайливо перекладає для мене раритетні книги та журнали про моду зі спеціальної шафки, яку закриває на ключ.

За її свідченням всі рідкісні видання були куплені у 50-х роках у кравця (дизайнера, якщо вживати сучасніший термін), у котрого не було нащадків. Закордонні книги замовляли через так званий Валютний Фонд, а періодичні видання - через Управління друку.

РЕКЛАМА:

На підшивці московського журналу "Модный магазинъ" датованого, на секундочку, 1875 роком, стоїть штамп "Спеціального магазину модних журналів та викрійок", котрий існував на той час у Києві на тодішній вулиці Миколаєвській (сучасна вул. Городецького) у домі номер 4.

У бібліотеці, що при Київському Національному Університеті Технологій та Дизайну

Взагалі підбірка періодики дуже сильна – тут є майже всі видання про моду братніх республік, котрі виходили у XX –столітті. Це справжня знахідка для людей, котрі грунтовно цікавляться модою. Про це місце мало хто знає, а за словами Катерини Миколаївни самі студенти ВУЗу зараз мало беруть такі книги.

Тим не менше зараз сюди любить приходити Мирослав Мельник, блогер та кандидат мистецтвознавства, котрий сам видав не одну книгу про індустрію моди. Він належним чином оцінив безцінну підбірку. Зауважу, доречі, що записатися у цю бібліотеку може будь-хто.

Ще одне місце маловідоме широкій публіці як локація з відмінними книгами про моду – медіатека Французького Інституту в Україні.

Записавшись туди як у звичайну бібліотеку, ті, хто володіє французькою, зможуть, наприклад, почитати про відомих паризьких манекенниць, котрі були популярними після Другої Світової у праці французького дослідника Жана-Ноеля Ліо.

Працівники медіатеки кажуть, що за останнє десятиліття підбірка видань про моду мало поповнювалась і читачі не дуже ними цікавляться. Однак, періодика затребувана – адже саме тут можна погортати та взяти додому свіжі випуски французьких Elle та Marie Claire.

Якщо зараз це не видається чимось екстраординарним, то колись такі видання у Києві було важко віднайти.

Якщо бібліотеки існують вже давно, то книгарні, котрі спеціалізуються на виданнях про прекрасне – історія кількох останніх років.

В гостях у Хармса

При вході в незалежну книгарню "Хармс", котра розмістилась в одному з дворків Михайлівської вулиці написано "книги|кава|вініл".

Це справді скоріше арт-кластер, ніж звичне погляду місце з книжковими полицями. Більше того, при покупці кожної книги, її дбайливо запаковують в крафтовий папір та ставлять сургучну печатку з лого закладу.

"Нам подобаються підбірка книг, вініл, музичні журнали, фірмовий какао і, звісно, чудернацький кіт Еліот", - каже Аріанна Хмельнюк, засновниця незалежного видавництва Niice.

Власники "Хармса одразу погодились створити власний стелаж її видавництва.

"Тут ми презентуємо власні видання, а також ті, які привозимо з Берліну як дистриб’ютори, щоб доповнити асортимент книгарні альтернативною літературою та арт-виданнями на тему дизайну", - продовжує Аріанна.

Власник "Хармсу" Павло Горак акцентує на тому, що вони, в першу чергу, крамниця якісної нон-фікшн літератури".

"Саме тому ми взяли не просто книги про fashion, а про історію одягу: це і історія взуття, і історія готичного вбрання, ще історія брюк, книга про корсети та культуру чорного одягу. Зазвичай чіткої картини покупця немає, в нашому випадку - це часто культурологи, люди, яким цікава історія буденного феномену (одягу) чи просто люди, які хотіли б щось незвичне почитати", - резюмує він.

Доречі, зізнаюся, що книгу "Аромати та запахи в культурі" я придбала саме тут!

Бюро книжкових знахідок

На facebook-сторінці книгарні "Книжкове Бюро", книгарня називається спільнотою. Так і є.

"Ми продаємо книги, але також працюємо під замовлення, консультуємо. Хочемо у майбутньому якісь видавничі проекти запустити, ми маленькі тому і в нас нема у планах стати великим магазином", - коментує цей момент Ольга Жук, ідеолог "Книжкового Бюро", а по сумісництву одна з організаторів мабуть найважливішої книжкової події року в країні "Книжкового Арсеналу".

Її магазинчик розмістився при Bottega Gallery у кімнаті з великим вікном.

"Часто нашим покупцям не треба розповідати про що книга – вони все знають", - зауважує Ольга. Адже здебільшого серед клієнтів стилісти, колекціонери, художники, дизайнери, куратори.

"Останні півроку я працювала над проектом "Історія в сукнях. Наша мода з 1990-х по 2010-ті" для українського Harper’s Bazaar і періодично шукала на полицях "Книжкового Бюро" щось потрібне", - каже Марина Щербенко, власниця Shcherbenko Art Center.

В рамках цього проекту український дизайнер Лілія Літковська підготувала фотопроект "Присутність" спільно з французьким фотографом Паскалем Гросу.

"Побачивши книгу німецького видавництва Gestalten, котра є на межі моди, сучасної фотографії та мистецтва, в якій гостромодні скандинавські дизайнери, як наприклад, Генрік Вібсков, представлені кураторами Nordic Fashion Biennale та фотографами Сарою Купер і Ніною Гофер в драматичній стилістиці, близькій до живопису романтизму XVIII-XIX ст, а все знято в незвичних локаціях Ісландії та Гренландії, я подумала про Лілію Літковську і мені захотілось подарувати їй цей видавничий шедевр", - натхненно розповідає Марина.

В меню "Пюре"

В першу чергу "Пюре" - це магазин одягу небанальних брендів українського та неукраїнського походження, це також простір, де продаються вінілові платівки.

Однак, всі творчі люди Києва знають про те, що саме тут можна також придбати свіжі випуски незалежних журналів про моду та мистецтво, а також купити вдумливе fashion-видання.

"Майже з самого початку у нас була концепція – не безглузді глянцеві книжки, які друкують лише заради "обгортки", а справді цікаві праці. В нас є багато книг по дизайну, з історії моди, про особливості крою, просто lifestyle", - каже Таня Кремень, співзасновниця магазину.

Мої томики про маленьку чорну сукню історика моди Валері Стіл, а також оповідь про легенду світу моди Даяну Вріланд – саме звідси. Їх на мій день народження подарувала моя подруга Віка Прудник, старший менеджер рекламної агенції SPN Communications.

Доречі, дівчина часто купує тут книги на подарунок: "Нещодавно придбала книгу про взуття для MTI (великої взуттєвої компанії)". Вона знає, що тут завжди можна віднайти щось цікавеньке, а собі зазвичай купує журнали, "які приємно гортати, читати, вивчати, спостерігати, колекціонувати, і що важливо, реклама в них не дратує, а милує око"

Резидент арт-центру

Ця крамниця ідеально вписується у стерильний простір PinchukArtCenter, де розмістилась на другому поверсі, поряд з місцем, де зазвичай починають огляд всіх головних виставок сезону. Недивно, що саме тому у цій книгарні - найбільша кількість покупців, відомих широкій публіці.

"Здебільшого - це люди, які мають пряме відношення до моди – це редактори Vogue, Harper's Bazaar, LOfficiel, працівники та засновники Ukrainian FashionWeek, Mercedes-Benz Kiev Fashion Days, власники fashion-магазинів, блогери та байєри", - розповідає Ярослав Солоп із відділу розвитку книжкової компанії "Резидент".

Валентина Клименко, редактор розділу "Культура" Vogue Ukraine та відомий поціновувач книг, одна з них: "У них хороші і "свіжі" підбірки, вони в центрі міста і Центрі Пінчука, де я можу паралельно ще раз подивитися виставку, випити кави з друзями, котрі працюють в цій мистецькій інституції, і обговорити з Ярославом книжкові новинки і заявлені релізи".

Публіка, яка відвідує спеціалізовані "модні" відділи бібліотеки та книжкові магазини, часто робить це не тільки, щоб поповнити багаж знань і власні книжкові полиці, а й познайомитися один з одним.

Фото автора та зі сторінок крамниць у Facebook

Реклама:

Головне сьогодні