Простір покордоння. Між злиттям і втручанням
Симпозіум "Простір покордоння" ініційований художницею Анною Гідорою, відбувається вже більше п'ятнадцяти років, кожного разу в різній формі та на дещо іншій локації.
Але тут завжди усе обертається навколо двох речей: ленд-арту та невеличкого села Могриця, що на Сумщині.
Воно лежить біля самої Росії: прикордонна зона починається за лічені кілометри, а українські оператори зв'язку зрадницьки пропонують телефонувати у режимі роумінгу.
Не зважаючи на таку близькість кордону та підступність зв’язку, тут жодного натяку на сепаратизм - лише незворушний віковічний спокій.
Кургани, що поросли травою, джерельна вода й поодинокі зони археологічних розкопок. Це місце ніби створене для ленд-арту. Білосніжний ґрунт крейдового кар'єру, залишки ангару та безкраї поля - ідеальна місцина для єднання з природою.
Симпозіум щороку збирає митців з усієї України, зацікавлених у мистецтві довкілля. Ленд-арт - це квінтесенція людської присутності на Землі. Нерідко ця присутність виявляється у геометричних формах, які врізаються у природний рельєф.
Ріма Мілєнкова, Олександр Бєльський "Геометрія винятковості" |
Іноді художнику достатньо кількох ліній, аби зафіксувати свою незриму присутність та буквально увірватися у довкілля, нічого не чіпаючи.
Василь Костинюк "Технічне креслення №1" |
Інший творчий метод у ленд-арті - обіграти незвичні форми у природі, підкреслити їх логіку та ритм.
Наталія Лісова, "Початок" |
Ленд-артисти здатні кардинально змінити навколишнє середовище, одночасно "не прим'явши трави". Це завжди балансування на тонкій жердинці, яка розділяє втручання і збереження, природний хаос і штучно створений космос.
Антон Саєнко, "Скульптура" |
Хоча, не можна сказати, що це є принципом усіх художників. Людська присутність на Землі іноді передбачає і використання важкої техніки, заради втілення власного задуму у життя. Тут, наприклад, був використаний трактор.
Анна Гідора "Тілець" |
Ленд-арт не передбачає статичності. Його сприйняття залежить від сонячного світла, вітру, пори року. Він мінливий, непостійний та непередбачуваний, як і сама природа. Саме тому, мабуть, ленд-арт є одним з найменш комерційних видів мистецтва. Хто вкладатиме у об'єкти, які зникнуть щонайбільше через сезон? Та саме у цьому чарівність таких речей, які можуть створювати неймовірні ефекти.
Наталія Лісова, "Ловець Каменів" |
Дехто у своїх пошуках намагається подолати гравітацію. Це особливий прийом, адже він порущує основний закон природи, але настільки органічно вливається у середовище, що не викликає ніякого дисонансу - щось у дусі магічного реалізму.
Ярослава Майстренко "Продовження" |
Випадковий подорожній, який забреде у ці краї, може подумати, що деякі з цих об'єктів створила сама природа. Усе тут настільки невимушене, настільки спонтанне, наскільки це взагалі можливо.
Це гімн злиття природи і людини, повернення до витоків свідомості та втілення безкінечнного прагнення людини позмагатися з природою у здатності творити.
Надія Білокур, "Очі Землі" |
О.Никитюк, "Знак" |
Поліна Кубракова, "Перехід" |
Віталій Кохан "Взаємодія" |