(Захопити)ся мистецтвом
Посеред темного, непривітного та на перший погляд цілком безлюдного Сирецького парку випромінює різким електричним сяйвом невеличка галявина, освітлена підвішеними на спеціальній конструкції потужними прожекторами.
Джерело енергії – схований серед дерев бензиновий генератор – важко одразу помітити, хіба що почути гуркіт мотору. Це – так звана "Відкрита галерея", черговий етап довготривалого проекту художнього колективу з Західної України "Відкрита група".
Суть проекту полягає в окресленні мінімальним засобами найрізноманітніших територій (від старої площі Львова до закинутого будиночку в горах) та наділення їх статусом мистецького простору. Випадкові перехожі, що скорочують шлях від метро до дому через паркові хащі, проходять крізь світлову пелену "галереї" з лінивим подивом у погляді.
![]() |
Робота "Відкритої групи". Фото зі сторінки події |
Анотація до проекту принципово не передбачена, короткий коментар можна отримати хіба лише від невеличкої компанії культурних діячів, що зібралися на неформальну презентацію.
Людей в цьому трохи моторошному парку зовсім небагато. Ще менше їх було, мабуть, вночі – адже за задумом "галерея" має діяти від заходу сонця до початку світлового дня.
Проте, для авторів проекту кількість аудиторії не важлива. Цікавіше робити подібні інтервенції в малолюдних та несподіваних місцях, аніж десь у центрі, коментують обрану локацію художники.
"Відкрита галерея" є частиною великого проекту "Захоплення". Проводить його Фонд "Ізоляція", який після рейдерського втручання був вимушений покинути свій величезний флагманський майданчик, колишній завод ізоляційних матеріалів в Донецьку, та переміститися всією командою в Київ.
На новому місці "Ізоляція" не квапиться із облаштуванням постійного виставкового осередку, працюючи, натомість, над освітньо-дискусійними програмами та розвитком напрямку public art’у.
Проект "Захоплення" під кураторством нью-йоркця Клеменса Пула – одна з таких ініціатив.
Протягом вересня-жовтня українські та іноземні художники презентують свої роботи-інтервенції, розраховані на взаємодію з оточуючим середовищем та діалог з містянами.
Проект стартував наприкінці вересня. Першою подією стала "Люстрація" Наталії Галенчик та Антона Малова.
![]() |
"Люстрація" Наталії Галенчик та Антона Малова. Фото зф сторінки події |
Дует пропонував перехожим в Маріїнському парку придбати за символічну суму мінімалістичні люстри та подискутувати про політичну кризу в країні.
Як і автори "Люстрації", переважна більшість учасників так чи інакше торкається актуальної політичної ситуації, напруження якої просочується в щоденне буття українців крізь новинні стрічки в ЗМІ та соціальних мережах.
Так, Аліна Якубенко транслювала відео-проекції "вирізаних" з youtube солдатів зі зброєю в декількох центральних парках.
![]() |
Робота Аліни Якубенко. Фото - Дмитро Сергіїв |
![]() |
Робота Аліни Якубенко. Фото - Дмитро Сергіїв |
Проект Катерини Берлової пропонував зазирнути в один з прозорих торгівельних павільйонів в майданівський підземній "трубі". За склянкою молочного коктейлю гості переглядали на плазмових панелях завантажені з Мережі відео катастроф та війн.
![]() |
Робота Катерини |
Темі інформаційного перенасичення присвячена також аудіо-інсталяція "Дощ" від групи ubik. На Володимирській гірці з численних навушників-"крапельок" лунає "медійний шум" – голоси та звуки, вилучені з новин про події в Україні останніх 12 місяців.
Серед майбутніх подій – "активний соціальний хепенінг" або "людська інсталяція" Саші Курмаза, для участі в якій були запрошені переселенці із зони АТО, а також, "Радіо Ланцюг" нью-йоркця Джо Райлі, перформативна мобільна інсталяція, що поєднає між собою декілька учасників за допомогою радіоприймачів. Точне місце і години проведення подій відслідковуйте на facebook сторінці.
Загалом, представлені в рамках "Захоплення" художні роботи далекі від простого культурного дозвілля чи то декорування міського простору, а весь проект у цілому аж ніяк не пропонує зняти злободенну напругу через "фільтр" мистецького висловлювання.
Натомість, він цю напругу місцями навіть загострює, підкреслює нашу залежність від медіа-рефлексій та де-не-де демонструє очевидну недостатність часової дистанції для тверезого аналітичного погляду митців на теперішню ситуацію.
![]() |
Робота Гріт Манчаерт і Гійс ван Бон |
![]() |
Робота Гріт Манчаерт і Гійс ван Бон |
Досвід окремих подій в країні ще надто живий та реалістичний.
Зокрема, таким він є для самого фонду "Ізоляція", адже наріжна тема проекту – окупація – знайома його команді не з чуток.
В цьому сенсі "Захоплення" дає можливість осмислити це явище не лише суто в територіальних межах, але також в його "мінливих матеріальних, емоційних і психологічних аспектах".