Те саме місто: Київ Підмогильного

1874
2 грудня 2015

5 грудня в рамках "UPLectorium: Розстріляне відродження" поет і журналіст Роман Романюк розповість про трагічну історію п'яти українських письменників із київської групи "Ланка". Долі Валер’яна Підмогильного, Євгена Плужника, Бориса Антоненка-Давидовича, Тодося Осьмачки і Григорія Косинки дуже різні, але всі вони за ті роки творчої свободи на початку минулого століття встигли стати фактично класиками нашої літератури. І це при тому, що троє із них не дожили і до сорока років.
Напередодні лекції "УП.Культура" пропонує своїм читачам по-новому поглянути на найвідоміший роман одного з представників "Ланки" – "Місто" Валер’яна Підмогильного.

Початок ХХ століття в українській культурі, попри все інше, ознаменувався потужним вибухом цікавості до міста.

Тема міста в українській літературі на той час була не нова. Фактично всі класики старої школи, починаючи Кулішем і закінчуючи Нечуєм-Левицьким, щось писали про місто. Вершиною тієї традиції стали міські повісті Франка, де місто перестає бути ворогом і починає ставати предметом зацікавлення саме по собі.

Проте в умовах нового індустріалізованого світу, після всіх революцій та воєн Україна все ще відчувала потребу урбанізуватись.

Першими на цей запит відгукнулись фото- і кіномитці, які потужно пропагували урбаністичний світ. У якийсь момент місто перестало асоціюватись лише з розпустою і моральним занепадом, як, скажімо, в текстах Панаса Мирного, а стало синонімом розвитку, успіху і змін. Фактично місто стало частиною "радянської мрії", яка різко протиставила себе вічній українській ідеї "садка вишневого".

Світ змінювався і витворював нових кумирів. Проте навіть у таких умовах література достатньо довго шукала способу підійти до цієї теми.

Аж поки не з'явився Валер’ян Підмогильний.

Прикметно, що його найвідоміший твір так і називається — "Місто". Ні словом більше – тільки те, що справді всіх цікавило.

Письменник Валер’ян Підмогильний (1901-1937)

"Місто" відразу стало найвидатнішим київським текстом. Найвідоміший доти текст про Київ — "На кожум'яках" Нечуя-Левицького (який ліг в основу п'єси Старицького "За двома зайцями") — зі своїм міщансько-оперетковими персонажами і сюжетом одразу перейшов у розряд "киевской старины".

Тепер в Україні з'явився сучасний, динамічний, психологічний текст, головним персонажем якого став Київ – місто, з усіма його трамваями, парками, скверами, людним Хрещатиком, Подолом, Дніпром, повіями і музеями. Місто, яке поступово змінювалось в руках нової влади і, відповідно, змінювало всіх своїх мешканців, старих і нових.

Напередодні лекції в рамках "UPLectorium: Розстріляне відродження" про письменників київської групи "Ланка", в яку входив і Підмогильний, пропонуємо читачам по-новому поглянути на "Місто".

На карті нижче позначені всі київські точки, згадані Підмогильним у своєму романі. Ми зумисне подали їх на сучасній карті, аби кожен міг згадати, що персонажі "Міста" ходили тими ж самими вулицями, жили в сусідніх будинках, ходили в ті самі театри – одним словом, жили з нами в тому самому місті.

powered by lun.ua