Із бізнесом творчість обнялась: Тренінг для креативних підприємців від Британської Ради
Пост-майданну Україну (а надто Київ) сколихнув бум стартапів у всіх сферах малого бізнесу, зокрема й у так званій креативній індустрії.
Хоч через зловживання словом "креативний" замість "творчий" словосполучення "креативна індустрія" може відлунювати моветоном, саме поняття не містить нічого крамольного. Воно охоплює усім знайомі, цілком легітимні та навіть престижні сфери, діяльність у яких передбачає художню або наукову творчість.
Це архітектура й відновлення міського середовища, мистецтво й дизайн, образотворче мистецтво, кіно й відео, фотографія, промислове винахідництво й штучний інтелект, ЗМІ (паперові, аудіо або відео). А ще – мода і дизайн одягу, традиційні ремесла, пам'ятники й культурний туризм, музика, реклама, створення програмного забезпечення та інтерактивних відеоігор, друкарні й веб-дизайн.
Спеціально для тих представників культурного сектору, які нещодавно відкрили свою справу, а також для тих, хто має оригінальну ідею, але не знає які практичні кроки потрібні, щоб долучитися до виру стартапів, УП.Культура дослідила програму Creative Enterprise Ukraine – спільний освітній проект Британської Ради в Україні та британської агенції з питань бізнесу та технологічних інновацій Nesta.
ЩО?
Протягом останніх двох-трьох років наче гриби після дощу з'являються нові хаби, коворкінги, бренди одягу (прикрас, взуття, аксесуарів), креативні простори, майстерні, поліграфії, видання, онлайн-платформи, радіо, спільноти дизайнерів та архітекторів тощо.
Фото: Rawpixel/Depositphotos |
Наприклад, дизайн і мода. Ще чотири роки тому фраза "український бренд" звучала як репліка з науково-фантастичного фільму, а зараз нікого не дивує мультибрендовий магазин одягу й аксесуарів виробництва українських дизайнерів, що від осені працює на Хрещатику в Києві.
І так у будь-якій з перелічених вище галузей. Утім, креативний бум не міг не спричинитися до певних наслідків, головним з яких є підвищення конкуренції та, відповідно, зростання вимог до якості й оригінальності творчого задуму. Наприкінці 2016 стартувати з власним творчим бізнесом не настільки страшно, як у 2012 чи 2013 роках, проте значно складніше через стрімке зростання пропозиції на ще недавно пустинних українських ринках.
Окремо слід вказати на особливості ведення бізнесу в Україні. Будь-яка комерційна діяльність на наших теренах, хоч і суттєво трансформувалася після Майдану, лишилася, проте, справою досить специфічною і вимагає винахідливості та вміння поєднувати непоєднуване.
На складну українську ситуацію накладається універсальна проблема бізнес-ініціатив у сфері культури – ініціатив людей творчих, а значить, часто далеких від комерції. Одній команді (чи навіть людині) буває складно поєднати творчу й комерційну складові в рамках проекту вже на етапі роботи над бізнес-планом, не кажучи вже про його реалізацію і корекцію.
Спеціально для мрійників та ентузіастів, які не бояться пробувати, але не достоту знають як, Британська Рада в Україні та її партнер, британська агенція з розвитку бізнесу та технологічних інновацій Nesta, розробили триденні тренінги Creative Enterprise Ukraine, на яких початківці зможуть отримати знання та навички, що допоможуть розвинути їхні ідеї чи стартапи у сталий та потужний бізнес.
Тренінги розраховані на людей, які працюють у культурних бізнесах чи стартапах у видавництві, дизайні, моді, архітектурі, візуальному мистецтві, музиці, театрі, кіно, радіо, телебаченні, фотографії. Долучатися можуть розробники відеоігор, працівники цифрових медіа, фестивальні менеджери, творці креативних просторів, ІТ-спеціалісти у сфері культури, а також представники традиційних ремесел.
Взяти участь можуть і підприємці, які вже реалізували свою творчу ідею і в яких за плечима кілька років бізнес-досвіду, і початківці, що мають оригінальну ідею і планують розвинути на її основі сталий креативний бізнес.
Щоб узяти участь у тренінгу, який відбудеться в лютому прийдешнього року, потрібно до 8 січня 2017 року (до 23:59 за київським часом) заповнити й подати онлайн-заявку (аплікаційну форму можна звантажити тут) і пройти конкурсний відбір. Результат відбору буде оголошено 23–24 січня 2017 року.
ХТО?
Як і в інших країнах, українські тренінги в межах глобальної програми Creative Enterprise організовує Британська Рада – неміністерський департамент уряду Великої Британії, що займається поширенням британської культури за межами країни.
Проект уже протягом трьох років реалізується спільно з британським інноваційним благодійним фондом Nesta. Останній націлений на підтримку ідей, що здатні поліпшити різні сфери життя – від інвестування на ранніх фазах розвитку підприємства до глибинних досліджень і практичних програм.
Розгалужена глобальна мережа Британських Рад сприяє поширенню результатів досліджень і практичних ресурсів Nesta у сфері креативної економіки та креативного підприємництва.
Локальним партнером, що проводить додатковий, четвертий день тренінгу, присвячений локальному контексту та основним умовам ведення бізнесу в Україні, виступає мережа PwC, що надає аудиторські податкові й консультаційні послуги. Компанія працює в 157 країнах, нараховує майже 200 тисяч фахівців, а на українському ринку присутня з 1993 року й співпрацює, зокрема, з Національним Банком України та Міністерством фінансів України. Серед актуальних тем, яких торкнеться PwC – реєстрація підприємств, оподатковування, персонал.
ЯК?
В Україні чи Нігерії, Лондоні чи Кишиневі, представники культурного сектору часто з острахом і підозріливістю сприймають бізнес-складову своєї (іноді лише потенційної) діяльності, що може виявитися серйозною перешкодою для започаткування власної справи. Над подоланням страхів і блоків творчих людей уже протягом десятиріччя працює британська агенція з питань бізнесу та технологічних інновацій Nesta.
Спеціалісти Nesta дослідили конкретні потреби творчих підприємців і розробили Посібник для креативного підприємництва – ресурс, що крок за кроком допомагає творчим людям планувати, будувати та проcувати новий креативний бізнес, перетворюючи творчі задуми на конкретні справи. Наразі у вільному доступі розміщена англомовна версія посібника; українську версію організатори обіцяють опублікувати на сайті Британської ради вже на початку 2017 року.
Фото: creativeconomy.britishcouncil.org |
Посібник став основою тренінгів Creative Enterprisе, які Nesta проводить спільно з мережею Британською Ради по всьому світу – в Нігерії, Бразилії, ОАЕ, Росії, В’єтнамі, Македонії, Албанії, Туреччині, Китаї, Ізраїлі та Україні. Методологію та посібник Nesta було розроблено за результатами програми Starter for Six у Шотландії.
Організатори вважають, що тренінги дозволяють учасникам розвинути свої ідеї та оцінити їхню перспективність, здобути та зміцнити навички ведення бізнесу, здійснити поетапне бізнес-планування та розробити мапу розвитку свого проекту за допомогою спеціальних вправ.
Головна мета тренінгів Creative Business Enterprise – допомогти в пошуку рівноваги між творчим задумом та його бізнес-реалізацією. Відповідно, британські спеціалісти вчитимуть українських бізнесменів-початківців чітко формувати завдання (місію) їхньої справи та розуміти, в чому виражатиметься її успіх.
Другий напрямок навчання пов'язаний із розумінням психології споживача та механізму утворення взаємозв’язків між бізнесом, очікуваннями споживачів і якостями продукту. Передбачається, що за результатами програми учасники зможуть накреслити портрет своїх споживачів: зрозуміти їхню купівельну спроможність і шляхи доступу до них, а значить, краще зрозуміти свої підприємницькі амбіції.
Фінансова складова тренінгів включає дослідження стратегій ціноутворення, особливостей руху коштів та управління фінансами, а також практичний напрямок – розробку та коригування плану витрат для початкової стадії бізнесу.
ДЕ І КОЛИ?
Цьогоріч тренінг Сreative Business Enterprise відбудeться в лютому 2017 року в чотирьох містах України: Києві, Львові, Дніпрі та Івано-Франківську.
Статистика тренінгів Creative Enterprise за 2015-2016 роки |
Ті, хто пройде конкурсний відбір у певному місті (до слова, можна подаватися у двох містах одразу, вказавши пріоритетне), відвідуватимуть зайняття в креативних просторах, які також є партнерами проекту: Часопис (Київ, 14–17 лютого), Spalah (Дніпро, 20–23 лютого), Pawillion (Львів, 21–24 лютого), Тепле Місто (Івано-Франківськ, 27 лютого – 2 березня). Тренінг триватиме 4 дні, орієнтовано з 9:30 до 17:30.
ЯК ЦЕ БУЛО?
В Україні програма Сreative Business Enterprise проходитиме вже вдруге. У рамках першого випуску-2015 учасниками тренінгів стали 94 креативні підприємці з чотирьох міст України. 20 з-серед них отримали гранти на подальший розвиток своєї справи. Серед підтриманих проектів – кілька онлайн-видань, кілька брендів одягу, майстерня кераміки, сервіс інтерактивних цифрових квестів, журнал, креативний простір і спільнота архітекторів та дизайнерів.
"Про тренінг із підприємництва у сфері креативної економіки я дізнався зі щомісячного листа з новинами від Британської Ради. Нічого нового не вигадував – просто описав те, чим займаюся вже певний час (я співпрацюю з видавництвами та надаю спеціалізовані послуги у галузі дизайну та проектування видань)", – розповідає минулорічний учасник тренінгу Микола Ковальчук, дизайнер книжок та періодичних видань, дослідник історії, семіотики і технології шрифтів, викладач Могилянської школи журналістики.
Оскільки Микола давно цікавився та самостійно вивчав окремі аспекти підприємництва, частину того, що розповідали під час навчання, він знав. "Але знову опрацювати ці питання у ширшому контексті з цілісною структурою, продуманою системою викладу матеріалу і з практичними вправами було цікаво. Я дістав чимало корисних порад щодо роботи з візією, місією, перспективами, плануванням, фінансовим обліком і навіть окремими юридичними аспектами підприємництва в Україні – для цього спеціально запрошували працівників українського представництва PWC", – зізнається Ковальчук.
Микола Ковальчук. Фото з його персональної ФБ-сторінки |
Дизайнер не ставив собі за мету отримати грант і вважає, що організатори зробили правильний вибір, відзначивши інший проект. Головне, на його думку, що тренінгу змінив уявлення про перспективи його справи, допоміг адекватніше визначити пріоритети, спланувати послідовність дій, позбутися невизначеності в окремих питаннях. А ще – засвоїти, що самим лише плануванням успіху досягнути не вийде – потрібно робити продумані кроки, аналізувати результати, і так рухатися до наступної, цілком конкретної мети.
[L]"Окрім систематизації та доповнення знань, – підсумовує Микола, – найцінніший результат цього заходу особисто для мене — це знайомство з іншими учасницями та учасниками, обмін досвідом і навіть подальша співпраця: я час від часу беру участь у роботі одного з проектів-учасників (чудовий науково-популярний журнал "Куншт"), а з іншою учасницею тренінгу ми працюємо над спільним проектом уже як партнери.
Зрештою, додамо, є ще одна надважлива мета тренінгу. Будуючи зв’язки між творчими людьми і споживачами, він розвінчує стереотип, що перші є непрактичними "фріками", які потребують опіки більш підприємливих, "серйозних" членів суспільства. Проект демонструє самим креативним підприємцям і суспільству, в якому вони живуть, що вони є не просто представниками більш фривольного різновиду бізнесу. У добу Google і Apple вони є рушіями сучасної економіки, що часто визначають економічний та культурний розвиток суспільства.
Марія Іванюк, спеціально для УП.Культура
Статтю створено в рамках спецпроекту Британської Ради в Україні.