Почути голос тіла: як британський театр вчить українців близькості через танці

Танцювати може кожен.
У цьому переконані ініціатори проекту "Без обмежень" ("Unlimited"), який запустили в Україні.
Поштовхом до нього став виступ у Києві британського танцювального колективу "Candoco", що об’єднує виконавців з інвалідністю та без.
За понад чверть століття свого існування артисти цього колективу здобули всесвітнє визнання та об’їздили з виставами пів-планети.
Самі про себе кажуть, що "створюючи майстерні та видовищні постановки, колектив підважує звичне сприйняття сучасного танцю, фізичних можливостей та естетики актуального мистецтва".
Разом з Британською Радою в Україні та Асоціацією перформативних мистецтв "УвіМкнені" "Candoco" стали співорганізаторами "Без обмежень".
До Міжнародного дня танцю, який світ відзначає 29 квітня, "Українська правда. Життя" поспілкувалася із 20 учасниками унікального мистецького проекту.
![]() |
Проект "Без обмежень" наразі навчає 10 людей |
УНІВЕРСАЛЬНА МОВА ТАНЦЮ
Творці проекту не планують вирішувати глобальні проблеми.
Їхня ціль – долучити людей з інвалідністю до мистецтва, підштовхнути розвиток цього сектору в Україні.
Участь у проекті "Без обмежень" беруть 10 людей – (6 без інвалідності та 4 з).
Під час репетицій вони вчаться співпрацювати та створюють виставу.
![]() |
Під час репетицій вони вчаться співпрацювати та створюють виставу |
Перша репетиція відбулася у лютому цього року. Акторам допомагала артистка "Candoco" Сюзанна Рекіа.
Вона пояснює: насамперед важливо створити умови, де кожен знайде свою роль і зможе додати в перформанс щось своє.
А вже потім, на решті репетицій, зосередитися на спільному результаті.
"Це комунікація через танець, – розповідає вона. – Що ми можемо зробити через спільне у танці, і що ми можемо сказати один одному через рух.
Це те, що мені дуже подобається у танці. Ти працюєш у різних країнах з людьми, які розмовляють на різних мовах, чи тільки мовою жестів, але при цьому завдяки танцю ми легко розуміємо один одного".
![]() |
Тут танцюють ще й мовою жестів, але при цьому легко розуміють один одного |
Сюзанна каже, що починати новий проект – це ніби пірнати у холодну воду: не знаєш, чого очікувати, і це хвилювання стимулює інтерес.
Але важливо, щоб ця ініціатива переросла у щось більше, ніж чотири творчі лабораторії-репетиції.
Важливо, щоб вона зрушила з місця глибинні процеси – як у танцювальному середовищі, так і в країні загалом.
"У нас було дуже багато випадків, коли ми витрачали сили на початок чогось нового, але потім це нівелювалось, результат зникав.
Тому головне, щоб ідея, процес продовжувалися і тоді, коли тут не буде "Candocо" і Британської Ради", – додає артистка.
![]() |
Головне, щоб ідея проекту, процес продовжувалися |
МИСТЕЦТВО НЕ МАЄ ІНВАЛІДНОСТІ
Щоб взяти участь у проекті, учасники заповнювали анкету. Із понад 100 заявок відібрали 20.
Тих, хто показав найбільше бажання у розвитку.
"Наприклад, ми взяли дівчинку, яка раніше не мала жодного стосунку до мистецтва, – говорить Анна. – Але при цьому вона багато працювала з різними міжнародними організаціями над самовдосконаленням.
Я зрозуміла, що ця людина готова долати бар’єри, докладати максимум зусиль, аби інтегруватися в суспільство, – попри всі проблеми, з якими люди з інвалідністю зіштовхуються тут, в Україні".
Ця дівчина – Вікторія Клюшина. Вона почала відчувати свої ноги, потрохи рухає, і робить це завдяки практиці, яку отримала протягом лабораторій.
![]() |
Вікторія Клюшина (у рожевому) може ходити лише з милицями |
У своїй анкеті Віка написала, що мистецтво не має інвалідності – лише історію, яку ти прагнеш розказати.
Для дівчини стало відкриттям, що людина з серйозними руховими обмеженнями може танцювати і виражати себе через танець.
"Враження дуже потужні, – каже вона. – Це відкриття свого тіла.
Незважаючи на те, що решту життя ти його тягнув, намагався якось змінити, тут ти розумієш, що вмієш бути вдячним своєму тілу. А воно теж може говорити, показувати свій голос ".
Інша учасниця Юлія Бойко на першу лабораторію приїхала зі Львова. Вона пересувається на інвалідному візку.
Розповідає, що можливість взяти участь у подібних заходах в її житті з’являється не часто, тому за цей шанс вхопилася обома руками:
"Думала, нам будуть давати певні завдання, які ми маємо виконувати, але на практиці виявилось більше імпровізації.
Більше часу присвятили тому, аби вчитися взаємодіяти в групі. Як ставати ближчими, як ставати дружнішими. Взаємодіяти, як живий організм".
![]() |
Юлія Бойко на першу лабораторію приїхала зі Львова. Вона пересувається на інвалідному візку |
За словами Юлі, їй приємно відчувати себе частиною чогось нового, брати участь у постановці на рівні з усіма, долучитися до мистецтва не лише як глядач, але й як виконавець.
Для здорових артистів участь у проекті – теж надзвичайний досвід.
"Наша ціль – знайти порозуміння із собою та тими, хто навколо, – розповідає актор з Одеси Олександр Тирба. – Тут можна вийти за межі звичного кола спілкування, зрозуміти інших людей, з іншим світовідчуттям. Як вони живуть? Які мають проблеми? І як їх вирішують?".
Він вважає, що "Без обмежень" – це не просто назва.
Тут усвідомлюєш, що меж не існує – хіба у головах. У кожного свої особливості, але вони не повинні заважати людині розвиватися, стверджуватися у житті.
ВАЖЛИВИЙ НЕ РЕЗУЛЬТАТ, А ПРОЦЕС
Проект зібрав людей з різним життєвим і мистецьким "бекграундом".
Тут є хореографи, актори, художники. Кожен приносить щось своє, унікальне. Що буде у підсумку – вони поки не уявляють.
"Зараз думаємо не про результат, а про процес, – говорить арт-директор Асоціації перформативних мистецтв "УвіМкнені" Марина Лимар, – робимо його насиченим і цікавим".
![]() |
Арт-директор Асоціації перформативних мистецтв "УвіМкнені" Марина Лимар (у центрі) пояснює, що головне процес |
За перші три дні тут успішно створили спільноту. Люди відчули один одного через фізичний контакт, рух, різноманітні тілесні практики.
Завдяки цьому усвідомили, що вони – абсолютно рівна команда.
Не на рівні розмов, додає Марина, а на рівні усвідомлення – що ти нічим не відрізняєшся від того, хто поруч.
"Для мене показова історія Віки, дівчинки на милицях. Відчувалося, що вона трохи побоювалася того, що тут може відбуватися, – пригадує арт-директор.
Та все ж прийшла – і зараз дає фантастичний результат. Вона перестала боятися, повірила в себе, почала довіряти людям, ловить кайф від усього.
Це насправді великий виклик. І такі речі – головне на цьому етапі. Що ми покажемо глядачам у підсумку – не так важливо".
[L]Уряд і Міністерство культури називають питання інтеграції людей з інвалідністю в культурно-мистецьке середовище одним зі своїх пріоритетних завдань.
Про розвиток інклюзивного мистецтва і створення архітектурно доступного простору говорить і дружина президента Марина Порошенко.
Дослідження Британської Ради показує, що сектор мистецтва для людей з інвалідністю на державному рівні не фінансують.
Держбюджет щодо людей з інвалідністю зазвичай стосується соціальних пільг, пенсій, потрібних медзасобів для реабілітації та надання допомоги.
Реалізацію культурних, мистецьких потреб людей з інвалідністю законодавство переклало на громадські організації.
Коли такі бар'єри знімуть – хтозна. Але перший крок на шляху до мистецтва без обмежень – зробили.
Роксана Касумова, журналістка, спеціально для УП.Життя
Андрій Бедров, фото