Українська правда

Найкращі серіали року: історії про сильних жінок, винахідливих чоловіків та трохи жахів

- 24 грудня 2023, 16:00

Завершення серіального 2023-го року приходить під тінню боротьби – боротьби за глядача. Тепер набагато складніше і дорожче утримувати на плаву стрімінги, кабельні канали та окремі серіали. Бо, на відміну від 10-х років, коли кілька стрімінгів ділили весь глядацьких пиріг – не кажучи про часи щасливо-самотнього існування Netflix, – зараз аудиторія має значно ширший вибір, який сервіс обрати і що дивитися.

Читайте УП.Культура у Telegram

Попри загальне збільшення абонентів у світі і появунових стрімінгів (наприклад, SkyShowtime), самі люди вибирають, на який стрімінг чи канал підписуватися, адже цінищомісячної абонплати деякі оператор вже підняли, або обіцяють підняти. Тому канали втрачають підписників. І навіть Disney+ (тобто виконавчий директор всієї студії Disney Боб Айгер) роздумує над питанням доцільності існування інтернет-сервісу і створення для нього контенту, і це незважаючи на абсолютну увагу та успіх таких їхніх телесеріалів, як "Мандалорець" чи "Локі".

З урахуванням збільшення контенту треба сказати, що трохи змінилася змістовна і формальна частина. Згідно з "культурою різноманіття", боротьбою з расизмом і сексизмом все частіше в серіалах пари є представниками різних рас; ЛГБТ-тематика впроваджується навіть в мульт-серіалах, і не виокремлено, а як норма; жінки почали переважати в кількості екранного часу.

Ба більше – будучи на рівні (по часу в кадрі) з чоловіками, у чималій кількості серіалів жіночі образи ледь не частіше є цікавішими, позитивнішими і навіть крутішими: сам геній екшну, Тейлор Шерідан, у своєму новому серіалі "Спецпризначенці: Левиця" (Special Ops: Lioness) двох героїнь зробив основою сюжету і драматургії, а чудові "Уроки хімії" (Lessons in Chemistry) й поготів стали певним жіночим гімном року. В половині серіалів-лауреатах з нашого списку головний персонаж – жінка. Такого раніше не було, і це є принциповим – нарешті кіно стало рівноправним в статевому розумінні (скандал на студії Disney, де виявили перекос в оплаті на 2% в бік чоловіків, можна вважати з останніх подібних).

Тепер вибрати кращий серіал – тим паче з усього світу – воістину важка задача, настільки багата палітра. Тому, аби полегшити цю задачу собі й глядачеві, ранжир буде зроблено за жанрами. А крім того, ми залишили за собою право суб’єктивного вибору, і назвали ОДИН кращий серіал року.

Кращий серіал року:

"Фарго" (Fargo) (5 сезон), США

 

Це справжній фонтан задоволення, попри те, що, принаймні, 5-й сезон "Фарго" є не про задоволення, і далеко не фонтанує емоціями. В цьому – унікальність майстерності Ноа Гаулі, здатного зробити чорний гумор таким прозорим для розуміння, і весело сміятися, хоча за сюжетом нічого веселого нема. Як шоураннер, тобто творець світу "Фарго", Гаулі божественно грає на контрастах, вводячи соціальний і навіть політичний момент, в тихому, повільному і наскрізь стереотипному суспільстві утворюючи гучну і динамічну бурю протесту. Але без примітивізації, без лозунгів, прапорів і маніфестацій.

Героїня, ніби звична, спокійна домогосподиня, бере в руки власну долю і трощить голови і уявлення всіх навколо про спокій і дім, яким він має бути на думку оточуючих. Разом з цим, Гаулі дотепнокритикує і дошкуляє сучасній системі влади в Сполучених Штатах. Карикатура шерифа, мера, милостивого батька містечка, який ще й цитує Святе письмо – це ляпас буквалізму, приземленості і лицемірству. І ляпас вправний і дзвінкий. Бравіссімо!

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Спадкоємці" (Succession) (4 сезон), США
  • "Блакитноокий самурай" (BlueEyeSamurai), США
  • "1923" (1923), США

Кращий серіал в жанрі "екшн":

"Спецпризначенці: Левиця" (Special Ops: Lioness), США

 

Хоч і входячи до списку номінантів "кращого серіалу у "військовому" жанрі", "...Левиця" є взірцем загалом жанру "екшн": зйомка сцен перестрілок і бійок, динаміка розвитку подій і монтаж – це все зроблено за правилами форми "дієвого кіно", перетворюючись на приклад для вивчення.

Тейлор Шерідан, як автор еталонного в цьому жанрі фільму "Сікаріо", і цього разу, вже в серіалі, демонструє добрий тон, даруючи глядачеві те, що він і чекає, вмикаючи телевізор з бажанням подивитися саме "екшн". Вагомості "...Левиці" надає прив’язка до великої політики, де спецслужби, ФБР і ЦРУ, і їх операції, переходять дорогу Білому дому, а політика, у свою чергу, переходить дорогу просто людському життю. Так пропозиція молодій спецагентці отримати підвищення і взяти участь у серйозних завданнях стає образом білого кролика, за яким Аліса стрибнула у бездонну нору.

Цікаво, що Ніколь Кідман тут немов весільний генерал, граючи другорядну роль, а от Зої Салдана – в центрі столу: її роль – квінтесенція проблематики роботи і родини, порятунку держави і особистого щастя.

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Гончаки" (Sayanggaedeul), Південна Корея
  • "Найгірше зло" (Choeakui Ak), Південна Корея
  • "Нові бандити" (Cangaço Novo), Бразилія

Кращий серіал в жанрі "комедія":

"Альфонс" (Alphonse), Франція

 

Навпіл з драмою, ця "драмедія" демонструє розум і такт, не притаманний сучасним комедіям. Тому "Альфонс" і є кращим, даруючи радість від споглядання дотепного і нетипового серіалу. Це історія чоловіка, не надто важливого для самого себе, як і неважливого для когось ще, рахуючи і його дружину.

Це історія про випадок, який все міняє. І про віднайдення себе. Альфонс (Жан Дюжарден, "Артист") вирішує відгукнутися на поклик батька, хоч той і кинув сина давно. Так він дізнається про батькову роботу – "за викликом", і не звичайним викликом, а жінок "бальзаківського віку". І сам пристає на пропозицію "успадкувати" подібну професію, з її назвою, кмітливо зазначену в заголовку серіалу.

Зроблений як комедія положень, "Альфонс", тим не менше, весь час міняє рух історії, виходячи за межі стандартного сюжету. Чого лише варта лінія Альфонса і його дружини, Марго (Шарлотта Гінзбур, "Антихрист"): зраджуючи чоловікові, вона спить з жінкою, щоб знову повернутися до Альфонса, який продовжує задовольняти безліч жінок, значно старших за його дружину.    

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Засновано на реальних подіях" (Based on a True Story), США
  • "Нічого" (Nada), Аргентина
  • "Баррі" (Barry) (4 сезон), США

Кращий серіал в жанрі "драма":

"Щасливчик Генк" (LuckyHank), США

 

Тепер вже навпіл з комедією, як і "Альфонс", "...Генк" є драмедією, сумно жартуючи про сучасних учнів Америки, про систему навчання і, відповідно, ймовірне майбуття країни і всього світу.

Головний герой, викладач англійської мови (в смачному виконанні Боба Оденкірка ("Краще дзвоніть Солу"), є щасливим саркастично, бо перебуває в ситуації, коли розуміє – його розум і його розуміння нікому не потрібне, бо учням потрібна лише політика, власне "я" і, в максимумі, вступ до університету. Тобто ні англійська мова, ні коледж, ні загалом науки учням не треба. Категоризм заглавного Генка ситуацію не покращує: він бориться з неуками, їх батьками і керівництвом коледжу, де потребують інвестицій, а не принципів. Втім, досвід – і згаданий розум, – все ж таки роблять свою справу, примушуючи Генка змінити якщо не ситуацію, то хоча б ставлення до неї.

Як і позаминулорічний "Пані-завкаф", цей серіал не дає спокою посередності, будучи революційним в сучасному серіалотворенні, де все захоплено лівими ідеями, а критика таких ідей хейтиться. Розумно і сміливо!

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Довга тінь" (Long Shadow), Велика Британія
  • "Спадкоємці" (Succession) (4 сезон), США
  • "Нічого" (Nada), Аргентина

Кращий серіал в жанрі "детектив":

"Босх: спадок" (Bosch: Legacy) (2 сезон), США

 

Здавалося б, процедурал - що може бути більш стандартно і формалізовано? Але в цьому продовженню "Босха", який сам пережив 7 сезонів, більше сміливості та ідей, ніж в багатьох йому подібних жанрових зразках, на кшталт "911, служба порятунку", "Бруклін 9-9" чи "За службовим обов’язком".

Харизма біловолосого і блакитноокого поліцейського з незвичним прізвищем, білим браслетом на руці і тілом, забитим татуюваннями, навіть не у його крикливому вигляді. Навпаки – в надзвичайно спокійному норові колишнього військового, що спокійно і точно робить свою роботу, все ж наважуючись знехтувати буквою закону, аби торжествував його дух.

Так само творці вільно ставляться і до сюжету: тут кожна серія може мати свою окрему історію, або історії переходять від серії до серії, врешті, утворюючи одну велику мандалу-сезон. 2-й сезон настільки ж швидкий та багатий на цікаві історії, як і 1-й. Від нього не можна відірватися так само. І він вивищується у своєму жанрі за рахунок ось цієї крихти свободи в діжці жанрового стандарту, стаючи еталоном смаку. Смачно!

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Анніка" (Annika) (2 сезон), Велика Британія
  • "Перевал" (DerPass) (3 сезон), Німеччина-Данія
  • "Покерфейс" (PockerFace), США

Кращий серіал в жанрі "трилер":

"Кодове ім’я - Анніка" (Codename: Annika), Фінляндія

 

Еротизм і психологізм, як забарвлення цього трилера, роблять "...Анніку" фройдистським, запальним, глибоким і драматичним.

Головна героїня, пропонуючи себе в якості крота в мережі перекупників творів мистецтва вже на початку проявляє ознаки посттравматичного синдрому, що бере свій початок в минулому. Смерть матері, художниці, сидить в ній немов скалка, міняючи її, примушуючи діяти імпульсивно, непередбачувано навіть для неї самої. ЇЇ попередниця, кріт, вже загинула. Та для Анніки (Санна Недергорд) гра з власником галереї, немов в котика та мишку, стає збудливою, як наркотик.

Ось в цьому – в хаотичній манері поведінки героїні й в оточуючому її світі малярства, а відтак дитинства – кайф цього психотрилера. Невідомо, що утне героїня. Її нервозність разом з нестримністю породжують небезпеку, й її фінська кров тут зовсім не про спокій. Цьогоріч це максимально нетиповий і тим особливо цікавий серіал, ще й великий дебют для Санни, яка вперше грає головну роль в кіно, і грає яскраво і природньо, приємно нагадуючи молоду Софі Марсо. 

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Любе дитя" (Liebes Kind), Німеччина
  • "Перехоплений рейс" (Hijack), Велика Британія - США
  • "Перевал" (DerPass) (3 сезон), Німеччина-Австрія

Кращий серіал в"історичному" жанрі:

"1923" (1923), США

 

Це ще один серіал від Тейлора Шерідана, творця "... Левиці". І схоже, що все, за що береться Шерідан, стає золотом. Так само, як і "Йеллоустоун". І як "1883". Разом з "1923" ці три серіали утворюють справжню сагу, поодиноким прикладом настільки масштабного історичного проекту, покликаного показати одну родину в одній місцевості протягом 150 років. Але, на відміну від "Йеллоустоуна" і "1883", "1923" ширше,і крім Сполучених Штатів захоплює Африку, звідки приїздить на допомогу родині колись солдат Першої світової, а тепер вправний мисливець Спенсер (Брендон Скленар ("Світ Дикий Захід")), прямий нащадок головних героїв "Йеллоустоуна".

Велика історія однієї родини – це велика спроба показати боротьбу за правди і свободи, і наскільки ця боротьба була кривавою, будучи метафорою самої цивілізації. Історія пристарілого шерифа Джайкоба Даттона (Гаррісон Форд) та його непохитної дружини Кари Даттон (Гелен Міррен) нагадує боротьбу біблійного Авраама, коли власна доля стає дорогою втрат і здобутків, величною дорогою роду.

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Німецький дім" (Deutsches Haus), Німеччина
  • "Доміна" (Domina) (2 сезон), Велика Британія – Італія
  • "Голова Хоакіна Мур’єти" (La Cabeza de Joaquín Murrieta), Мексика

Кращий серіал в жанрі "фантастика":

"Царство сміттярів" (Scavengers Reign), США

 

Цей серіал – анімаційний. І хоч він мав би опинитися у відповідній номінації, він тут саме через свою безпрецедентність в жанрі саме фантастики. Нічого подібного ще не створювали у формі серіалу. Дивовижно нагадуючи "Дику планету", "Володаря часу" і "Ґандагар", повнометражні роботи генія анімації французького режисера Рене Лалу, "Царство..." не є плагіатом. Це ідейне продовження фантазії, яка ґрунтується на уяві без бар’єрів: тварин і рослин, знайдених людьми, чиї евакуаційні капсули випадково опинилися на невідомій, придатній для дихання планеті, годі увити. І це не кілька представників флори і фауни – це повноцінна екосистема!

Втім, придумані американськими режисерами Джозефом Беннеттом і Чарльзом Хюттнером шокові створіння самі по собі навряд чи здолали б щабель визначення "кращий" та ще й "12-серійний серіал". Якби не зграбна драматична історія з елементами трилера, пригод, роад-муві і фільму жахів. Як опинилися люди на цій планеті, як виживають в царстві, де всі всіх їдять, і як доходять до фіналу – ось за що також він у підсумку став кращим.

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Локі" (Loki), США
  • "В русі" (Moving), Південна Корея
  • "Місіс Девіс" (Mrs.Davis), США

Кращий серіал у "військовому" жанрі:

"Чорні серця" (CoeursNoir), Франція

 

Час змушує виділити в окрему номінацію військовий піджанр. І він сам по собі сильно переплівся з драмою, демонструючи не тільки свої формальні особливості, а більшою мірою особливості людської природи. З огляду на це призером міг би стати "Перекладач" (The Covenant) Гая Річі, де лише один момент, як афганець тягне по горах американського солдата, вартий усього фільму. Але "Перекладач" - не серіал.

Тож кращим ми визначаємо французькі "Чорні серця", і головним чином за те, що в ньому немає натяжок – ні формально в бойових сценах, виконаних на найвищому постановочному і жанровому рівні, ні змістовно в сценах переживання персонажів (одного з героїв тригерить сумління, що це він винний у смерті друга, але цей тригер дуже "тихо" показаний, змушуючи глядача задуматися про людську природу, коли є і страх за покарання, і совість через провину).

Водночас, операції французьких спецпризначенців в Іраку відгукуються асоціаціями з діями українського ГУРу і ССО на Сході і в Криму, додаючи серіалу певних важливості й актуальності.

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Спецпризначенці: Левиця" (Special Ops: Lioness), США
  • "Пісня розбійників" (Song of the Bandits), Південна Корея
  • "Військовий моряк" (Krigsseileren), Норвегія

Кращий серіал в жанрі "жахи":

"Злий дух" (Akgwi), Південна Корея

 

Важкий вибір. Та справедливий. Корейці виборюють перемогу, демонструючи жанрове багатство, таким чином випереджаючи "Деріла Діксона". При цьому не перебільшують, як у 2-му сезоні "Милого дому". І розвивають тему, чого не відбувається в серіалі "Ззовні", де творці тупцялися на одному місці весь 2-й сезон.

Органічно тут переплетені є різні жанри, таким чином додаючи цікавості, минуючи одноманітність одного простору чи одної теми. Поліцейське розслідування дивних самогубств переходить в містику, в яку пірнають історичний жанр і жанр трилеру. Дівчина, поєднана зі злим духом, професор фольклористики і поліцейський, що хоче докопатися до причини смерті наставника – вони разом утворюють трійцю дуже жанрово зрозумілу і доволі розповсюджену. Але важливі нюанси. І широта залучених засобів. А тут ми маємо й палітру характерів, і різні часи існування персонажів, й соціальний момент, і політичний, і професійний.

Все це створює строкатість й самобутність, бажаних глядачем. Що й потрібно було довести.

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Ходячі мерці: Деріл Діксон" (The Walking Dead: Daryl Dixon), США
  • "Ззовні"(From) (2 сезон), США
  • "Милий дім" (Seuwiteuhom) (2 сезон), Південна Корея

Кращий серіал в "анімаційному" жанрі:

"Блакитноокий самурай" (BlueEyeSamurai), США

 

Дивує вже те, що після перегляду всіх 8-ми довжелезних серій від 35-ти до 62-х (!!!) хвилин кожна, до серіалу відсутні будь-які претензії. Але це той самий випадок, коли слова "дивно" і "дивовижно" співпадають. "...самурай" є абсолютним самородком: разом з "Царством сміттярів" він цього року став справжнім відкриттям. І це стосується як багатоманітної техніки анімації, складної для втілення динаміки рухів персонажів, так і розгалуженого сюжету, нічим не поступаючись не-анімаційним серіалам.

Звісно, можна було просто завдячити необмеженому фінансовому ресурсу замовника, гіганта Netflix. Або багаторічному досвіду і таланту сценариста і продюсера Майкла Гріна ("Американські боги", "Той, що біжить по лезу 2049").Та не тільки. Так зійшлися зорі, як це стається при народженні чогось особливого. І можна лише потішитися, що ми отримали таку широку і детальну історію, де оповідь про епоху Реставрації в Японії торкається імператорського палацу й селищ бідняків, будинку гейш й хатинки сліпого коваля, життя жінок і чоловіків. Чудо анімації!  

Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":

  • "Футурама" (Futurama) (11 сезон), США
  • "Плутон" (Pluto), Японія
  • "Онімуша" (Onimusha), Японія

Читайте також: Смерть принцеси Діани, пригоди пияки та Годзилла: серіали, які не варто пропускати