"Наша культура. Наша спадщина": як українські митці працюють з сьогоденням у своїх творах

Після початку повномасштабного вторгнення українці проявляють більше інтересу до історії України, її культури та мистецтва. Про це свідчить і нещодавнє дослідження від музичного лейблу pomitni, у якому зазначають, що з 2022 року споживання україномовної музики в Україні збільшилося до 57%. Серед літератури у топах тримаються як класичні українські твори, так і сучасні.
Разом з тим українські митці стали створювати ще більше продукту: виходять документальні та художні фільми, на які не завжди встигають купляти квитки, те саме стосується і театральних вистав.
26 листопада в Жовтневому палаці у рамках проєкту "Української правди" "УП 100". У рамках заходу відбулася панель "Наша культура. Наша спадщина", де модераторка Катерина Загорій, засновниця фундації Zagoriy, говорила про українську культуру з цьогорічними лідерами у категорії "Культура" Артемом Чехом, письменником та військовослужбовцем, Олександром Бабенком, оператором, співавтором документального кіно "2000 метрів до Андріївки" та Мариною Круть, співачкою і бандуристкою.
УП.Культура занотувала думки з обговорення, зокрема про:
- те, які цінності митці вкладають у твори для майбутніх поколінь,
- опис смерті,
- українську ідентичність.
Що мають зрозуміти українці про сьогодення з вашої творчості за 20-30 років?
Артем Чех
Хоча ми не говоримо про культуру, яка є зараз, а говоримо про культуру майбутнього, але це дуже важливо, оскільки це впливає на майбутнє.
Зараз це в першу чергу якийсь емоційний сплеск, культура плакатна, переважно культура війни. Україна, на яку звернув увагу західний світ, стала впевненою. Західний світ, як споживач загалом культури та головний критик – це дуже важливо. Далі наша задача – це показати, що у нас є не лише війна.
Ми показуємо дуже багато хорошої літератури, кіно, документального кіно, музики, візуального мистецтва про війну. А що далі?
Чужа війна не настільки цікава, як своя. Європейці вважають, що це чужа війна. Вони не усвідомлюють, що у них просто немає гарячої фази, що це спільна війна. Але все одно це якесь чуже горе, чужий героїзм. Він не такий цікавий, як свій. Що ми можемо їм дати натомість?
Показати війну через інші форми. Показати нас через інші форми, не класичні, не ті, які є зараз. Зараз у нас переважно те, чим ми займалися 10-15 років тому, тобто і кінематограф, і фактично література, не зробили великий стрибок вперед. Мені здається, що в першу чергу це пошук форми. Текст може бути різною формою. Я подаю через текст історію, а вона в нас дивовижна. Але важливо як вона розказана.

Олександр Бабенко
Ми зараз у стані війни, яка є найбільшою в Європі з часів Другої світової і яку вперше можна задокументувати завдяки розвитку технологій.
Війна також змінюється і ми прийшли у "стан дронів", коли війну стало знімати складніше, ніж у 2022-2023 роках. Мені здається, що зараз дуже важливо, – принаймні те, що ми з командою намагаємось робити в документальному кіно та фотографії – зберегти пам'ять і зберегти досвід. Показати його як сучасному глядачу, так і глядачу, який буде дивитись це крізь роки.
Технічні можливості дозволяють нам побачити війну очима українського піхотинця від першого обличчя. Мені здається, що цей досвід, який ми, можливо, не повністю усвідомлюємо зараз, і важливість цих битв, важливість окремих подій цієї війни, ми зможемо осмислити через 20-30 років, якщо війна закінчиться. Зараз, зокрема, для документалістів найважливіше – продовжувати документувати і зберігати якомога більше пам'яті і досвіду народу, а як його сприймати – можна буде розбиратись пізніше.
Марина Круть
Життя будь-якого творця поділяється на дві частини. Першу ми переживаємо зараз – це життя земне. Після земного життя творця наступає продовження його у його творах: музиці, картинах – власне, роботі, яку він зробив за період свого земного життя.
За умов російсько-української війни і в щоденних ризиках, навіть будучи цивільною людиною, ти розумієш, що все це породжує у тобі величезне бажання залишитись для майбутніх поколінь і передати щось далі.
Я думаю, що для мене особисто як для композиторки, важливіше насправді не перша частина життя, а друга, як би це не звучало.
Це насправді накладає на мене дуже велику відповідальність. Я думаю про те, як я передам пам'ять. І все чим я стараюся бути у цей час – це бути вухами, які потім стануть голосом.
Зараз важливо бути дуже уважним і тендітним до того, що відбувається, прислухатися для того, щоб потім бути медіатором між реальністю і майбутніми подіями, пронести це далі.
Мені здається, кожен передає те, що має у своїх цінностях. У моїх цінностях – нести правду, якою б вона не була.

Чому важливо не романтизувати та не героїзувати смерть?
Артем Чех
Загалом говорити, описувати, показувати смерть – страшно, але до смерті дуже швидко звикаєш. Те, що тобі здавалося, таким, що неможливо пережити, скажімо, до фронту, стає звичним згодом. Якщо ми говоримо фізіологічну смерть, ти звикаєш до трупів, і це абсолютно нормально. Ти виходиш потім з цього ,можливо, трошки іншою людиною з іншою психікою, але загалом цілісною. Все залежить від людини, звісно. Чи показувати її якось витончено, чи якось героїзувати? Ні, не варто.
Ми бачимо війну онлайн, ми знаємо, як це все відбувається. Звісно, що ми маємо віддавати належну шану героям, але героїзувати саму смерть не варто. Давайте показувати, як є. Говорити тими словами, які правдиво описують ті чи інші події, той чи інший досвід, ті чи інші реакції на цей досвід. Це дуже важливо.
Іноді здається, що наша культура зараз перетворилася на таку велику амбарну книгу травм, і що далі ми в майбутнє несемо лише одні травми. Ні, ми не маємо бути або мертвими, або героями. Ми маємо бути просто людьми. І саме це людське важливо показувати через будь-які види мистецтва, не лише через літературу або кінематограф. Показувати простих людей.
Якщо ми говоримо про культуру не як частину лише українського контексту, а світового, а в нас є всі шанси стати однією з великих культур в майбутньому. Давайте говорити про простих людей без пафосу і без оцього наративу, який дуже активно звучав, скажімо, в перші роки Великої війни.
Олександр Бабенко
Мені здається, що смерть не варто романтизувати, але її варто показувати. Російська Федерація намагається закрити очі всьому світу якомога краще і не допустити українських документалістів, журналістів до висвітлення війни так близько, як це потрібно і необхідно для того, щоб показати всі реалії.
Тоді, коли нам вдається задокументувати смерть, то варто про неї розповісти, бо це спосіб нести пам'ять. Нести ті цінності, які люди, які загинули за Україну, могли б пронести до наступних поколінь.
Мені важливо документувати прощання і зберігати українську культуру в цьому, тому що як і народження, прощання – це дуже важливий ритуал для будь-якого народу.
Марина Круть
Мені видається, що смерть – це просто невелика пауза між першим і другим актом, де перший акт просто фізична присутність людини. Потім пауза – фізична смерть, а потім, коли людина, яку ми любимо і яка несла дуже величні цінності, вмирає, у нас всередині утворюється пустка. Ця пустка потім заповнюється частками тих величних цінностей, які людина нам залишила для другого акту.
Якщо обрати три стовпи, на яких базувалася українська ідентичність, що б ви обрали?
Артем Чех
Армія, мова. Якщо ми говоримо про мову, ми можемо розширити і зробити: армія, культура, оскільки культура – це теж певна частина мови і мова продовжує культуру через будь-яке мистецтво. На третє, я думаю, я взяв би років 200 подумати.
Олександр Бабенко
Я виношу за рамки військо, бо воно йде першим, а три стовпи: віра, правда та пам'ять.
Марина Круть
Я не погоджуюся із концепцією трьох стовпів, бо мені видається, що те, що стоїть на трьох стовпах, не таке міцне, як те, що може стояти на чотирьох ніжках, наприклад, стільчик. Власне, все, що ви сказали, на моєму стільчику також є на всіх чотирьох його стовпах. Це військо – наша оборона, наші цінності, любов і пам'ять.
Нагадаємо, "Українська правда" представила рейтинг українців-лідерів – сто українців, чиї дії сьогодні формують незалежність, розвиток і майбутнє країни. У категорії "Культура" "Українська правда" відзначила 17 діячів.
Рейтинг цього року виходить утретє під темою "Межа вибору / Вибір на межі".
УП 100 – щорічний проєкт "Української правди", в якому відзначають 100 українців-лідерів, чиї вчинки зацікавлять незалежність, розвиток і майбутнє України.