Підтримай нас, щоб ми без обмежень могли продовжувати роботу – долучайся до Клубу УП!
Підтримай роботу журналістів

Повернутись не можна лишатись. До питання вимушених міграцій українців

Алевтина Кахідзе
Повернутись не можна лишатись. До питання вимушених міграцій українців
Алевтина Кахідзе

Натрапляючи на чергові дискусії в соціальних мережах про "тих, хто поїхали з нашої країни" чи "тих, що понаїхали в наші міста", я все менше думаю про етику та географію, а все більше – про демографію. Про те, що навіть до 2040 року населення України не повернеться до "довоєнних" показників, а навіть відносно оптимістичні демографічні метрики прогнозують на 2040 рік не більше 35 мільйонів.

Про це – а також про тривалий та незворотний демографічний шок через повномасштабну війну – різні дослідження почали попереджати ще в 2023 році. На це вже зреагували стратегічні плани окремих міністерств, але виклик настільки неосяжний, що працювати з ним доведеться всім і довго.

Якщо частина людських втрат є незворотньою, то (все ще) існує значний пласт тих, за повернення кого нам варто було б поборотись – зокрема, за повернення ветеранок та ветеранів до цивільного життя та за повернення українок та українців з-за кордону. І перше, і друге пов'язане, насамперед, з ментальним поверненням, яке передує поверненню фізичному та такому, що матеріалізується в конкретних діях.

Дослідження 6 симуляцій популяції українців з розрахунками завершення війни у 2023/2024/2025 році, з урахуванням ескалації (нижній рядок). Дослідження 2023 року

Дослідження 6 симуляцій популяції українців з розрахунками завершення війни у 2023/2024/2025 році, з урахуванням ескалації (нижній рядок). Дослідження 2023 року

The Demographic Challenges to Ukraine’s Economic Reconstruction

Загалом, повернення є одним з найчастіше використовуваних слів в аналітичних розвідках проєкту RES-POL, який допомагає Міністерству культури та стратегічних комунікацій з розробкою політик. Повернення – чи неповернення – є одним з тих ключових феноменів, навколо якого могла б крутитись суспільна дискусія та мистецькі висловлювання сьогодні, аби забезпечити нам "завтра". Повернення культурних цінностей, повернення людей, колись – повернення до мирного життя – все це "велике повернення" варто програмувати вже зараз.

РЕКЛАМА:

За найсвіжішими данними наразі за кордоном залишається більше 5 мільйонів українських біженців, а найбільша динаміка повернення спостерігалась з травня по вересень 2022 року. Якщо дослідження в другій половині 2023 року говорили про те, що принаймні 20% наших людей не повернуться навіть після досягнення сталого миру, то згідно опитуванням станом на кінець 2024 року повертатись планує лише трохи менше половини.

Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022

"Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022"

Алевтина Кахідзе

Очевидно, що час грає не на нашу користь. Разом з тим, статистика не така вже й погана – зважаючи на третій рік повномасштабної війни, туманність перспектив та, м'яко кажучи, недружні суспільні наративи по відношенню до тих, хто виїхали. Формула "громадянин – це не той, у кого паспорт, а хто лишається в України", висловлена Володимиром Зеленським за 10 днів до повномасштабного вторгнення, частково продовжує діяти й досі. І в цьому полягає велика небезпека.

Наразі не існує статистики стосовно того, скільки культурних діячів поїхали за кордон, так само, як і статистики про те, скільки культурних діячів знаходяться у війську. Дуже обережно можна говорити про цифри 20% та 10% відповідно – такі дані наводяться в одиничних аналітичних звітах та публічних виступах тодішнього тимчасового в.о. міністра культури Ростислав Карандєєва влітку 2024 року.

Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022

"Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022"

Алевтина Кахідзе

Все це не може не впливати на дефіцит кадрів в культурно-мистецькій сфері, який лише за півроку в 2023-му зріс майже на 10%. Так, кадровий голод не є унікальною проблемою галузі культури, але ситуацію ускладнює те, що мистецька підготовка у сфері танцю, музики чи образотворчого мистецтва потребує значного часу та не може бути замінена короткостроковими програмами з перекваліфікації.

До прикладу, освітній шлях музиканта чи танцівника триває від 10 до 15 років – за менший час "виробити" професіонала з відповідними навичками просто неможливо. Це не означає, що умовний художник має певну перевагу суспільного значення перед умовним слюсарем, і що ця перевага мала б відображатись в мобілізаційній політиці. Але це означає, що виклик культурного виробництва в часи війни за знищення цієї культурної ідентичності стає ще більш складною місією, наближеною до mission impossible.

Згідно з дослідженням Українського інституту, є низка підтверджених переваг того, що немала частина українських культурних діячів перебуває за кордоном. Зокрема, це полегшує контакт українських інституцій з закордонними, допомагає культурній дипломатії та привносить в українське суспільство нову експертизу, якої набувають наші співвітчизники за кордоном. Попри ці позитивні впливи міграції, існують помітні тенденції щодо часткового відторгнення українських митців і культурних діячів, які вимушено перебувають в європейських країнах в статусі біженців.

Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022

"Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022"

Алевтина Кахідзе

Ці тенденції зрозумілі, адже життєві й професійні реалії, у яких перебувають культурні діячі в Україні й за кордоном, дуже різні, і з часом ця різниця в досвіді буде лише поглиблюється. Також очевидно, що найбільше настороженості й конфліктності виникає щодо чоловіків, які виїхали за кордон після чи незадовго до повномасштабного вторгнення.

Ця точка кипіння знаходить вихід у новому побутовому " фольклорі про ухилянтів" або в наративах, близьких до цькування – як, наприклад, в одному з випусків " Телебачення Торонто" . Загалом, підвищений градус емоційності суспільного діалогу характеризує багато – якщо не всі – суспільні дискусії в українському контексті, як до 2022 року, так і після. Як би нам не хотілось вірити, що так звані " срачі" є показником демократичності, соціологи та антропологи вбачають в такій формі дискусії низький показник суспільної довіри та високий – суспільної поляризації.

У яких країнах живуть українські біженці

У яких країнах живуть українські біженці

опитування Info Sapiens на замовлення ЦЕС, листопад-грудень 2024

Причини варто шукати, в тому числі, в історії, яка привчила нас до непотизму, а також до того, що довіряти можна лише горизонтальним ланцюгам довірених людей та в жодному разі не формальним вертикальним інституціям. Насправді, ця риса нерідко рятувала українське суспільство, але й так само нерідко заводила нас на територію "дружнього вогню", розбрату та (потенційної) втрати державності.

"У нас є величезний суспільний запит не на правосуддя, а на покарання. Величезним викликом для нас стане відрізнити злочин від ідеологічної помилки. [..] Нам треба дозволяти собі говорити, слухати й, щонайскладніше, чути. Важливо залишатись у дуже обережній, дуже чутливій розмові, на дуже різних рівнях, зокрема на позавербальному. Не дозволяти вибудовувати ієрархію досвідів, применшувати досвіди інших", – пишуть авторки та автори " Policy Paper: Пропозиції до політики пам’яті в Україні", що був опублікований навесні 2023 року.

Щоб підтримати й зміцнити звʼязки з тими українцями, які перебувають за межами України, важливо залучати їх як до закордонних заходів культурної дипломатії, так і на виступи, лекції, дискусії, експертні ради в Україні, використовуючи дистанційну співпрацю, – такими висновками рясніють дослідження та фокус-групи, проведені в межах проєкту RES-POL. Мовляв, це допоможе зберегти в українській орбіті важливих для українського мистецтва мисткинь та митців, але це й не є панацеєю.

Разом з тим, варто розраховувати на певну кількість тих, хто за власним рішенням віддалятимуться від цієї орбіти та будуть самоідентифікуватися як " митці, базовані в Берліні" , " канадські митці" , " космополітичні митці" , тощо. Це – природний процес, який перебуває в полі мистецької автономії та персональної свободи. Натомість, культурна політика як колективний інструмент має зберігати принцип " відкритих дверей" та бути об’єднавчою й доступною для тих співвітчизників, які воліють бути частиною українського культурно-мистецького процесу.

Станом на початок 2025 року на рівні державної політики згаданий принцип реалізує лише новостворене Міністерство національної єдності України, створене восени 2024 року – простим перейменуванням Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій у межах внутрішнього Плану стійкості України.

Міністр єдності Олексій Чернишов в кінці 2024 року заявив про ініціативу запрошення чоловіків, які зараз проживають за кордоном, на роботу в оборонні підприємства з бронюванням від мобілізації, а основні цілі діяльності Міністерства єдності були затверджені Кабміном лише в січні 2025 року – серед них, "створення умов для добровільного повернення" та піклування про "національно-культурні, освітні та мовни потреби осіб, які виїхали за кордон".

На початку 2025 державне підприємство "Документ" відновило видачу паспортів чоловікам, які оформили нові документи ще весною минулого року до вступу в дію закону про мобілізацію, але не встигли їх отримати. У полі незалежних мистецьких ініціатив можна згадати програму розсіяне засіяне, яка з осені 2024 року працює над збереженням та перезапуском зв'язків між митцями, які виїхали за кордон і які залишилися в Україні.

Навіть невеликі – приватні чи державні – ініціативи зі збереження професійних та особистих зв’язків між українською спільнотою в Україні й за кордоном можуть стати базою для більш фундаментальних програм повернення в майбутньому, адже вже зараз вони закладають ключове повідомлення: " Ви тут потрібні" . Найближчим часом мотивувати повернутися з-за кордону ключових спеціалісток і спеціалістів не зможе навіть конкурентна – для українських реалій – зарплата, адже це не гарантує безпеки в часи війни.

Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022

"Wartime. A New Chapter of the Russia-Ukraine War Dated From 24.02.2022"

Алевтина Кахідзе

Водночас, на думку окремих респондентів і респонденток у межах проєкту RES-POL, підвищити мотивацію повернутися могло б залучення в процеси, важливі для відбудови України та знакові в їх професійній сфері. За висновками Агенції законодавчих ініціатив, визначальним чинником для рішення про повернення українських біженців в Україну є (не)можливість інтеграції та (само)реалізації в країні імміграції.

З огляду на тривалість війни важливо навести фокус на гібридні та проміжні формати повернення – коли не повернувся, але й не йшов. Мова йде про так званих званих " кочових фахівців" , які живуть на дві країни (або рідше – на два міста всередині України, одне з яких розташоване в зоні підвищеного ризику), та про " дигітальних кочовників" та " knowmads" , для роботи яких місце перебування не є визначальним.

Що стосується перших, то через обмеження військового стану найчастіше такими " професійними кочівниками" є жінки, які зараз виконують роль медіаторок, амбасадорок та синхронізаторок між різними (професійними) спільнотами та різними пулами можливостей. А коли мова йде про других, то варто згадати данні Агенції законодавчих ініціатив станом на кінець 2023, згідно яких примаймні 14% українських біженців продовжували працювати в українських інституціях та проєктах в дистанційному форматі. Як і в багатьох інших питаннях – нам бракує більше детальних даних для більш влучних пропозицій політик. Водночас, очевидно, що в кочових, дистанційних та гібридних форматах співпраці з українками та українцями, які перебувають за кордоном, є багато потенціалу.

"Проблема, яку можна вирішити грошима, – це проста проблема" , – часто говорила моя тітка, і я як підлітка з достатньо бідної сім'ї middle of nowhere не могла зрозуміти, про що вона. Тепер, коли все більше проблем, з якими я стикаюсь, не можуть бути вирішеними матеріальним ресурсом, а конче потребують людей, яких немає, я сама все частіше повторюю цю фразу.

Виходячи з припущення, що ця війна надовго, патичком-рятівничком можуть стати адаптивні форми нелінійної відбудови та гнучкі формати повернення – такої відбудови та такого повернення, що мають починатись вже зараз, але ще не повністю. Маємо розумно інвестувати обмежені ресурси у втримання та повернення людей, в збереження (але не замороження) зв'язків з українками та українцями за кордоном – або ж, за наративом Міністерства закордонних справ, з " глобальними українцями" .

Альона Каравай, кураторка та культурна менеджерка, спеціально для УП.Життя.

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Реклама:

Головне сьогодні