Новий проєкт реконструкції "Літаючої тарілки" у Києві викликав критику

На Либідській розпочали реставрацію будівлі, у якій розміщується "Літаюча тарілка" Флоріана Юр'єва. Утім візуалізацію проєкту показали лише після того, як активісти помітили, що там демонтували усі вікна.
Візуалізацію проєкту представили на сторінці присвяченій пам'ятці, де останній пост публікували у 2021 році.
Там зазначили, що проєкт реставрації затвердив та погодив Департамент охорони культурної спадщини КМДА. У публікації зазначили, що головний фасад і об'єм пам'ятки не змінюватимуть, так само, усе, що є предметом охорони, зберігається.
При цьому власники планують реконструкцію суміжних будівель, які історично примикають до пам'ятки, розташовані поруч та не мають статусу об'єктів культурної спадщини.
Як вказано у публікації, "Тарілка" "отримає друге життя як сучасний громадський простір" з концертним залом, сучасними STEAM-лабораторіями, музеєм "Родовід" зі спадщиною Флоріана Юр'єва.
Як на новий проєкт відреагувало суспільство?
У коментарях під публікаціями громада почала реагувати на проєкт. Зокрема відгукнулася урбаністка та архітекторка Ірина Оя, активістка і дослідниця архітектури модернізму та монументального мистецтва Ельміра Еттінгер, архітекторка Тетяна Клад.
"Ці візуалізації зовсім ніяк не корелюють з терміном "реставрація". Це абсолютно новий інтерʼєр, який не зберіг жодної з ідей автора", – написала Ірина Оля.
"Ці візуалізації мені подобаються. Вони не виглядають чужими – навпаки, вони логічні для цього об'єкта. Це спроба говорити з будівлею тією мовою, якою вона була задумана, але яку свого часу просто не могли реалізувати технічно", – відреагувала Тетяна Клад.
Ельміра Еттінгер звернула увагу на те, що проєктом передбачено повне знищення розписів у глядацькій залі. Вона також звернула увагу на "комічний" колір стін. Утім на сторінці їй відповіли, що це тимчасова заливка світла від проектора на сірих поверхнях.
"Єдиний простір, де Флоріан Юр'єв свідомо дозволив сучасні акценти, – це конференц-зал. Саме там буде відтворено світло-кольоровий театр, який він задумував, але який технічно був недоступний у ті роки", – зазначили автори.
Наразі коментарі до дописів обмежили.
Олексій Радинський, режисер фільму “Колір фасаду: синій” про боротьбу за спадщину архітектора Флоріана Юр'єва, також прокоментував новий проєкт:
“Мене на цій картинці цікавить одне: як вони збираються експонувати там роботи Флоріана Юр'єва, не маючи до них легального доступу? Ймовірно, це будуть або підробки, або викрадені роботи. Зрештою, від людей, які віддали "Тарілку" російському бізнесмену Алієву, можна чекати й цього”, – написав він.
"Тарілка" була створена у 1971 році архітектором Флоріаном Юр'євим для Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації. З 2020 року будівля є пам'яткою культурної спадщини з 2020 року.
У 2015 році впритул до "Літаючої тарілки" планували збудувати торговий центр Ocean Mall, де раніше був холодокмбінат. Тоді частину будівлі Український інститут науково-технічної експертизи віддав в оренду на 20 років з правом автоматичного продовження компанії "Альдо".
У 2017 році будівлю зробили головною локацією бієнале "Київський Інтернаціонал", а Ольга Терефєєва створила рух #savekyivmodernism.
Зрештою у 2020 році у будівлі почали відновлювати покриття на даху будівлі, а Міністерство культури та інформаційної політики внесло будівлю до реєстру пам'яток архітектури.
Того ж року будівлю група архітекторів #savekyivmodernism показала свій проєкт з реконструкції "Літаючої тарілки", який передбачав збереження автентичності будівлі з мінімальним втручанням.