Ars Mediale. У Києві відбудеться Форум експериментального кіно: що подивитися

У Києві з 19 по 21 грудня вперше відбудеться триденний Форум експериментального кіно Ars Mediale. Подія присвячена експериментальному та архівному кіно.
Заходи відбуватимуться у гібридному форматі: кінопокази та розмови з автор(к)ами проходитимуть у кінотеатрі-укритті KINO42, а дискусії транслюватимуться в інстаграмі Ars Mediale. Більшість фільмів адаптовані для людей із порушенням слуху та супроводжуватимуться описовими субтитрами.
УП.Культура публікує програму Форуму.
День 1. П'ятниця, 19 грудня
Фільм-відкриття "Одинадцятий" Дзиґи Вертова / Довженко-Центр / Альона Пензій
О 18:00 відкриватиме Форум німий фільм "Одинадцятий" (1928) Дзиґи Вертова – режисера-авангардиста, одного із засновників і теоретиків документального кіно.
Він присвячений успіхам першої п'ятирічки на Донбасі, фільм оповідає про прискорену промислову модернізацію Сходу України, що спричинила перетворення аграрної країни в індустріальну.
Обговорення фільму проведе кінознавиця Довженко-Центру Альона Пензій.

День 2. Субота, 20 грудня
12:00 – програма "(Пере)осмислюючи дослідження в кіноетнографії та за її допомогою" / Кафедра досконалості A*Midex Екс-Марсельського університету / Куратор Лоран ван Ланкер
Лоран ван Ланкер – професор аудіовізуальної антропології та засновник дослідницької групи "Альтернативні форми оповіді в аудіовізуальній антропології" в Університеті Екс-Марселя (кафедра AMidex ANFAA).
Програма досліджує, як аудіовізуальна антропологія залучає архіви, щоб відучуватися від колоніальних візуальних режимів і водночас прокладати нові епістемічні й чуттєві шляхи.
"Експериментальне кіно – це не жанр, а спосіб критичного навчання, що відкидає уявлення про те, що університети чи кіношколи мають готувати студентів/-ок до індустріальних норм або домінантних форм. Натомість студент(к)ам пропонують виконати невелику вправу, у якій на першому місці – чуттєвий досвід, спільне авторство та переосмислення архівного матеріалу", – зазначив Лоран ван Ланкер.
У програмі представлять фільми самого Лорана ван Ланкера("дезорієнтація" та фрагменти робочих матеріалів), а також його колишніх студентів/-ок: "Немає зображень" (Não há Imagens) Міґеля Луїша Переша Антуніша душ Сентуша, "Сіна" (Sina) Луції Вркіч та "Повна гармонія" (Perfect Harmony) Сабах Джаллул.
Після показу на глядачів також чекає обговорення із куратором та режисер(к)ами програми.

16:00 – програма "Все це поки ще існує" / Центр Міської історії / Куратор Микита Білий
Програма присвячена феномену кіноаматорства та його істотного значення для кіноексперименту. На ній покажуть фільми Ореста Бачмаги, кіноаматора-винахідника, який використовує свої знання та час, для того, щоб закарбувати біорізноманіття рідних Вінників, що на Львівщині.
Програму представлятиме Микита Білий, архівіст у Міському медіаархіві Центру міської історії. Після показу відбудеться обговорення спадку Ореста Бачмаги та явища кіноаматорства.

17:00 – програма "Зустрінемося на дні озера" / Berlinale Forum Expanded / Куратор Ульріх Цімонс
Berlinale Forum Expanded – це незалежна програма Інституту кіно- та відеоарту Arsenal у межах Берлінського міжнародного кінофестивалю, присвячена експериментальному й розширеному кіно, мистецькому рухомому зображенню, відеоарту та кіно- та відеоінсталяціям.
Програма складається із чотирьох стрічок(Never Армандо Лулая, "Ярокамена" (Yarokamena) Андреса Хурадо, "обхідні шляхи: говорячи про монстрів" (detours while speaking of monsters) Денізи Шимшек та "Мун О" (Moune Ô) Максіма Жан-Батіста), представлених на фестивалі в минулі роки й присвячених питанню візуальних, історичних, психологічних та фізичних залишків експлуататорських (гео)політичних формувань.
Програму представить куратор Ульріх Цімонс. Обговорення відбудуться із режисеркою Денізою Шимшек.

День 3. Неділя, 21 грудня
11:00 – програма "Світло, що падає на залюднений степ, спорожніле місто, яму на піску та пустельні простори" / Ars Mediale / Кураторка Олександра Набієва
У програму кураторки та співзасновниці Ars Mediale Олександри Набієвої відібрані роботи сучасних українських мисткинь і митців, які експериментують із рухомим зображенням та осмислюють медіа.
У добірці – кіноесе ("образний щоденник"), стоп-моушн анімація, поєднана з реальними кадрами та історичними світлинами, а також found photos і симуляція.
Програма досліджує тему травми, пам'ятання та свідчення у фільмах "Я не там, де ти думаєш, що я є. Я там, де ти впевнений, що мене немає" Salt Salome, "Лемберг машина" Дани Кавеліної та "Див. також: набір стислих зображень і почуттів" fantastic little splash.

13:00 – програма "Неприєднані наративи" / SINEMA TRANSTOPIA / Куратори Ґало Е. Рівера та Бетан Гʼюз
Sinema Transtopia – кінотеатр і культурна платформа у робочому кварталі Берліна. Він працює як відкритий міський простір для діалогу за допомогою мови кіно. Ініціатива поєднує кураторські кінопокази та освітні формати, зосереджуючись на міграції, транcнаціональних досвідах і солідарності.
У програмі представлені два фільми: A Fidai Film Камаля Альджафарі та "Країна, що розвивається – Повернення" Нненни Онуохи. Їх привезли із нещодавньої програми Sinema Transtopia, що відкривають погляд на недосконалі процеси деколонізації, викривають збоченість стратегій колонізатора, а також показують творення спільнот і критичне переосмислення.
Після показу на глядачів очікує обговрення із режисер(к)ами.

15:05 – фільм "Визволення" Олександра Довженка / Довженко-Центр
Це хронікально-документальна стрічка про радянську окупацію Західної України та Західної Білорусі у вересні 1939 року.
Фільм є важливим свідченням тогочасної естетики та політики кіно, а також етапом у творчій біографії Довженка. Створений у складних обставинах політичного тиску, фільм демонструє намагання режисера зберегти візуальну поетику навіть у межах офіційного жанру.
Після показу відбудеться обговорення із кінознавицею Довженко-Центру Альоною Пензій та Антоном Лягушею, доктором філософії, академічним директором освітньої програми "Дослідження пам'яті та публічна історія" (KSE).
