"Нова українська хвиля" в Брюгге: виставка знакових митців 90-х сьогодні

Ліза Корнейчук — 21 листопада, 11:23
Нова українська хвиля в Брюгге: виставка знакових митців 90-х сьогодні
Експозиція HABITUS у Брюгге

До 23 листопада у старовинній залі Garemijn у Дзвіниці Брюгге показують виставку "HABITUS" – головну подію Тижня української культури в Бельгії. Проєкт, створений за підтримки Havas Village, показує роботи семи українських художників, зокрема Олега Тістола, Миколи Маценка, Костянтина "Вінні" Реунова та Марини Скугаревої – знакових постатей українського мистецтва "Нової хвилі" 1990-х.

Спеціально для УП Культура куратори виставки Віталій Адлерманн та Катерина Рай розповідають, що варто знати про цих митців і чому їхній доробок не втрачає актуальності.

Що таке "Нова хвиля"?

Кінець 1980-х та 1990-ті стали для українського мистецтва часом емансипації та творчих експериментів – як з темами, так і з медіумами. Художники відірвалися від звичного соцреалізму і почали експериментувати з фантасмагорійними сюжетами, абстрактними формами, використовувати фото, відео та інсталяції для створення художніх робіт, а також гратися з алюзіями та іронією.

Це був період постмодернізму, або ж, за висловом мистецтвознавиці Аліси Ложкіної, "постсоцреалізму" в українському мистецтві. Карнавальність, іронічність та космополітизм були темами часу. Художники тоді об'єднувалися в неформальні групи ("Живописний заповідник"), сквоти (сквот "Паркомуна" чи сквот на Олегівській), групи та дуети (Фонд Мазоха, Тістол–Маценко, Савадов–Сенченко) і шукали нові філософські парадигми для власної творчості. Згодом цей етап українського мистецтва дослідники назвали "новою українською хвилею".

РЕКЛАМА:

Про звички спільноти

Виставка у Бельгії зосереджена довкола поняття habitus – спільного поля життя, уявлення про себе, власного способу мислення та звичок. Habitus формується родиною, друзями, колегами та суспільством.

Цей концепт куратори обрали недаремно. Для митців "нової хвилі" дружні і партнерські стосунки часто ставали основою співтворчості. Художники жили в одному сквоті і працювали пліч-о-пліч. Так, ще у 1979 році Олег Тістол і його шкільний друг Микола Маценко разом вступили до Львівського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва. А згодом познайомилися з художницею і майбутньою дружиною Тістола Мариною Скугарєвою. Пізніше, уже разом з іншим художником, Костянтином "Вінні" Реуновим Тістол сформував свою ідеологічно-мистецьку програму – "Вольову грань національного постеклектизму", перший пункт якого звучав так: "Імперський підхід до історичної науки — це повне знищення аналізу". 25 років потому ця програма нагадує, де шукати витоки української деколонізації.

Про теми виставки

На виставці у Брюгге митців об'єднує специфічне ставлення до реальності, увага до її деталей, які вони перетворюють на смислові коди — часто у буквальному сенсі. Кожен із них будує власну систему візуальної мови, поєднуючи іронію, притаманну постмодернізму, національні історичні сюжети та мовні прийоми, що підкреслюють мультикультурність українського суспільства.

Експозиція HABITUS
Експозиція HABITUS
Надано авторами

У Маценка це тривалий проєкт "Неофольк", який перетворює символи з традиційної української культури на орнаментальні геральдичні патерни, що формуються на стику дизайну, вірувань і легенд. Образи змій, екзотичних фруктів, робочого приладдя складаються у візуальні колажі, ніби закарбовуючи історію у зрозумілих, наочних формах.

Так само Олег Тістол послідовно працює з темами національності та ідентичності, зокрема у серії "Українські гроші", де художник переосмилював дизайн національної валюти. Тістолу притаманні колажні перспективи та тиражовані образи, один з яких – гора Арарат – постає як символ місця виникнення нової історичної віхи, місце-святиня і, водночас, кітчевий символ. Чому? Тому що сучасній людині властиво все перетворювати на товар. Ціннісні орієнтири зміщуються. І Тістол підкреслює і неосяжність символу, і його поразку в сучасному світі.

Роботи Олега Тістола з серії "Національна географія" дозволяють подивитися на звичку розділяти людей на "своїх" і "чужих" через портрети людей з різних частин світу. Ми знайомимося з ними та їхньою культурою, вдивляючись в обличчя. Зображення їжі – культова серія Тістола – пропонує нам "портрети" страв різного національного походження. Адже звичка готувати, а головне знати, як готувати страви різних народів – також частина мультикультурного світогляду українців.

Марина Скугарева, дружина Олега Тістола, у своїх серіях звертається до зображення кухні. Це поезія квартир, звичка жити разом, бути присутніми у житті один одного через побут, особливо в часи репресій або соціально-політичних змін, що вимагали моральних зусиль.

Усього в проєкті взяли участь сім митців – Олег Тістол, Микола Маценко, Марина Скугарева, Андрій Зелінський, Дмитро Шевченко, Вінні Реунов та Яна Бистрова. Виставка триває до 23 листопада.

Реклама:

Головне сьогодні