Біологи подолали невразливість ракових пухлин

— 27 березня 2012, 12:08

Про це йдеться в статті журналу Proceedings of the National Academy of Sciences, повідомляють РИА Новости.

Головна перешкода у лікуванні раку - це те, що пухлинні клітини уникають розпізнавання з боку імунної системи хворого, різними способами "маскуючись" під здорові клітини. Учені з усього світу шукають способи подолати цю властивість ракових клітин, зробивши їх уразливими для імунітету.

Вчені з зі Стенфордського університету (США) порівнювали структуру оболонки звичайних клітин і їх "безсмертних" ракових "родичів", що зустрічаються в ракових пухлинах різних типів.

Вони виявили, що зовнішні оболонки ракових клітин всіх типів містять на своїй поверхні безліч молекул білка CD47, який зазвичай використовується клітинами крові в якості "розпізнавального знаку".

Як правило, макрофаги й інші імунні клітини намагаються захопити і знищити будь-який тип чужорідних тіл в крові і в інших частинах організму. Коли "варта" організму захоплює еритроцити - червоні кров'яні тільця - вони стикаються з молекулами CD47 на їх оболонці, сприймають їх як сигнал "свій" і не чіпають ці клітини.

Автори статті з'ясували, що підвищена кількість таких молекул на оболонці ракових клітин призводить до того, що імунна система просто не помічає зростаючу колонію "безсмертних" клітин всередині організму.

Біологи спробували використовувати цю захисну властивість ракових клітин для боротьби з ними. Вони розробили і синтезували спеціальне антитіло, молекули якого приєднувалися до "хвостів" CD47 і робили їх "нечитабельним" для рецепторів на оболонці імунних клітин.

Вчені перевірили дію цього антитіла, виростивши пухлини різних видів - раку грудей, передміхурової залози, печінки, мозку, прямої кишки і яєчників - в тілі мишей. Вайссман і його колеги періодично вводили в пухлині ін'єкції антитіла й стежили за розвитком ситуації протягом кількох місяців.

Результати експерименту перевершили всі очікування дослідників - все пухлини припинили свій розвиток і почали зменшуватися, а деякі з них повністю зникли. П'ять гризунів, заражених раком молочної залози, були повністю вилікувані від нього - пухлина не повернулася навіть через чотири місяці після припинення ін'єкцій.

"Блокування сигналу "не їж мене" пригнічує ріст практично будь-якого типу людських пухлин в тілі миші і така терапія лише мінімально токсична для організму. Це показує, що даний сигнальний білок, CD47, є перспективною "мішенню", придушення якої може стати дієвою терапією для знищення ракових клітин у тілі людини", - пояснив керівник роботи Ірвін Вайссман (Irving Weissman).

"Навіть якщо пухлина була дуже агресивною, антитіло успішно блокувало появу метастазів. Стає зрозуміло, що виживання раку, в першу чергу, залежить від здатності ракових клітин вислизати від уваги імунної системи", - продовжив він.

Вчені вважають, що їх методика вже готова для переходу до клінічних випробувань на добровольцях з раковими пухлинами.

"Ми вважаємо, що ці результати показують, що ми повинні швидко, але обережно перейти до клінічних випробувань, в яких наше антитіло буде боротися з твердими раковими пухлинами", - підсумовує Вайссман.