Обман сторіччя: рекламні міфи про їжу, яким ми довіряємо

— 11 червня 2016, 11:39

Що ж було першим: дослідження "курка-це-здорова-їжа" чи "яйце-це-не-здорова-їжа"?

Рекомендації з харчування, як відомо, туманні, і харчові групи регулярно чергуються одна з одною: то нас лякають ними, то повчають, пише в авторській колонці на The Guardian письменниця і журналіст Арва Мадаві (Arwa Mahdawi).

"Що робить нас товстими. Що — худими?" Ми весь час переймаємось цими питаннями. Однак, що більше турбує — за ними стоять поради харчування, які ми чомусь сприймаємо, як щось надзвичайно природнє.

Насправді це результат маркетингових кампаній, які фінансує індустрія харчування. Навіть якщо ми гадаємо, що ми вище усіх цих реклам, і у нас діє імунітет, здивуємося, побачивши, як багато міфів про харчування ми просто проковтнули, як наживку.

Сніданок бовдурів

ВІДЕО ДНЯ

Розпочнемо зі сніданку. Немає переконливих доказів, що ранкові страви змусять вас втратити вагу чи почуватися чудово, однак ідея, що саме сніданок є найважливішим прийомом їжі, дуже розповсюджена.

Переважно це заслуга компаній, які продають зернові. Наприклад, виробник Kellogg’s профінансував дослідження, яке пов'язало снідання кашами і нижчий індекс маси тіла.

Однак у зв'язку сніданків та необ'єктивної науки звинувачувати варто не лише каші, а й бекон. У 20-х роках 20 сторіччя піарникові Едварду Бернайзу поставили завдання підвищити споживання бекону у США. У ті часи більшість американців їли легкий сніданок.

За рекламу сніданку завдячуємо виробникам каш. Фото Nadianb/Depositphotos

"Якщо сніданок буде ситним, то і бекону більше їстимуть", — подумав чоловік. Бернайз пометикував і попросив лікарів підтвердити, що ситний сніданок кращий за легкий, адже "тілу потрібно відновити енергію, втрачену за ніч".

4,500 лікарів погодилися з ним, і агент відрапортував ЗМІ про результати дослідження, стратегічно розмістивши бекон на заголовки перших шпальт.

Нині 70% бекону у США з'їдають саме на сніданок.

Вичавити правду

Місце апельсинового соку як частини здорового сніданку – продукт уяви маркетологів. У 1908 році Каліфорнія стикнулася з надмірним урожаєм апельсинів. Виробники, об’єднані під брендом Sunkist, мали якось збільшити споживання фруктів, бо ті б просто згнили. Тоді Америка ще не пила апельсиновий сік. Компанія винайшла чавилку соку, опублікувавши її у рекламі, яка пропагувала пиття апельсинів як здорове харчування.

Апельсиновий сік став корисним, бо виробникам треба було кудись подіти врожай. Фото belchonock/Depositphotos

"Ми опитали 3 тисячі лікарів про апельсиновий сік для дітей. Усі вони за нього", - йшлося у рекламі Sunkist.

Кампанія призвела до зростання споживання апельсинового соку, створивши ореол здоров’я навколо фруктових соків, якій лише нині почав тьмяніти.

Кофеїнові діти

Ви могли чути, що кофеїн заважає зростанню дитини – це необґрунтована маячня. Ранкові напої для сніданку без кофеїну розповсюдилися у пізніх 1800-х роках. Компанія Postum позиціонувала себе на ринку як альтернативу каві, демонізуючи свого суперника і стверджуючи, що кава має вплив на розумовий та фізичний розвиток дітей. Одна з їхніх реклам показує маленького хлопчика, який страждає у школі: йому нібито зашкодила кава, тож у нього не було шансу вирости розумним.

Реклама шкідливості кофеїну для дітей

Вісім – це не магічне число

Пити 8 склянок води на день добре, якщо ви насолоджуєтесь походами до вбиральні, однак вони зовсім не обов’язкові. Міф про вісім склянок на день походить від старих інструкцій, які стверджували, що людині потрібно пити 2,5 літра на день. Проте в них було написано, що ми одержуємо більшість із цієї кількості у звичайному щоденному раціоні.

У пам’яті застрягла лише половина тієї інформації. Компанії, які продають бутильовану воду, допомогли нагадати дезінформацію про зволоження за допомогою маркетингових хитрощів, і ми купилися на здоровий спосіб життя. У Великобританії споживання води у пляшках зросло у 100 разів з 1980 року.

Морква з військово-промислового комплексу

Деякі міфи про їжу походять з вищих рівнів уряду. Думка, що морква зробить зір гострим, розповсюдилася під час Другої світової війни, коли британський уряд мав щось робити з надмірним постачанням моркви, пропагуючи каротин як джерело особливих можливостей, зокрема, нічного зору.

Справжнім засобом нічного бачення був радар, однак британське населення повірило у вигадку, і споживало овоч у надії на гострий зір у темряві.

Морква не покращує нічний зір, це міф. Фото LiliGraphie/Depositphotos

Шпинат

Чутки про вміст заліза у шпинаті були сильно перебільшені. Звинувачувати треба німецьких вчених, які поставили крапку не туди і приписали шпинатові вдесятеро більше заліза, ніж у ньому справді є.

Моряк Папай, у свою чергу, поєднав шпинат із вітаміном A, який давав йому суперсили. Не зважаючи на розвінчання обох міфів, цей приклад яскраво демонструє, як важко потім відмовитись від зробленого одного разу перебільшення. Це те, що має розуміти кожен маркетолог.

Утиски солі

Статистичні дані показують, що, врешті-решт, 100% з нас помре.

Чи повинні ми уникати вуглеводів, жирів, курки або яйця, щоб відтермінувати смерть – точно не відомо. На усі дослідження у сфері охорони здоров’я варто дивитись крізь призму здорового глузду.

Реклама:

Головне сьогодні