Відповідальність лікаря і 210 грн на пацієнта. Відповіді Уляни Супрун на ваші запитання
Наприкінці грудня в.о.міністра охорони здоров’я Уляна Супрун в інтерв’ю "Українській правді. Життя" розповіла про заплановану реформу і те, що буде зроблено вже найближчим часом.
Адже з 1 січня розпочались зміни первинної ланки меддопомоги, до 1 липня українці мають знайти свого сімейного лікаря та укласти з ним угоду.
Водночас, як все це працюватиме, попри пояснення заступників міністра і самої Уляни Супрун, не до кінця зрозуміло. Тому не дивно, що й запитань у всіх чимало.
Під час розмови з доктором Супрун, ми не встигли задати навіть половини запланованих запитань і уточнень, в.о. міністра погодилась дати відповіді на ті запитання, які виникнуть у читачів.
Редакція отримала обіцяні відповіді і наводить їх.
Анна Анастасьева: Що головне в вашій реформі? Зменшити витратні статті в бюджеті?
Головна мета наших реформ – забезпечення однакового доступу до якісних медичних послуг кожному українцеві. Наші зусилля спрямовані на те, щоб пацієнти отримували належне лікування та профілактику, аби уникати хвороб у майбутньому.
Ми не зменшуємо витратні статті. Навпаки видатки з держбюджету на сферу охорони здоров’я зростають. В 2017 році вони збільшилися на 18% у порівнянні з минулим роком.
Важливо за наявні гроші надати більше якісного обслуговування та здоров’я українцям. І ми знаємо, що це можна зробити, ефективніше використовуючи наявні ресурси. Потрібно створити умови за яких наявні гроші приноситимуть максимальний результат для пацієнта.
Уляна Супрун: "Потрібно створити умови за яких наявні гроші приноситимуть максимальний результат для пацієнта" |
Анна Анастасьева: Скажіть, будь ласка, чому система Семашко вас не влаштовує ? Поясніть чим вона погана?
Світ не стоїть на місці. І потрібно засвоювати кращі зразки світової практики, моделі, які діють у світі. Ми не маємо озиратися на минуле та підлаштовуватися під здобутки перших десятиліть СРСР, коли була зовсім інша ситуація.
Ця модель не зосереджена на власне пацієнті, а спрямована на утримання великої кількості медустанов, слабо враховує реальні потреби.
За кількістю ліжкомісць ми впевнено лідируємо в Європі, поступаємося лише Білорусі. На моє глибоке переконання, пацієнти у лікувальних закладах мають не займати ліжкомісця, а отримувати належне лікування. А саме на нього грошей уже не вистачає.
Ще одним недоліком є нераціональне використання робочого часу лікарів.
Але не будемо говорити про абстрактні речі! Яскравим прикладом досягнень системи Семашко, згадка про яке кидає в холодний піт кожного українця, є поліклініка, яка вона є зараз – кілометрові черги в поліклініках та усвідомлення згаяного часу.
Чи справді багато пацієнтів задоволених тим, як все працює зараз?
Система зосереджена не на якості, а на кількості. Ми виступаємо за перехід до моделі, яка гарантуватиме контроль якості системи охорони здоров’я.
Анна Анастасьева: В чому полягає відповідальність лікаря?
В січні буде затверджено стандарт, в якому буде чітко описано: що має робити лікар; що входить до переліку його обов’язків; спектр діагностичних процедур, аналізів, які відносяться до сфери первинної допомоги, гарантованої державою.
Відповідальність лікаря полягатиме у дотриманні стандарту надання послуг.
Пацієнт у свою чергу буде відповідальним за дотримання призначень лікаря.
Gennadiy Gorbulin: Яка рейтингова система існує для оцінки діяльності лікаря? Якщо її не існує, чи планується її створення?
Як не дивно, але принцип "сарафанного радіо" дуже життєздатний. Адже зараз ним послуговуються багато пацієнтів, коли знайомі, рідні діляться інформацією про хороших спеціалістів.
На приватному ринку існує багато сайтів з рейтингами лікарів, де можна знайти вичерпну інформацію про кожного спеціаліста, а також відгуки пацієнтів. Із часом з’являться подібні сервіси з інформацією про сімейних лікарів.
Уляна Супрун: "Відповідальність лікаря полягатиме у дотриманні стандарту надання послуг" |
Gennadiy Gorbulin: Де знаходиться список лікарів, серед яких можна обирати?
Усі лікарі, що працюватимуть за контрактом з Національною службою здоров'я України, будуть доступні в єдиній відкритій електронній базі, прив'язаній до мапи.
Maryna Zelenyuk: Як змінити сімейного лікаря, після дати N, якщо він тобі не сподобався? Як часто можна міняти сімейного лікаря протягом року? До кого звертатися з цього приводу? Чи треба писати заяву і на чиє ім'я?
Змінити лікаря можна буде, просто звернувшись до іншого фахівця і під час прийому уклавши новий договір.
Буде працювати електронна система, яка передбачає, що з укладенням нового договору в той же момент попередній договір втрачає чинність.
Якщо людина має підстави змінити лікаря, то їй необов’язково йти до нього особисто, щоб розірвати угоду.
Із запровадженням електронного реєстру пацієнтів це можна буде робити як завгодно часто. Процедура така ж як при укладанні першого договору. Потрібно буде звернутися з документом, який засвідчує особу. Це можна робити в кабінеті лікаря або онлайн, а потім завірити підписами.
Tetyana Obukhova: Хто буде видавати лікарняні?
Сімейні лікарі будуть видавати лікарняні листи, направлення, рецепти на ліки, які підпадають під програму реімбурсації (відшкодування вартості від держави) та будь-які медичні довідки.
Maria Datsiuk: Якщо лікар у відпустці чи на лікарняному, виходить, потрібно буде чекати на нього або звертатись до приватної клініки?
При укладанні договору із закладом та Національною службою здоров’я, заклад має чітко прописати механізми, куди звертатися пацієнту, якщо його лікар у відпустці, на навчанні або на лікарняному.
Пацієнт чітко знатиме: хто надасть йому медичну допомогу в разі потреби, чи це буде лікар в цьому закладі або в іншому, за якою саме адресою, а також куди звернутися вночі.
Уляна Супрун: "Заклад має чітко прописати механізми, куди звертатися пацієнту, якщо його лікар у відпустці, на навчанні або на лікарняному" |
Tetyana Obukhova: Що робити якщо обраний лікар відмовляється брати пацієнта?
Лікар не може відмовитися від пацієнта на етапі запису. Однак він зможе це зробити в подальшому за наявності вагомих підстав, таких як: невиконання призначень лікаря, недотримання рекомендацій та відмова від обстежень.
Gennadiy Gorbulin: Якщо пацієнт підозрює, що його лікують не за протоколами, хто контролюватиме якість надання медичних послуг?
Контролювати якість надання медичних послуг буде Національна служба здоров’я, яка укладає договір з лікарем. Оскільки стандарт послуги гарантує держава, тому послуги будуть надаватися відповідно до медичних протоколів лікування.
Якщо, наприклад, лікар прописує пацієнтові антибіотики, які не відповідають медичним протоколам, про це одразу довідається Національна служба здоров’я. Діятиме електронна система, де буде інформація про призначення лікаря. Департамент в Національній службі здоров’я України, що здійснює перевірку, виявить та зафіксує порушення.
Софія Хемінгуей: Що означають 210 грн в рік на пацієнта?
Пацієнт обирає лікаря, а за медичні послуги платить держава. 210 грн – це державний тариф, який передбачає річне обслуговування одного пацієнта. Такий тариф дозволяє забезпечити лікаря фінансово та стимулювати догляд за всіма пацієнтами, з якими укладено договір.
[L]Слід підкреслити, що це не накопичувальна система. Пацієнтові не слід боятися, що ця сума в 210 грн може вичерпатися під час першого ж візиту і надалі доведеться платити. За послуги, що входять до гарантованого пакету, ніяких додаткових коштів не потрібно.
Це страхова система. Громадяни вносять внески до загального оподаткування відповідно до можливостей, а медичну допомогу отримуватимуть відповідно до потреб.
В січні буде затверджено стандарт, де буде чітко прописано, що входить до стандарту допомоги, який забезпечується державними тарифами. Інформація буде доступна в інтернеті. Кожен пацієнт зможе ознайомитися самостійно, або йому розповість лікар.
"Українська правда. Життя"