Мікроби здорової вагіни. Вчений і гінеколог пояснюють, до чого тут діти та народна медицина

Чому важливі мікроби у вагіні, чим шкодить порушення балансу у піхві, до чого тут вагітність і здоров’я дітей, чому в статеві шляхи не можна самотужки нічого впорскувати – навіть якщо це ромашка "для профілактики", і якою є профілактика статевих захворювань

– Коли я науково зацікавився цією темою, мене охопив жах. Не розумів, як жінки залишаються здоровими, маючи вільний отвір у черевну порожнину?

Адже маткові труби відкриваються безпосередньо туди, – розповідає на "Днях науки" Віктор Досенко, завідувач відділом загальної та молекулярної патофізіології Інституту фізіології імені Богомольця НАН України.

Він пояснює, що це прямий канал, де немає ніяких механічних перешкод.

– Здавалось би, що у рот може проходити значно більше мікроорганізмів, шкідливих у тому числі, але ротова порожнина обмежена масою стінок, які не дозволяють мікроорганізмам просто так потрапити всередину організму. Вухо чи ніс обмежені від зовнішнього середовища.

А тут – вхід безпосередньо в черевну порожнину між листками очеревини. І все, що захищає – слизова пробка в цервікальному каналі. Але бактеріям пройти крізь слиз – запросто! Вони через шкіру проходять.

То як жінки залишаються здоровими? Завдяки мікроорганізмам, які живуть у вагіні!

Коли ви їх знищуєте, черевна порожнина стає відкритою до будь-яких мікроорганізмів, шкідливих у тому числі.

Фото: vchalup2/Depositphotos

НАВІЩО МІКРОБИ МАЮТЬ ЖИТИ У ВАГІНІ

Кожна людина має свій мікробіом – набір мікробів з усіма їхніми особливостями та взаємними зв’язками, які населяють тіло.

Не всі бактерії погані. Є такі, які викликають запалення, а є захисники, які й складають фундаментальну частину того, що робить нас людьми.

Здоровий жіночий мікробіом має бути одноманітним. Фактично, мати декілька груп мікроорганізмів у певному співвідношенні, пояснює науковець.

Навіть якщо жінка ще не відчуває симптомів проблеми, але у неї уже інше співвідношення мікробів, очікуйте на проблему.

ЯК ФОРМУЄТЬСЯ МІКРОБІОМ

Статеве дозрівання чи вагітність спричиняють підвищення рівня гормону естрогену, який і забезпечує формування потрібного мікробіому в піхві.

Поступово утворюються усе більше лактобацил - молочнокислих бактерій. Вони виділяють перекис водню, який окислює будь-які інші мікроорганізми, що потраплять у вагіну, а також продукують лактат (молочну кислоту), що знижує рівень pH.

Лактобацили формують біоплівку, яка не дозволяє іншим бактеріям прикріпитися до епітеліальних клітин піхви.

А інфіковані клітини піхви лактобацили прирікають та самоперетравлення і знищення - активують автофагію. Так погані мікроби не потрапляють у тіло. Саме мікробіом вагіни робить жіночу репродуктивну систему стійкою до інфекційних хвороб.

ЧИМ ЗАГРОЖУЄ ПОГАНИЙ МІКРОБІОМ

Якщо з мікробіомом вагіни щось не так, бактерії колонізують не тільки піхву, але й усю репродуктивну систему. І виникає запалення.

Воно уражує матку, і може торкнутися оболонки плоду, якщо жінка вагітна. На цей процес реагує і плід, і матір виділенням цитокінів.

Саме це провокує підвищення тонусу матки дуже небезпечну ознаку за вагітності, яка веде до її невиношування.

Така дрібничка, здавалося б, якісь мікроби, а має таку велику роль.

ЯК МІКРОБИ У ВАГІНІ ЖІНКИ ВПЛИВАЮТЬ НА ЇЇ ДИТИНУ

Дівчина стає жінкою, коли вагітніє та народжує. Руйнування перетинок у піхві не є ознакою того, що ви стали жінкою, вважає вчений.

Чому? Бо саме такий організм зазнав потужного впливу жіночих статевих гормонів. Це неймовірно - за одну вагітність жінка отримує жіночих статевих гормонів стільки, скільки отримує за 50 років постійних менструальних циклів!

Мікробіом піхви динамічно змінюється під час вагітності. Стає все менш розманітним, до кінця вагітності лактобацили займають 95% бактерій у вагіні.

Чому? Крім захисту від інфекцій під час пологів, вони формують мікробіом дитини. Це не лише ваше здоров’я.

Від правильних організмів у піхві залежить майбутнє здоров’я вашої дитини.

Фото: EugeneGensyurovksy/Depositphotos

Звичайні пологи – це 6-10 годин, перші можуть затягнутися до 20 годин. Цей короткий період надзвичайно важливий для кожного з нас.

Нещодавній мета-аналіз досліджень показав дисбіоз у дітей, народжених через кесарів розтин.

Виявляється, такий розтин призводить до зростання ймовірності виникнення метаболічних порушень, хвороби Крона, зростає кількість всіх аутоімунних захворювань у дитини в майбутньому.

– Чи дитину вийняли з матки, чи вона пройшла через натуральні шляхи, має велике значення. У дітей, які не пройшли через природні шляхи, зростає кількість метаболічних захворювань, цукрового діабету і алергії.

Тому якщо не має медичних протипоказань,, народжуйте природним шляхом! Мікробіом піхви формує мікробіом дитини!

ВІД ЧОГО ЖІНКУ ЗАХИЩАЮТЬ ЇЇ МІКРОБИ

Для перегляду скористайтеся стрілочками

Наприклад, гонококів. Це поширений патоген, який передусім уражує чоловічу уретру. Звідти гонококи не проникають в чоловічий організм, а сидять в уретрі й чекають на еякуляцію (сім’євиверження).

– Еякуляція відбувається секунди, і за цей час гонококи встигають приєднатися до сперматозоїдів. Вони використовують чоловічу сперму як транспорт! І на спермі "летять" у жіночі статеві шляхи.

Сперматозоїди чудово руйнують слизову пробку, ніяких перешкод. Вони по маткових трубах біжать прямо у черевну порожнину разом з цими гонококами.

І викликають гонорейне запалення.

Єдине, що може зупинити і зупиняє гонококи – здоровий мікробіом піхви.

У жінок та чоловіків різна структура покриття статевих органів. Якщо статевий канал у чоловіка покритий циліндричним епітелієм, то у жінок - багатошаровим, додає Надія Жилка, докторка медичних наук та міжнародна експертка з питань репродуктивного здоров’я ВООЗ та ООН.

Клітини, які можуть передатися статевим шляхом - хламідії, мікоплазми тощо - розвиваються у жінок, де багатошаровий епітелій.

У чоловіка ці клітини можуть не викликати захворювання, але перебувати там і чекати потрапляння у жіноче середовище, щоб там викликати хворобу.

Чоловіки є носіями цієї інфекції, що також не дуже добре.

Ще у 2006 році ВООЗ визначила, що інфекції, які передаються статевим шляхом, є пусковим механізмом виникнення будь-якого захворювання в майбутньому, необов’язково репродуктивних органів.

Хламідії можуть бути в шлунку, на кишках, ротовій порожнині, вагіні і так далі.

Науково це захворювання називають кандідозом.

Якщо мікробіом порушений, то лактобацили не можуть захистити жінку і кандіди заселяють піхву, пояснює Досенко.

Якщо є правильні лактобацили у мікробіомі, шансів у кандід практично немає. Їх вбивають наші власні мікроорганізми.

Дослідження свідчать, що ймовірність зараження ВІЛом залежить від мікробіому - правильний склад мікробів у піхві захищає жінок від зараження цим небезпечним вірусом, пояснює вчений.

На перший погляд, це дивно. Як може бактерія зупинити вірус? Але це факт, пояснює Досенко.

Дослідники порівняли жінок зі здоровим мікробіомом вагіни і з порушеним.

Виявилося, що у слизовій оболонці жінок з поганим, розмаїтим мікробіомом, значно більше лімфоцитів і цитокінів, які й потрібні ВІЛу.

У здорової жінки під слизовим шаром значно менше лімфоцитів, вони не активовані не виділяють рецепторів, потрібних ВІЛу для проникнення у клітину.

Так мікробіом захищає і від вірусних захворювань, які передаються статевим шляхом.

НАРОДНА МЕДИЦИНА, ЯКА НИЩИТЬ ЗДОРОВИЙ МІКРОБІОМ

Аби вберегти свій мікробіом, не читайте інформацію на жіночих, особливо російських ресурсах, попереджає науковець і наводить декілька прикладів.

"Как делать спринцевание содой". Сода ще не межа фантазії. Йод, марганцівка… Чим тільки туди не спринцюють і що не продають, щоб жінка туди гумовою грушею щось вводила і знищувала свій потрібний мікробіом.

З сайту Tolko-Poleznoe.ru

Спринцювання на цих сайтах рекомендують як "универсальный метод интимной гигиены".

Та мікробіом плаче від цього! Він має там бути. Без мікроорганізмів жінка беззахисна.

Там сказано, що багато жінок намагалися спринцюванням вагіни попередити свою вагітність.

Ось факт: за 2 хвилини сперматозоїд уже в матці. Ви не встигнете нікуди добігти і розвести соду з марганцівкою!

Забудьте поради подружок чи бабусь – не можна пхати у вагіну ніяких розчинів.

Спринцювання виключно лікарська процедура. Її можуть призначити за певними показаннями в умовах стаціонару і виключно лікар, наголошує професор.

Через такі оманливі процедури можна не лише захворіти, але й не завагітніти взагалі.

В жодному разі не призначати собі спринцювання радить і докторка медичних наук та міжнародна експертка з питань репродуктивного здоров’я ВООЗ та ООН Надія Жилка.

Вона розповідає, що жінки, щоб попередити небажану вагітність, спринцюють навіть милом. Зокрема, господарським.

– Найстрашніше, що навіть до сечі вдаються! – каже експертка.

А ще існує процедура "попарить свое влагалище".Її пропонують уже й в українських салонах, каже Досенко.

Пропонують і таку процедуру

– Пропонують "побаловать свое влагалище". Побалуйте чимось іншим, але кип’яток не треба туди! Кажуть, це вбиває там усі грибкові інфекції. Це брехня.

Навіть якби ви кип’ячену воду туди подавали з антибіотиками нічого доброго не вийде. Бо ви вбиваєте свого єдиного захисника свій мікробіом піхви.

ЗАБУДЬТЕ ПРО САМОПРИЗНАЧЕННЯ АНТИБІОТИКІВ

Знищити мікробіом можна звичайними антибіотиками. Тому не лікуйте ними вірусні інфекції, каже Досенко. Про це і МОЗ попереджає.

– Недоцільне використання антибіотиків – пряма загроза мікробіому. Легше його берегти, ніж потім відновити.

Фото: Voyagerix/Depositphotos

ПРОФІЛАКТИКА ЗАХВОРЮВАНЬ СТАТЕВИХ ШЛЯХІВ

Надія Жилка, докторка медичних наук та міжнародна експертка з питань репродуктивного здоров’я ВООЗ та ООН, дає декілька порад щодо профілактики:

1. Під час сексу, особливо першого, користуйтеся презервативами чи іншими бар’єрними контрацептивами.

Пам’ятайте, що до початку статевих стосунків підліткам небажано використовувати тампакси.

Якщо у дівчинки-підлітка почалися статеві стосунки, і під час сексу вона не застосувала контрацепції у її тіло потрапила чужа мікрофлора і змінився сталий стан.

Тому при перших статевих контактах обов’язково слід застосовувати презерватив. Так ви бережете свій сталий мікробіом.

Фото: Wavebreakmedia/Depositphotos
  1. Пам’ятайте, що презерватив має бути тільки латексний.

Бо такі не пропускають мікроорганізми, особливо ВІЛ. Якщо використання того чи іншого виробника презерватива підходить, змінювати не треба.

Статеві контакти мають бути захищені. Якщо партнер то один постійний.

Якщо чоловіча флора потрапить у жіночі статеві шляхи, може виникнути хвороба. Це тимчасово, іноді це може минути само.

Іноді при обстеженні лікар дивиться і не бачить ознак запалення, а жінку щось турбує. Тоді лікар порадить якісь процедури чи обстежити мікрофлору вагіни.

Якщо пара планує дитину, можна не застосовувати контрацепції. Але про всяк обстежитися обом варто.

3. Якщо у пари відверті стосунки, то чоловік має знати, що перед сексом треба помити член. Підняти крайню плоть і помити.

Так він покаже турботу про здоров’я партнерки.

4. Дотримуйтесь правил інтимної гігієни.

Особливо важливу роль гігієнічні процедури відіграють для дівчат 15-17 років, пояснює лікар.

Мікрофлору статевих шляхів можна порушити навіть коли жінка мильними засобами омиває статеві органи.

Зараз стільки домішок у милах, що можна дістати алергію, застерігає Надія Жилка. Може бути свербіж, більше виділень чи почервоніння.

Тому вона радить застосовувати тільки дитяче мило без будь-яких домішок.

Сучасні підходи радять використовувати для інтимної гігієни мильний розчин чи мило лише раз на тиждень.

Всі інші дні, коли дівчинка здорова і не має порушень, при омиванні інтимних ділянок достатньо води.

5. Стежте за кольором і розмірами виділень з піхви.

Якщо дівчина ходить зі щоденною прокладкою, на ній можуть бути виділення.

Фото: Koldunov/Depositphotos

Вони набувають жовтуватого кольору, а називають їх "білі".

Якщо такі виділення є, це означає, що з мікрофлорою усе гаразд.

Якщо є статеві стосунки, завжди звертайте увагу на виділення.

У нормі на білизні їх має лишатися трішки. Якщо багато треба звертатися до лікаря. Іноді це може бути реакція навіть на харчування.

Цих простих правил достатньо. Все інше "народна мудрість", пояснює лікар.

І можна зробити собі тільки гірше.

Якщо мікрофлора вагіни порушується, її дуже важко відновити. Іноді на її налагодження ідуть роки.

ЯКЩО Я ПОМІТИЛА, ЩО ЩОСЬ НЕГАРАЗД, ЩО РОБИТИ?

Вихід є. Для цього вам слід піти до лікаря, пройти обстеження, і фахівець призначить потрібне лікування.

Для перевірки можна піти до жіночої консультації, здати аналіз виділень, і через 2-3 дні подивитися на кількість епітелію та лейкоцитів.

Якщо епітелію небагато, а лейкоцитів 2-3, все гаразд, ніякого запалення немає.

Якщо більше лейкоцитів, це свідчить про запалення. Яке треба дивитися і проводити далі обстеження.

Фото: CITAlliance/Depositphotos

Важливо: якщо жінка напередодні вживала гострий продукт чи алкоголь аналіз буде невірний. Він буде спровокований.

В таких випадках потрібно три дні спокійної дієти. Найкраще молочно-кислої плюс каші, і тоді йти на аналізи.

Друге застереження: не варто йти до лікаря відразу після місячних. Кров’яне середовище дуже хороше для будь-якого мікроорганізму. Це для них харчування, і тоді вони добре розвиваються.

Краще іти на обстеження від простого до складного.

[L]Спочатку зробити аналіз виділень.

Потім за потреби бактеріальний посів. Впродовж 7-10 днів виділення поміщають у спеціальне середовище. Бакпосів можна зробити і в районному центрі.

А вже потім, якщо встановлять діагноз вагінозу, треба їхати на детальніші обстеження в обласний центр, де є обладнання.

Помилка наших лікарів, пояснює експертка: коли жінка пролікувалася, одразу беруть контрольний аналіз.

Але це неправильно, повторне обстеження слід провести через 6 тижнів. Раніше антибіотик ще не зробив свою дію, мікроорганізм ще не загинув, і лікар призначає без потреби повторний курс антибіотиків.

Ірина Андрейців, УП