Вчені виявили комбінацію генів, яка обмежує ВІЛ-інфекцію

Вікторія Андрєєва — 11 серпня 2023, 12:45

Частина людей має природну стійкість до ВІЛ-інфекції. За це відповідає спеціальний ген, який раніше визначали лише у європеоїдів.

Але тепер науковці знайшли його в осіб африканського походження, де найчастіше діагностують хворобу. Про це пише Science Alert з посиланням на дослідження науковців з канадського університету опубліковане у журналі Nature.

Вчені проаналізували дані африканців, які живуть з ВІЛ-1 – найпоширенішим типом вірусу. Вони виявили, що у цих людей є сукупність 16 генетичних варіантів, яка, здається, обмежує реплікацію ВІЛ.

Варіанти згруповані навколо гена в хромосомі 1 під назвою CHD1L. Одна конкретна генетична заміна очолює список варіантів, пов’язаних із низьким рівнем вірусу в найбільш хронічний період інфекції.

Фото: katerynakon/Depositphotos

"Вивчаючи велику вибірку людей африканського походження, ми змогли ідентифікувати новий генетичний варіант, який існує лише в цій популяції та який пов’язаний із зниженням вірусного навантаження на ВІЛ", – заявив дослідник канадського інституту Національної мікробіологічної лабораторії генетики ВІЛ Пол Макларен.

Науковці підрахували, що від 4% до 13% людей африканського походження є носіями варіанту CHD1L.

Вони з'ясували, що реплікація ВІЛ посилюється, якщо CHD1L вимикається в макрофагах – так званих резервуарах ВІЛ-1. Але не залучаються Т-клітини, в яких зазвичай цей вірус розмножується.

Науковці нагадують, що наразі у світі близько 39 мільйонів людей уражені ВІЛ.

Стійкість до ВІЛ також викликають генетичні помилки в гені CCR5 та їхні варіанти. Однак вони не завжди витримували перевірку, коли вчені намагалися відтворити результати.

Нагадаємо, у лютому 2022 року науковці виявили новий варіант ВІЛ, який швидше призводить до розвитку Синдрому набутого імунодефіциту.

Читайте також: ШІ виявив на 20% більше випадків раку молочної залози, ніж досвідчені лікарі – дослідження