Аналіз крові може визначати біомаркери суїцидальних думок – дослідження

Ірина Батюк — 17 грудня 2023, 12:18

Вчені виявили, що в крові містить сполуки, які можуть сигналізувати про суїцидальні думки у людей з депресією.

Зв’язок між клітинним метаболізмом і депресією виявили науковці Каліфорнійського університету в Сан-Дієго. Їхнє дослідження опубліковане в журналі Translational Psychiatry.

Хоч первинні симптоми депресії є психологічними, депресія є складною хворобою, яка фізично впливає на весь організм, кажуть вчені. Тому вимірювання маркерів клітинного метаболізму стало важливим підходом до вивчення психічних захворювань і розробки нових способів їх діагностики, лікування та запобігання.

"Психічні захворювання, такі як депресія, мають вплив і діють далеко за межами мозку, – каже доктор Роберт Навіо, професор кафедри медицини, педіатрії та патології Медичної школи Каліфорнійського університету в Сан-Дієго. – Ще десять років тому було важко досліджувати, як хімія всього тіла впливає на нашу поведінку та стан розуму, але сучасні технології, такі як метаболоміка, допомагають нам слухати розмови клітин їхньою рідною мовою, тобто біохімією".

Фото: UC San Diego Health Sciences

Більшість людей із депресією відчувають полегшення завдяки психотерапії та прийому ліків. Однак у деяких людей депресія не піддається лікуванню. Суїцидальні думки виникають у більшості пацієнтів із резистентною до лікування депресією. Близько 30% з них принаймні раз у житті намагаються вчинити самогубство.

Дослідники проаналізували кров 99 учасників дослідження, в яких діагностували непіддатливу до лікування депресію та суїцидальні думки, і стількох же здорових людей. Серед сотень різних біохімічних речовин, що циркулювали у крові людей із депресією, виявили п’ять біомаркерів.

"Серед 100 людей, які страждають на депресію, ми можемо правильно ідентифікувати 85-90% тих, у кого найбільший ризик суїцидальних думок", – пояснює Навіо.

Дослідники встановили, що є статеві відмінності в тому, як депресія впливає на метаболізм клітин. Метаболіти, які сигналізують про суїцидальні думки, у чоловіків і жінок здебільшого відрізняються, однак деякі метаболічні маркери були однаковими для обох статей.

Це, зокрема, біомаркери для мітохондріальної дисфункції, яка виникає, коли структури клітин, що виробляють енергію, не працюють.

"Мітохондрії є одними з найважливіших структур наших клітин, і зміни у функціях мітохондрій відбуваються при багатьох захворюваннях людини", – додав Навіо.

Фото: AndrewLozovyi/Depositphotos

Мітохондрії виробляють АТФ (аденозинтрифосфат) – первинну енергетичну органічну сполуку всіх клітин. АТФ також є важливою молекулою для міжклітинного зв’язку, і дослідники припускають, що саме ця функція найбільше нерегульована у людей із суїцидальними думками.

"Коли АТФ перебуває всередині клітини, він діє як джерело енергії, але поза клітиною він є сигналом небезпеки, що активує десятки захисних шляхів у відповідь на певний стрес.

Ми припускаємо, що спроби самогубства насправді можуть бути частиною більшого фізіологічного імпульсу зупинити реакцію на стрес, яка стала нестерпною на клітинному рівні", – стверджує вчений.

Дослідження пропонує новий підхід до персоналізації лікування депресії, а також може допомогти вченим створити ліки, які можуть впливати на мітохондріальну дисфункцію.

"Результати свідчать, що ми можемо працювати над тим, щоб підштовхнути метаболізм у правильному напрямку і допомогти пацієнтам краще реагувати на лікування. У контексті самогубства цього може бути достатньо, щоб люди не переступили цей поріг", – пояснює співавтор дослідження.

Читайте також: Чому підлітки вчиняють самогубство? Як батькам впізнати суїцидальні наміри у дитини