Вчені виявили понад 90 змін в усіх органах вагітних мавп – дослідження

Вікторія Андрєєва — 6 лютого, 17:03

Вчені помітили кардинальні зміни у метаболізмі приматів під час вагітності. В дослідженні описали 91 переміну – вони були практично в кожному їхньому органі.

Про це йдеться у дослідженні, опублікованому в науковому журналі Cell, пише ScienceAlert.

Науковці зазначають, що ця робота допоможе краще зрозуміти проблеми вагітності, такі як повторні викидні, прееклампсія та гестаційний діабет.

Команда біологів з Китайської академії наук у Пекіні дослідила макак, які харчуються крабами, щоб створити карту змін в їхніх організмах під час вагітності. Ці мавпи є одними з найближчих до людини приматів.

Фото: Hvoenok/Depositphotos

Дослідники зібрали 273 зразки тканин у 12 вирощених у неволі мавп:

• трьох невагітних;
  • трьох – на ранніх термінах вагітності (5-8 тижнів);
  • трьох – у середині вагітності (12-15 тижнів);
  • трьох – на пізніх термінах вагітності (18-20 тижнів).

У кожного з приматів науковці відібрали зразок сироватки крові та зразки 22 тканин із різних систем організму (зокрема, матки, печінки, спинного мозку, шкіри, крові і п’ятьох різних областей серця).

Зразки, отримані від невагітних мавп, дали точку відліку щодо того, як певні метаболічні шляхи взаємодіють до вагітності.

Під час вагітності у всіх 23 зразках тканин мавп послідовно змінився 91 метаболіт – речовини, що утворюються в клітинах, тканинах та органах живих організмів у процесі проміжного обміну.

На ранніх термінах вагітності зразки показали, що матка відмовляється від поточної метаболічної "узгодженості" з серцем і скелетними м’язами. Натомість вона з’єднується з плацентою, що розвивається.

Повністю сформована до другого триместру плацента надсилала метаболіти до серця, яєчників і печінки вагітної мавпи.

Крім того, матка змістила свою "увагу" на метаболічний обмін із тканиною шкіри голови.

У третьому триместрі вагітності зразки тканин мавп показали, що скелетні м’язи розвинули значний обмін зі спинним мозком.

Команда каже, що вони не очікували такої еволюції та зменшення метаболічного зв’язку, і поки неясно, чому ці зміни відбуваються саме так.

Якщо ж метаболічне "перепрограмування" йде не за цією схемою, можуть виникнути повторні викидні, прееклампсія та гестаційний діабет.

Цікаво, що науковці також перевірили роль 91 метаболіту на моделях людських клітин і 32 зразках сироватки крові вагітних жінок.

У вагітних жінок з прееклампсією – небезпечним станом, що характеризується високим кров’яним тиском, сильним набряком і насиченою білком сечею – спостерігалося значне зниження рівня метаболіту кортикостерону, який бере участь у дозріванні плаценти.

Іншим ключовим метаболітом під час вагітності є пальмітоілкарнітин, який регулює імунітет і бере участь у переробці жирних кислот. Рівні були підвищені в тканинах ранніх і середніх вагітних мавп, у ряді органів – печінці, підшлунковій залозі, серці та нирках.

Читайте також: У США жінка з двома матками завагітніла в кожній з них. Діти можуть народитися в різні дні