Як пов'язані атмосфера та епідемії? Вчені виявили під скупченням хмар "мікробну магістраль"

Вікторія Андрєєва — 12 вересня, 14:24
Як пов'язані атмосфера та епідемії? Вчені виявили під скупченням хмар мікробну магістраль
Вчені виявили під скупченням хмар "мікробну магістраль"
Valentyn_Volkov/Depositphotos

Вчені знайшли хвороботворні мікроби, які можуть подорожувати атмосферою на відстань понад 2 тисячі кілометрів. Їх виявили під скупченням білих хмар. Вчені кажуть, що там пролягає "мікробна магістраль".

Про це свідчать результати дослідження, опубліковані у журналі PNAS, пише Popular Science.

Вчені виявили, що живі мікроскопічні бактерії та гриби "подорожують" за вітром на висоті близько 3 кілометрів над Землею.

"Ми не очікували знайти нічого подібного", – каже провідний автор дослідження Ксав’єр Родо, комп’ютерний еколог і професор-дослідник Барселонського інституту глобального здоров’я.

Науковці здійснили 10 польотів над Японією, щоб зібрати матеріал для аналізу. Вони ідентифікували 266 грибкових і 305 бактеріальних родів, які, ймовірно представляють понад 2 тисячі видів.

Дослідники визначили, що більшість мікробів виникли в сільськогосподарських регіонах Північно-Східної Азії. Вони здолали понад 2 тисячі кілометрів через атмосферу в повітряний простір Японії та повільно пливли вниз до поверхні Землі.

Багато мікробів, виявлених на висоті, також були знайдені нижче, що означає, що бактерії та гриби проникають у наше безпосереднє оточення.

Майже третина зібраних й ідентифікованих організмів у цьому випадку були патогенами, тобто можуть спричиняти хвороби. Частина мікробів мали антибіотикорезистентність.

Однак отримані дані не доводять ні того, що всі ці мандрівні мікроби викликають у людей захворювання, ні того, що наступна пандемія зійде з неба, підкреслює провідний автор дослідження Ксав’єр Родо.

"Ми повинні думати, що більшість здорових імунних систем може впоратися з цим мікробним навантаженням у повітрі", – додав науковець.

Раніше було доведено, що частки, які переносяться вітром на великі відстані, можуть завдавати шкоди людям, які перебувають далеко від джерела забруднення. Наприклад, дослідження пов’язують пилові бурі в Сахарі з астмою в Карибському басейні або із спалахами менінгіту в Атлантичному океані.

Одним з обмежень дослідження є те, що воно стосується однієї локації.

"Це не дає нам особливого пояснення щодо того, наскільки послідовними є подібні експозиції в інших місцях, в інші пори року", — каже доцент кафедри охорони навколишнього середовища та техніки безпеки в Університеті штату Пенсільванія Джеремі Джернанд.

Тому на думку науковців атмосфера може стати ще одним місцем для моніторингу глобального здоров’я, щоб не допустити нової пандемії.