Гіпермаркет культури: як підтримати українське мистецтво під час карантину
Яким чином пандемія вплинула на розвиток мистецтва і як особисто ви можете йому допомогти? Про зміни, плани та пошук нових форматів УП.Життя розповіла артекспертка і засновниця Port.Agency Катя Тейлор.
Про наслідки пандемії в культурній галузі
Ми – культурна спільнота – вважали, що вже звикли до стану турбулентності й до того, що наша сфера є нестабільною та складною.
Але в якийсь момент усе одно розслабилися. Тому карантин змусив нас бути активнішими, підбадьорив, як не дивно. Зараз я розумію, що це було на краще, але коли все почалося, всі були налякані.
Для багатьох організацій взагалі постало питання про існування, інші були змушені переробити звичні формати. Карантин і його економічні наслідки трансформували підхід до соціального бізнесу та його організації.
Коли все сталося, я до того вже мала досвід співпраці з House of Europe: було розроблено програму професійного обміну, щоб українські соціальні підприємці отримали новий досвід під час групової поїздки до однієї з країн ЄС.
Щойно я повернулася з першої такої поїздки – до Латвії, – як кордони закрилися, а реалізація масштабної програми опинилася під загрозою.
Про хататон Hack the culture
Саме тоді нам запропонували взяти участь в онлайн-хататоні Hack the Culture – конкурсі мистецьких концепцій та ідей від House of Europe і Goethe-Institut. "Хататон" його назвали тому, що всі учасники були змушені сидіти по домівках. Організаторам вдалося зацікавити аудиторію й додати у сферу активності.
Загалом у конкурсі взяли участь понад 1000 учасників із 60 команд. Кожен міг запропонувати свій проєкт, а після цього серед усіх команд експерти визначили трьох найкращих, і серед них раптом опинились і ми з Port.agency. Усе це відбувалося в онлайн-форматі, а фіналістам конкурсу фонд виділив призи на підтримку організацій під час пандемії.
Про "Супермаркет культури"
Ми виграли з проєктом "Гіпермаркет культури" – платформою, за допомогою якої кожен має змогу підтримати митців або культурні установи та водночас придбати щось цікаве для себе.
У нас був прототип, "старший брат" – "Супермаркет культури", який на той момент уже працював три тижні. Авторка ідеї – Ольга Безхмельниціна, українська кінопродюсерка і моя подруга.
Вона прийшла з ідеєю, а ми з командою розробили з неї повноцінний маркетплейс. Тут можна придбати онлайн- або офлайн-лекції про мистецтво, квитки на репетицію "ДахиБрахи", персональну екскурсію з директором Одеського художнього музею Олександром Ройтбурдом або урок із вокалу з Джамалою. Залучені кошти ми передаємо на фінансування відповідного проєкту або установи.
Під час жорсткого карантину всі пропозиції передбачали онлайн-формат, зараз потроху додаємо і офлайн-заходи.
Що саме пропонують у супермаркеті
Наразі найпопулярніший із наших лотів – екскурсія бібліотекою Вернадського з виходом на її футуристичний дах. Також ми пропонуємо придбати індивідуальну екскурсію Одеським художнім музеєм з Олександром Ройтбурдом – наприклад для компанії, яка хоче розвивати своїх працівників. Ця пропозиція є унікальною, оскільки Олександр проведе лише одну екскурсію. Ми постійно оновлюємо пропозиції та додаємо нові.
Загалом нам уже вдалося залучити близько 100 000 грн на підтримку культурних установ і проєктів. Звісно, ця сума не дуже велика, але вона спрямована на вирішення конкретних і важливих проблем. Наприклад, ми придбали саксофон для дитячої музичної школи імені Лисенка у Знам’янці, і для них така допомога була справді вагомою.
Ми визначили цей проєкт як соціальний експеримент і можемо сказати, що у цій якості він є вдалим на сто відсотків. Як бізнес-проєкт він ще вимагає доопрацювання, що ми зараз і робимо.
Про плани подальшого розвитку
Після того, як "Гіпермаркет культури" став фіналістом хататону, ми подали його на ще один грант від House of Europe – вже для 20 фіналістів хататону, і знову виграли. Взагалі наша агенція більше співпрацює з бізнесом, ніж із грантовими програмами. Але це також один із моментів, що довелося переглянути під час карантину. Завдяки гранту ми зараз удосконалюємо та розширюємо проєкт і невдовзі презентуємо вже "Гіпермаркет культури".
Звісно, там буде більше можливостей і цікавих лотів, але важливо не тільки це. Ми прагнемо допомогти культурним установам по всій Україні у діджиталізації та пошуку нових форматів під час пандемії. Нам важливо, щоб про "Гіпермаркет", про можливість через нього розповісти про себе та отримати фінансування, дізналися регіональні музеї, заклади й фестивалі.
Ми надаватимемо їм безкоштовні офлайн- та онлайн-консультації спеціалістів із діджиталізації. Вже розробляємо серію освітніх вебінарів із фахівцями галузі: директоркою "Мистецького Арсеналу" Олесею Островською-Лютою, заступницею директора Одеського художнього музею Олександрою Ковальчук та іншими. Будемо розповідати, як модернізувати свою інституцію в умовах кризи.
Наша мета – стати головною платформою країни із продажу послуг у сфері мистецтва. Згодом ми відкриємо можливість самостійної реєстрації, щоб кожен мав змогу презентувати свій продукт. Звісно, всі пропозиції проходитимуть модерацію експертів. Завдяки проєкту невеликі регіональні музеї та галереї зрозуміють, що можуть охопити значно ширшу аудиторію, оцінять важливість розвитку діджитал-напрямку й почнуть над цим працювати.
Про те, що відбуватиметься в галузі далі
Нині наша агенція працює над проєктом великого скульптурного парку у Львівській області PARK3020. Нещодавно разом із журналом Vogue ми відкрили виставку "Сто днів самотності", присвячену карантину.
Під час роботи над виставкою ми запитували митців, як вони пережили карантинні обмеження. Але ж обмеження не закінчилися, карантин триває. Тому планувати щось заздалегідь сьогодні важко. Зрозуміло одне: культурним інституціям та бізнесу зараз украй важливо бути гнучкими, швидко адаптуватися до можливих змін чи чергової кризи.
Переглянути пропозиції "Супермаркету культури" та підтримати установи або митців можна на сайті проєкту.
Інтерв'ю проходило у робочому просторі Kooperativ.
Фото: Даша Дот