Агенти змін в освіті. Директорка початкової школи "Дивосвіт" Анна Байовська
"Українська правда. Життя" спільно з ГО "Смарт Освіта" робить серію публікацій про агентів змін у освіті.
У цьому циклі текстів – розповіді про директорів звичайних комунальних шкіл (їх прийнято називати "державними", хоча всі вони у власності місцевих громад), котрі в нинішніх умовах знаходять ефективні способи співпраці з чиновниками, батьками, учнями та вчителями.
У затишній ігровій кімнаті діти розфарбовують схему людського тіла – малюють органи, кістки. Сидять просто на килимі.
Коли ми заходимо з директоркою Анною Байовською, вони не встають, а продовжують займатись своєю справою.
У затишній ігровій кімнаті діти розфарбовують схему людського тіла, сидять просто на килимі, не лякаються директора |
Це – львівська початкова школа (1-4 класи) "Дивосвіт" з поглибленим вивченням англійської.
Схожі ігрові кімнати є у багатьох класах. Приміщення школи колись належало дитячому садку, а ігрові методи та невимушеність – звична справа для дітей, тож на уроках вони рідко сидять на місці.
"Діти думають, що вони граються, але насправді дуже багато вчаться", – каже директорка.
На уроках діти рідко сидять на місці. Вони думають, що граються, але насправді дуже багато вчаться |
Анна Байовська є засновницею і директоркою цієї школи вже 19 років. Колись нові методи викладання випробовувала у львівській 15-й школі, а згодом пішла заступником директора у школу №13 – навчати вчителів.
В тринадцятій вчилося надто багато дітей, тому початкову перенесли в окреме приміщення, а згодом вона отримала самостійність та назву "Дивосвіт".
Анна Байовська є засновницею і директоркою школи "Дивосвіт" вже 19 років |
"Дитина має здобувати знання природнім способом", – весь час повторює директорка.
Тому, наприклад, тут вчать читати та писати не по буквах чи складах, а одразу по словах.
Якщо тема "фіолетовий" – то діти вчать слова, пов'язані з цим кольором (баклажан, бузок, фіалка тощо), переписують їх з дошки, складають усні оповідання, вчать вірші та розмальовують відповідні предмети.
"У нас вчився китаєць. У нього був бейджик з ім'ям "Вікай", і якось він приніс до вчительки слово "вікно": "Подивіться, тут написано так, як "Вікай", але трошки не так".
І це – перший шлях, коли дитина починає розуміти, що слова можуть відрізнятись. Вона бачить, що щось змінюється, і природнім способом вивчає букви", – пояснює директорка.
"Дитина має здобувати знання природнім способом", – весь час повторює директорка цієї школи |
Коли ж учень опановує письмо, і настає час вчити граматику, Анна Байовська просить вчителів не вказувати на помилки у зошиті, а робити позначки навпроти відповідного рядка. Дитина сама має відшукати, де помилилася.
У цій школі немає дзвінків. Звісно, тривалість уроків унормована – 35 хвилин у перших та 40 хвилин у других-четвертих класах. Але на ділі вчитель просто стежить за динамікою учнів: якщо вони втомились – робить перерву, якщо ж дуже захопилися роботою – то немає сенсу витягати їх з неї.
За розкладом тут тільки обід, півгодинна прогулянка на вулиці об 11:15 та предмети, які не викладає класна керівниця (англійська, мислення (логіка), хореографія та іноді фізкультура).
За розкладом тут тільки обід, півгодинна прогулянка на вулиці об 11:15 та предмети, які не викладає класна керівниця |
"Дзвінки ми прибрали ще у 13-й школі, бо там був учень з епілепсією, який погано реагував на цей різкий звук. А потім ми побачили, що це добре впливає й на інших", – згадує керівниця "Дивосвіту".
Щоб учням не доводилося різко перестрибувати з предмету на предмет, тут використовують інтегровані теми.
Наприклад, тему "Проліски" тягнуть через всі предмети, вивчаючи при цьому префікси, множення, вірші й навчаючись піклуватись про природу, адже цей першоцвіт занесений до Червоної книги.
Іноді роблять цілі проекти – коли дитина має дослідити якусь тему і презентувати свої напрацювання. Нещодавно четверті класи навіть брали участь у районному конкурсі проектів щодо вторинного використання матеріалів. Діти досліджували, що відбувається з тканиною, якщо її викинути, та придумували, як її можна використати повторно – шили фартушки, ляльок та килимки.
Якщо дитині не підходить якийсь із методів викладання, вчителі змінюють підхід.
Якщо дитині не підходить якийсь із методів викладання, вчителі змінюють підхід |
При всьому різноманітті методик, "Дивосвіт" не відходить від програми.
"Коли моя бабця варила борщ, то брала сирий буряк. Я ж спершу варю буряк. Але ми обоє зварили борщ.
Так і в школі. Чи я буду навчати дитину правопису префіксів через слова у читанці, чи візьму вправи з підручника з української мови – результат буде один: я навчила їх грамотно писати. Ніде не написано, як я маю прийти до результату", – наголошує Байовська.
Більшість випускників "Дивосвіту" вступають у гімназії. Запитуємо, як вони почувають себе там, адже часто там немає інтегрованого навчання. Виявляється, що наскрізне вивчення однієї теми у 3-4 класах відбувається не по всіх, а лише по деяких предметах – так "Дивосвіт" показує учням, що бувають уроки іншого формату.
"На початках наших дітей навіть не дуже хотіли брати в інші школи. Окрім того, що вони звикли до інтеграції тем, вони не мовчать і не хочуть сидіти, коли вчитель щось пише на дошці. Вони потребують іншої роботи. Але зараз це змінилося, бо у всіх школах діти потребують нових підходів", – пояснює директорка.
"Коли моя бабця варила борщ, то брала сирий буряк. Я ж спершу варю буряк. Але ми обоє зварили борщ", – пояснює Байовська різноманітність методик викладання |
НАЙКРАЩІ ВЧИТЕЛІ
Те, що рівно сидіти за партою на уроках – не цікаво та не ефективно, Анна Байовська зрозуміла, ще будучи ученицею.
"У 9-10 класах мене вчили молоді математики – чоловік і жінка. Вони приносили різні прилади, ми не сиділи за партами, а стояли навколо учительського стола і щось пробували. Наскільки живими були ці уроки! І це який рік?!" – захоплено розповідає жінка.
Тоді вона й не замислювалась про вчителювання, разом з подругою збиралася у торгівельний технікум. Пройшла співбесіду, але не вступила – виявилась замолодою за віком.
Мама, людина культури, зраділа – і відправила доньку у педучилище.
Як виявилось, мама не прогадала. Після навчання Байовська стала викладати у початкових класах львівської 15-ї школи.
Після навчання Байовська стала викладати у початкових класах львівської 15-ї школи |
"Коли директор приходив до мене на уроки, то казав: все добре, тільки діти шумлять. А чому шуміли? Бо я від крапки до крапки намагалася виконати конспект.
Але коли директора не було, я знала, що є Саша, який за дві хвилини розв'яже задачу, і Юра, якому треба три години пояснювати. І я почала їх розсаджувати. Звичайно, вони між собою говорили, а я весь час бігала по класу.
Мені було все одно, як вони поводяться. Головне – щоб вони знали", – ділиться директорка.
І додає: "Коли я це робила, то не знала, що творю щось нове".
Це було ще на початку 90-х. Тоді до Львова приїхали вчителі з Канади, і виявилось, що вони навчають дітей подібним способом.
Байовська каже, що коли експериментувала у 90-х роках, то не знала, що творить щось нове |
Потім були курси від їхньої організації "Інститут професійного розвитку вчителів" та поїздка до Канади.
"У нас там очі були відкриті: як це так можна! Як це так добре! Клас був поділений на чотири частини і відділений ширмами. Ніхто нікому не заважав, нікуди не бігав", – пригадує директорка.
Після цього Анна Байовська вже сама проводила курси для вчителів, їздила з колегами по всій Україні.
Згодом її запросили у 13-ту школу навчати інших. Але там було аж 2300 учнів, тож у 1997 році молодшу школу перемістили у приміщення колишнього дитсадку, а за рік вона стала окремою школою на чолі з Байовською.
Молодшу школу перемістили у приміщення колишнього дитсадку, а за рік вона стала окремою школою на чолі з Байовською |
Те, що в школі почали використовувати інтеграцію тем, стало можливим завдяки наказу управління освіти про співпрацю з тою канадською організацією. Школа навіть мала кураторку від управління, яка слідкувала, як відбуваються зміни. Та й загалом, каже Анна Байовська, відомство ніколи не перешкоджало робити щось своє.
Коли утворився "Дивосвіт", за директоркою пішли 8 вчителів-"самозванців", як вона їх жартома кличе. Бо вони не побоялись розпочати щось нове, хоч і знали, що буде тяжко.
Поступово у "Дивосвіті" з'явилося ще 20 викладачів, кожен з яких пройшов курси від більш досвідчених колег.
"Я маю найкращих вчителів в Україні", – каже директорка "Дивосвіту".
"Я маю найкращих вчителів в Україні", – каже директорка "Дивосвіту" |
Самі діти своєю ініціативністю мотивують вчителів ставати кращими – переконана вона. А оскільки Анна Байовська запровадила у школі демократію, педагогічний склад "Дивосвіту" відчуває таку ж відповідальність, невід'ємну від директорської. Ми й самі помічаємо, що вчителі з пані Анною спілкуються на рівних.
Для вчителів є й фінансові заохочення. Зокрема, якщо вдається зекономити виділені з бюджету кошти, з дозволу районного управління освітою їх можуть спрямувати на премії викладачам. А для ще більшої мотивації у школі запровадили звання "Учитель року".
В результаті, декілька вчителів "Дивосвіту" ставали "Успішними вчителями" – міський конкурс, у якому можна виграти 25 тисяч гривень. А нині постійно беруть участь у тренінгах: вже відвідували події від Центру інноваційної освіти "Про.Світ", їздили в Канаду від фонду "Відродження", брали участь в україно-польсько-білоруському проекті "Транскордонний методичний центр", де обмінювались досвідом з вчителями цих країн, та у багатьох інших.
Декілька вчителів "Дивосвіту" ставали "Успішними вчителями" – міський конкурс, у якому можна виграти 25 тисяч гривень |
Школа й сама запрошує тренерів. Викладачі розуміють необхідність цього, тому платять за таку освіту (приблизно 100 гривень з людини).
Окрім того, проводяться щомісячні зустрічі "Лицем до дитини" разом з іншими львівськими вчителями по обміну практиками. Зокрема, колектив "Дивосвіту" придумує нові методики та складає з них методички, якими діляться з колегами.
Так, у всіх класах, починаючи з першого дня, є 15-хвилинне тихе читання. Діти читають свої книжки або щось з бібліотеки. Якщо учень ще не вміє читати, то роздивляється картинки – це теж спосіб сприйняття інформації. Раз на тиждень вчитель проводить індивідуальні розмови про прочитане.
Учні одного з класів навіть мають настінні тканинні "кишеньки", де лежать їхні книги. В одній з них помічаємо "Гаррі Поттера" на 600 сторінок: закладка показує, що половину книги вже прочитали.
Учні одного з класів навіть мають настінні тканинні "кишеньки", де лежать їхні книги |
На дошці ж висять паперові кружечки з іменами учнів, навкруги яких – пелюстки з назвами книг. Окремі квітки мають декілька рядів пелюсток, як у хризантем.
На іншій дошці бачимо кольорові наліпки біля кожного імені – нагороди за добрі справи. Поряд до стрічок прикріплені світлини учнів, приходячи до школи, кожен з учнів перевертає свою – такий контроль відвідуваності.
До стрічок прикріплені світлини учнів, приходячи до школи, кожен з учнів перевертає свою – такий контроль відвідуваності |
У 1-2 класах у "Дивосвіті" є тільки вербальна оцінка. Вона потрібна лише щоб відслідковувати, чи засвоїла дитина знання та вміння.
У 3-4 класах вже з'являються бали. МОН каже, що бали можна впроваджувати вже в другому семестрі 2-го класу, але за рішенням педагогічної ради можна лишити вербальну оцінку до кінця року. У школі й скористалися цим "але".
"У початковій школі дитину оцінювати не можна взагалі, вона тільки встає на ноги, – переконана пані Анна. – У 3-4 класах, коли з'являється оцінка, я бачу, що діти починають вчитися заради неї, а не для задоволення. І я змушена ставити 8 балів через помилки, хоч дитина себе проявила і постаралася. Це для неї стрес", – із жалем каже директорка.
Тому в кінці року замість останнього дзвоника тут проводять Свято подяки. Кожен учень, незалежно від оцінок, отримує грамоту зі словами, написаними тільки для нього. Адже кожну дитину є, за що похвалити.
В кінці року замість останнього дзвоника тут проводять Свято подяки. Кожен учень, незалежно від оцінок, отримує грамоту |
ЯКЩО ДИРЕКТОР ХОЧЕ ЗНАЙТИ ГРОШІ – ТО ЗНАЙДЕ
Довгий час приміщення "Дивосвіту" не ремонтували.
Ще з 2000 року їм будували велику сучасну будівлю, тож міська влада казала: "Нема сенсу щось ремонтувати, бо скоро ви переїдете".
Якось навіть виділили 1000 гривень на фарбування – так на стінах у коридорі з'явились кольорові квадратики на місці дірок.
Коли виділили 1000 гривень на фарбування – так на стінах у коридорі з'явились кольорові квадратики на місці дірок |
Тяганина з обіцянок тривала, аж поки два роки тому нове приміщення не продали.
"Тепер нас почали інтенсивно фінансувати з бюджету регіонального розвитку", – зізнається Байовська.
Щороку у вересні вони пишуть листи у міськраду зі списком потреб. Частково за бюджетні, частково за батьківські кошти поміняли майже всі вікна, зробили туалети, а тепер-от ремонтують спортзалу.
"Якщо директор хоче знайти кошти, він їх знайде", – впевнена директорка.
Самі класи виглядають непогано – допомогли батьки. Наприклад, одна з мам, художниця, розмалювала стіну і подарувала свої картини. Ця ж мама також веде художній гурток.
Бібліотекарка Галя, на якій в 90-х "тестували" нову методику викладання, робить з дітьми прикраси. Тож всюди у школі – речі, зроблені дітьми.
Школа має велику бібліотеку дитячої літератури. Книжки приносять діти, а бібліотекарка робить на них наліпки – "Ця книжка подарована школі "Дивосвіт" таким-то учнем".
Тут же стоїть диванчик, подарований одним дідусем ще на початках школи, а самі книги розмістилися на офісних стелажах – подарунок батька, який працює у банку.
Школа має велику бібліотеку дитячої літератури. Книжки приносять діти, а бібліотекарка робить на них наліпки – "Ця книжка подарована школі "Дивосвіт" таким-то учнем" |
Книги розмістилися на офісних стелажах – подарунок батька, який працює у банку |
Батьків директорка оцінює як дуже активних учасників освітнього процесу.
"Постійно тримають мене в напрузі", – говорить вона з усмішкою.
Каже, що батьки можуть впливати на прийняття рішень щодо всього, окрім безпосередньо освіти: за яким підручником навчати дітей – справа вчителя. Хоча Байовська відкрита до порад, а от претензії "а чому" бере близько до серця.
У кожному класі є батьківські комітети, які беруть участь у загальних зборах разом з директором. Зібрати батьків всіх 340 учнів не вдається, бо школа дуже маленька. Навіть у директорському кабінеті ледь вміщаються шафа, стіл та декілька стільців.
Зібрати батьків всіх 340 учнів директорці не вдається, бо школа дуже маленька |
На загальних батьківських зборах вирішують, чим батьки можуть допомогти та що можна змінити у школі. Так, нещодавно за ініціативи Анни Байовської вирішили замовляти воду. Їдальня тепер працює на ній, а діти можуть набрати її в коридорі зі спеціально виведеного крана.
Це не єдина річ, за яку платять батьки. У школі є платні освітні послуги: ранкові зустрічі (на них окреслюють план роботи на день та вирішують організаційні питання), хореографія, тихе читання та урок мислення.
Від якоїсь послуги, або від усіх, можна відмовитись – але тоді батьки мають забезпечити нагляд за дитиною на час цих занять.
[L]Більшість не відмовляються: це не дуже дорого. У різних класах ціна трохи різниться: кожна година оплачується згідно з тарифною сіткою – чим вищу категорію має вчитель, тим дорожче година роботи. Виходить приблизно 70-80 гривень з дитини.
"Загалом без батьківської фінансової допомоги нам не обійтись. Але в ідеалі їхня поміч має виглядати так: "Я сьогодні можу допомогти провести урок з виготовлення квіточок", "А я можу зробити екскурсію містом, бо я екскурсовод". Оце роль батьків у школі", – розмірковує Анна Байовська.
Тому вона дуже вірить у Нову Українську Школу. Сподівається, що з впровадженням реформи збільшиться фінансування, а інтегровані теми будуть у всіх школах – і на дивосвітян перестануть дивитись, як на диваків.
"Ми подалися на відбір шкіл, які будуть пілотувати нові програми у 2017-18 навчальному році. Ми це знаємо, ми в цьому варимося і хочемо поділитися своїми напрацюваннями", – розповідає директорка.
На запитання, чи вважає вона успішною школу та свою роботу, Байовська задумується:
"Я дуже критична до себе. Є час, коли я кажу, що ми успішні. Особливо, коли бачу щасливі обличчя на Святі подяки.
Але коли хтось приходить з проблемою – діти побилися, або мама не може зрозуміти, як ми вчимо дітей – тоді починаю запитувати себе: що я не так роблю?
Я, напевно, мрійниця, можу бажане видавати за дійсне. Але мрії здійснюються".
Вікторія Топол, спеціально для УП.Життя
Текст підготований за сприяння центру інноваційної освіти "Про.Світ"