Еко is the new black, або як розвиваються українські еко-бізнеси
Щороку кількість сміття у світі перевищує мільярд тонн. Європейські країни вже давно відмовляються від пластику. Брати каву у свою чашку та згадати про бабусині авоськи замість пакета — все це поступово перетворюється на реальність. Екологічний підхід до життя стає все популярнішим і в Україні.
Разом з попитом з’являється і пропозиція. На ринок виходять бренди, які роблять свою продукцію екологічно і так пропагують не лише еко як стиль, але й представляють новий вид українських брендів на міжнародній арені.
У новому спецпроєкті з компанією Кока-Кола Українська Правда.Життя розповідатиме про українських підприємець, що своїм бізнесом просувають українську культуру. Героїні цього тексту — екосвідомі підприємиці, учасниці проєкту "Я зможу!", який дав їм економічну та менторську підтримку для становлення бізнесу таким, яким він є зараз.
З 2017 року жінки-підприємиці та жінки-лідери мають підтримку проєкту "Я зможу!", який спільно реалізує Фонд Олени Пінчук та Фундація Кока-Кола. В рамках цієї ініціативи чи не вперше в Україні почали говорити про посилення економічного впливу жінок.
Ведення екологічно чистого бізнесу допомагає зменшити вплив на навколишнє середовище та зберігає природні ресурси. Наприклад дослідження InRiver, яке проводили серед молоді у Великій Британії показує, що 63% припинять використовувати бренд, якщо він завдає шкоди навколишньому середовищу, а 20% споживачів купують лише екологічні продукти.
Екологічний підхід до бізнесу та до життя — це не просто тренд, це ще й додатковий розвиток економіки. І цю економіку рухають такі жінки, як героїні проєкту "Я зможу!" (27% серед власників малого бізнесу саме жінки). Вони створюють та розвивають бізнеси, аналогів яких немає у світі, впроваджують нові технології та виводять українську продукцію в лідери.
Про екологічність та як українському бренду вдається конкурувати з мас-маркетом — далі.
Весна іде красу несе
Засновниця бренду натуральної косметики Vesna — Вікторія Маслова разом з мамою Інною — створила бізнес, бо на власному досвіді стикнулася з проблемою вибору якісної косметики.
Інна Маслова (мама засновниці), фото с особистого фотоархіву Вікторії Маслової |
"У нас багатодітна сім’я й у всіх були проблеми зі шкірою. Ми стикнулись з проблемою атопічного дерматиту у моїх братиків, а у мене самої було акне. Почали задумуватись над тим, якими доглядовими засобами ми користуємось. Почали вивчати склад та компоненти косметики. Шість років тому, ми не знайшли для себе доглядових засобів, які б допомагали, тому ми з моєю мамою Інною вирішили робити їх самі", — розповідає пані Вікторія.
Vesna — це сімейний бізнес, і турбота про користувача тут на тому ж рівні, що і турбота про родину. Вікторія Маслова розповідає, що вони самі є учасниками всіх процесів виробництва. Самі вирощують необхідні інгредієнти, збирають та висушують трави, екстрагують рослини та зрештою виготовляють кінцевий продукт.
"Всі процеси для нас є цікавими: від збору трав, сушки, мацерування їх, до створення кремів, пакування, маркування", — резюмує жінка.
Перший магазин з екокосметикою Вікторія Маслова відкрила 3 роки тому. Тоді ж і стикнулися з проблемою низької екосвідомості українців.
Команда бренду Vesna, фото с особистого фотоархіву Вікторії Маслової |
"Коли відкрили магазин, то відчули, що екологічність більше тренд, а не спосіб життя. Саме тому ми почали займатись просвітницькою діяльністю. Щоб пропагувати щось комусь, потрібно стати таким спочатку самому! Ми користуємось тільки своєю косметикою, ми сортуємо сміття, здаємо на переробку тару, намагаємось купувати лише необхідне, бути екологічними у всьому", — говорить Вікторія.
Пропагувати щось хороше самому — точно описує стратегію Vesna, адже своїм прикладом цей бренд показує, що українська косметика не гірша за французьку чи швейцарську.
"Ми хочемо, щоб люди пишались тим, що вони користуються українською косметикою. Щоб була асоціація українське – значить якісне. Ми хочемо вийти на закордонний ринок, щоб поширювати авторитет та імідж українського продукту", — резюмує підприємиця.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
І хоча дуже важко зруйнувати стереотип про те, що закордонне виробництво якісніше, ніж українське, Вікторія Маслова дотримується стратегії: роби якісно та отримаєш результат. Але додає, що мода на українські якісні товари дійсно є:
"Насправді за останні роки покращилось сприйняття українських продуктів. Люди люблять підтримувати українських виробників, але за умови якості та дієвості продукції. Ми часто чуємо подив людей після нашої косметики: "Косметику правда роблять в Україні?", або ж часто наголошують про європейську якість".
Саме на розвиток та закупівлю обладнання бренд Vesna отримав грант від проєкту "Я зможу!".
"Це додало нам впевненості, що ми рухаємось у правильному напрямку, з’явилась ще більша мотивація діяти. Нас надихають жінки у цьому проєкті. Такі спільноти допомагають об’єднувати жінок та допомагати їм діяти, ділитись та радіти успіхам разом. За допомогою підтримки ми змогли розширити обладнання для свого виробництва", — розповідає Вікторія.
А далі більше. Після розширення виробництва авторка проєкту планує зробити ще один сміливий крок — повністю відмовитися від пластику.
"Ми мріємо позбутись пластику. Тому думаємо про відкриття бутиків, з можливістю купувати рідкі засоби на розлив. В Україні ми плануємо і надалі відкривати брендові магазини і вийти на закордонний ринок", — резюмує Вікторія Маслова.
Екологічність to go
Модна та екологічна — це опис валізи від бренду "Have А Rest". Його засновниця Аліна Долініна також отримала фінансову підтримку від проєкту "Я зможу!" на розробку нової колекції з переробленого пластику.
"Have A Rest"— це бренд smart-валіз та аксесуарів для подорожей. Ідея створити його з’явилась, коли підприємиця з подругами поїхала на вікенд в Амстердам та зрозуміла, що на ринку немає валізи, яка б її влаштовувала.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
"Дівчатам бракує валізи, яка б: 1) вирішила питання постійно розрядженого телефону; 2) убезпечила від понаднормової ваги багажу; 3) була інстаграмною", — розповідає засновниця.
Восени 2017, після відвідування профільної виставки в Китаї, натхненна Аліна Долініна вирішила створити власну валізу і поєднати все необхідне.
Фото спільної колекції від Have a Rest та української дизайнерки Ксенії Шнайдер. Фото з офіційного сайту бренду |
Клієнти бренду — люди, які полюбляють подорожувати та живуть в стилі еко.
"Прагнення до життя в стилі еко — одна із цінностей нашої команди та клієнтів", — говорить Аліна.
Через всесвітню пандемію коронавірусу, закриті кордони та карантин продажі валіз "Have A Rest" впали на 70%. Тоді у Аліни з’явилася ідея створення нової колекції аксесуарів з тканини із переробленого пластику, на яку вона отримали фінансову підтримку від "Я зможу!".
"Нам було досить просто змінити вектор роботи у напрямку sustainable. З початком карантину з’явився час для пошуку підрядників, котрі створюють дійсно екологічні матеріали — від тканини до пластику. А приблизно у той же час ми виграли грант на виготовлення sustainable аксесуарів — якраз незабаром маємо запускати цю лінійку у продаж. Хочу сказати, що коли ми вирішили зробити наш бізнес більш еко, можливості самі почали знаходити нас", — розповідає підприємиця.
Фото з офіційного сайту Have a Rest |
"Ми створюємо класний продукт, яскравий контент, збираємо круту команду для кожної нової зйомки й активно співпрацюємо з українськими дизайнерами, котрих знають у всьому світі: від Токіо до Нью-Йорка. Усе це для того, аби якомога більше людей дізналося про Україну, її можливості та потенціал. Представляти нашу країну на міжнародній арені — велика честь і відповідальність для нас", — розповідає Долініна.
Безвідходне виробництво
Євгенія Аратовська вже багато років пропагує екологічний спосіб життя. Засновниця ГО "Україна без сміття" чи не перша заговорила про свідоме сортування відходів та зробила незручну тему сміття цікавою.
Євгенія Аратовська, засновниця No Waste Shop. Фото с особистого фотоархіву |
Еко-проєкт Євгенії — це громадська сортувальна станція, де кожен охочий може безкоштовно здати на переробку сортовані відходи і непотрібні речі. Також її команда надає сортувальні послуги для бізнесу та приватних клієнтів: забезпечує спеціальними боксами для сортування, налагоджує систему сортування з нуля і "під ключ".
"Мало підприємців хочуть займатися таким "сортувальним" бізнесом, адже рентабельність невелика. Зазвичай екологічний бізнес — це соціальний бізнес, який має на меті вирішувати певну соціальну проблему. Ми вирішили будувати соціальне підприємництво через формат громадських станцій сортування", — розповідає підприємиця.
Окремий вид діяльності "України без сміття" — просвітництво. На територію станції приїжджають школярі на екскурсію, Євгенія проводить лекції компаніям про те, навіщо і як правильно сортувати відходи.
Соціальна місія — велика частина еко-підприємництва. Адже за словами Євгенії Аратовської бізнес з сортування відходів не може існувати сам по собі, він не є самоокупним.
"Логістичні видатки, оренда, зарплатні ніколи не можут покриватися за рахунок продажу зібраної вторсировини. І єдиний спосіб розвивати такий бізнес — це створювати диверсифікацію доходів", — ділиться екоактивістка.
З цією ціллю нещодавно Євгенія Аратовська звідкрила магазин еко-товарів — No Waste Shop.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
"Зараз наші відвідувачі, а їх близько 30 тисяч на рік, регулярно купують еко-товари в магазині, який розташовано у приміщенні сортувальної станції. Коли ми створювали No waste shop, його основною задачею було стати фінансовим інструментом для дофінансування збиткової станції", — говорить засновниця.
В еко-магазині можна купити речі з переробленого матеріалу, наприклад багаторазові бахіли та нарукавники з парасольок. А також зручні контейнери для сортування та багаторазові мішечки для фруктів та овочів – "Некульки", будь-які речі для свідомого еко-життя: торбинки, багаторазові трубочки та вушні палички, чашки to go, натуральну косметику і безпечну побутову хімію та багато іншого.
В No Waste Shop товари переважно українського виробництва, якість яких перевірена командою "Україна без сміття". Виявляється, що українське еко дуже навіть якісне.
"Ми завжди надаємо перевагу українському виробнику. Ми ніколи не будемо штучно створювати конкуренцію на полицях з імпортними товарами, нам цікавіше обрати один продукт, якому ми довіряємо, яким самі користуємося. Також ми не можемо собі дозволити грінвошити (від англ. green wash — екологізація) і продавати щось дешеве з поганою історією", — розповідає Євгенія.
Фото з офіційного сайту No Waste Shop |
Еко-магазин виграв у конкурсі грантів від проєкту "Я зможу!" і отримав фінанси на розробку нового сайту.
"Це абсолютно чесний і прозорий конкурс. Я знала, що там не буде суб’єктивного рішення. Конкурс — це завжди можливість і себе випробувати: ти пишеш заявку, формулюєш думки і в цей час занурюєшся у цінності свого підприємництва. Я, наприклад, готуючи заявку зрозуміла для себе, якою чудовою є роль жінки в бізнесі", — розказує про свій досвід підприємиця.
Сміттєва тема дуже не естетична і табуйована. Поява таких привабливих проєктів як No waste shop чи сортувальних станцій від "Україна без сміття" — змінюють суспільні стереотипи.
"В нас було завдання додати естетики цій темі, щоб зацікавити людей. Одна користувачка зробила пост в Інстаграм про стилі оформлення сторінок еко крамниць, тегнула нас і написала, що раніше ми навіть не здогадувалися що так можна було зробити. Зазвичай інтернет шопи — це просто товар на полиці, а в нас це — модна фотосесія зі справжніми користувачами товарів", — говорить Аратовська.
Але лише на магазині чи сортувальних станціях Євгенія з колегами зупинятися не збирається. В амбітних планах: франшиза та розбудова інфраструктури сортувальних станцій за межами Києва.
"Щоб полегшити роботу підприємцям, які мріють займатися соціальним підприємництвов, ми вирішили запустити формат франшизи, де всі наші операційні процеси прописані дуже чітко і ясно. Ми вирішили спростити задачу нашим партнерам, тому левову частину процесів будемо здійснюватит самі. Сьогодні ми ясно бачимо швидкий розвиток інфраструктури сортування через співпрацю з малим та середнім бізнесом і в Україні, і за кордоном", — ділиться підприємиця.
З 2010 року Компанія Кока-Кола реалізує проєкт 5by20®, метою якого є посилення економічної ролі жінок у всьому світі. Ціллю ініціативи було залучити 5 мільйонів жінок до 2020 року та результати перевищили очікування.
На початок 2021 року вже 6 мільйонів жінок та 183 бізнес-програми у 100 країнах отримали економічну підтримку та змогли розвинути свою справу.
В українській частині глобальної ініціативи здійснюється проєкт "Я зможу!", який реалізується Фондом Олени Пінчук за підтримки Фундації Кока-Кола. З 2017 року було реалізовано низку проєктів, серед них:
#МаюПравоСказатиНі 2017
#НеВішайЯрлики 2019
#Inspirement_chain 2020
#8Березня.Rethink 2020
#ЯкбиЯнеБоялась 2021
За весь період діяльності проєкту "Я зможу!" 300 тисяч жінок отримати економічну та менторську підтримку. 31 жіночій бізнес отримав фінансову підтримку на 1,5 мільйон гривень.