Бізнес-шкільництво розцвітає
Для вітчизняного бізнесу дипломи МВА потрібні як ніколи. Чарівні перспективи, однак мають низку нюансів.
Олександр Ларьков, засновник компанії "Денді-Львів", при згадці про своє навчання у Львівському інституті менеджменту, де він отримував диплом МВА ще на початку 90-х, посміхається.
"В той період букви МВА були незрозумілою абревіатурою, значення якої знали одиниці, - зазначає він, - В той час отримати другу освіту вже стало можливим на всіляких бухгалтерських курсах і модних програмах "підготовки менеджерів".
Тепер вже абревіатурою МВА (програми додаткової післявузівської освіти в царині менеджменту) в резюме вряд чи здивуєш потенційного роботодавця.
Бути магістром бізнес-адміністрування дуже престижно. Але це й накладає певні зобов'язання на роботодавця. "Пухкіший" соціальний пакет, більші зарплатні гроші.
З іншого боку, у топ-менеджмента корпорації-шукача часто виникає ілюзія того, що новий кадр одразу почне нести золоті яйця.
Але є нюанси.
"Програми МВА призначені саме для управлінців вищої ланки, - зазначає Ірина Тихомирова, президент Міжнародного інституту менеджменту (МІМ-Київ), - Вони дозволяють підвищити власну ефективність, сформувати нове бізнес-мислення, оптимізувати бізнес".
На заході диплом МВА є для працедавця вагомішим аргументом в питаннях прийому на роботу, підвищення посади і зарплати співробітника, зазначає фахівець.
В Україні ж очікування від навчання на МВА часто бувають завищеними. Проте випускники МВА в один голос твердять, що навчання в бізнес-школі позитивно впливає на розвиток кар'єри в цілому, у тому числі, формує більш прогресивне бачення бізнесу.
"Тенденції ринку праці свідчить, що все більше компаній вважають за краще бачити на управлінських посадах власників ступеня МВА", - зазначає доктор філософії Андрій Прокопенко, голова відділу маркетингу Міжнародного інституту бізнесу.
На думку Прокопенка, такий диплом гарантує наявність системних знань, що необхідні для управління бізнесом, стратегічне мислення та лідерський потенціал.
Така освіта потрібна насамперед ринку і працедавцям, які хочуть побачити потрібних людей у себе на роботі, стверджує Михайло Колісник, викладач фінансового менеджменту у kmbs.
"І це не дивлячись на те, що ринок праці в Україні на сьогоднішній момент пропонує невиправдано високі заробітні плати порівняно із тими функціоналами і здібностями людей, які вони повинні за ці заробітні плати демонструвати у порівнянні із західними аналогами" - упевнений Колісник.
Як зазначають фахівці, Україна рухається на всіх парах до західних стандартів у царині менеджменту, але поки що по критеріях продуктивності Україні далеко до світових лідерів праці.
І потреба в такого типу фахівцях виникла не сьогодні. "В той час бізнесом займалися всі, хто хотів і навіть не хотів, - зазначає Олександр Рундуків, - Попередня робота або освіта майже у всіх випадках не мали стосунку до процесів, що відбувалися. Вчителі торгували на базарах, наукові співробітники шили взуття тощо".
Природно нові підприємці, що відчули смак вільної творчості, зіткнулися з новими питаннями, частина яких вже не вирішувалася простою атакою в лоба.
"Веселий був час, - згадує Ларьков, - Такий, що ніколи було думати - що, куди і коли? Інформація, що трапилася мені випадково в газеті, вже була простроченою, та я йшов на співбесіду, сподіваючись на успіх. Вийшло, і процес пішов".
На думку Колісника, наразі також є велетенський попит на професійного менеджера з освітою МБА з тим комплексом інструментів, які надаються на цих програмах.
Згідно досліджень МІМ-Київ, 75% співробітників, що навчилися на їхній програмі МВА, отримують підвищення по службі, а 60% власників бізнесу збільшують його вартість вже після першого року навчання.
Очевидно, що незабаром диплом МВА гратиме ключову роль в ухваленні власниками бізнесу рішень щодо найму топ-менеджменту - адже повноваження керівництва розширюються, а значить зростає їх вплив на бізнес і саме від них залежить підвищення цінності бізнесу для акціонерів.
Купуйте українське?
Коли постає питання, де краще вчитися, в Україні чи закордоном, варто зупинитися та покласти на різні шальки терезів декілька аргументів.
З одного боку, виїзд закордон буде коштувати здобувачу в 5-6 разів вище, ніж навчання дома (5-25 тисяч умовних одиниць). А ще бізнесмен поїде з країни на рік-два і, як наслідок, втратить час і темп в конкурентній гонитві.
Крім того, наразі більшість роботодавців дивляться на диплом МВА як на приємний бонус до недешевого профі, за плечима якого досвід та певна кількість успішно зреалізованих проектів, адже далеко не всі рецепти бізнес-шкіл цивілізованого світу можуть бути успішно застосованими в Україні.
З іншого боку, в Україні гостро відчутна нестача наукових кадрів для викладання в бізнес-школах. Часто навіть професура може сплутати диплом МВА з PhD з економіки. Крім того, транснаціональні корпорації не надто сильно довіряють дипломам вітчизняних бізнес-шкіл.
"Якщо говорити про три найкращі бізнес-школи в Україні, то кращі викладачі в цих школах порівнюються з кращими викладачами, які є в Європі та Штатах, - зазначає Павло Шеремета, декан kmbs, - Проблема в тому, що цих викладачів, всіх разом взятих в Україні є 10-12, і, відповідно, що в одній школі це 4-5, а в хорошій школі в Європі чи в Штатах таких викладачів 100-150".
Українськи випускники MBA. Фото Ольги Бабічук |
Українські школи є в якомусь плані інноваційнішими, ніж американські чи європейські. Але їм не вистачає глибини, власних досліджень, не вистачає тої сили бренду, які є у найкращих бізнес-шкіл таких як Гарвард, Лондонська Бізнес Школа, INSEAD тощо, - відзначає Шеремета.
Щоправда наразі рівень бізнес-освіти і програм МВА в Україні значно зріс. Це пов'язано, в першу чергу, з конкуренцією як такою на ринку і з конкуренцією на ринку бізнес-освіти, що теж сприяє загальному зростанню якості освітніх послуг. Сучасне МВА в Україні не гірше, ніж хороші програми західних шкіл.
Створити можливість
Диплом можна отримати, відвідуючи Executive МВА або ЕМВА (програма для топ-менеджерів з великим управлінським досвідом), full-time МВА (очна освіта, рік в Європі і два - в США, іноді навпаки) і part-time МВА (заочна або дистанційна освіта без відриву від виробництва, непопулярна на Заході).
Перший тип програм - найкоротший і інтенсивніший без викладання основ макро і мікроекономіки, другий, - найпопулярніший. Тривалість навчання - 1-2 року.
Якщо брати до уваги такі критерії як наявність власного штату викладачів, робота на ринку більше 5 років і навчання одночасно більше, ніж півсотні студентів, то в країні існує лише шість бізнес-шкіл, що підпадають під потрібні критерії.
П'ять - в Києві і одна - у Львові. Тому вибір для українців не дуже великий (а всього в світі таких програм налічується до 2500).
Цікаво, що роботодавці часто не готові до тих кар'єрних, компенсаційних та фінансових (на 50-70% вище конкурента без диплому) вимог, що висувають свіжоспечені магістри з бізнес-адміністрування.
Тому фахівці-ейчари радять все-таки трішки, на півроку-рік, притримати свої амбіції і піти працювати в компанію на посаду лінійного менеджера з тим, щоби піти на підвищення з неї, а не з нуля.
Українцям бізнесмен радить теж не втрачати свого шансу: "Маючи вже достатньо часу для об'єктивної оцінки, можу з упевненістю сказати, є можливість для навчання - потрібно нею скористатися, немає - створити її" - каже Ларьков.
Цитата:
Україні потрібна революція в менеджменті. Ця революція пов'язана з тим, що, у зв'язку із потужним й інтенсивним виходом на глобальні ринки Південно-Східної Азії, шансів на перемогу в ніші низької ціни на світовому рівні стає менше. Отже, потрібно переходити в іншу ніш. Ми це називаємо перехід від "Made in Ukraine" до "Designed in Ukraine", який вимагає категорично іншого підходу в менеджменті. І це потребує, на наш погляд, революції, або, як мінімум, швидкої еволюції в менеджменті. Очевидно, що хтось має виступати каталізатором цього процесу ним дуже часто виступають саме бізнес-школи... Павло Шеремета, декан kmbs
Історична довідка:
Аналог вищих управлінських курсів з'явився в США в кінці 19 століття. Тоді стало зрозуміло, що економіці, яка бурхливо розвивалася тоді, не вистачало менеджерів, які володіли б науковими знаннями щодо організації виробництва. Довгий час МВА було лише американським явищем. Лише у 1967 році у Великий Британії з'явилися перші європейські бізнес-школи.
Наразі прийнято розрізняти американську і європейську специфіку МВА.
Глосарій:
Акредитація - це контролюючий процес, в результаті якого організація набуває офіційного підтвердження відповідності якості своїх послуг якомусь певному стандарту (AACSB, AMBA, ECBE, EQUIS, РАБО).
Case study - це техніка навчання, яка використовує опис реальних економічних або соціальних ситуацій.
GMAT - це стандартизований тест для визначення здатності абітурієнта успішно навчатися в бізнес-школі.
TOEFL - це міжнародний екзамен з англійської мови, що складають люди, для яких англійська мова, - іноземна.
Need2have
- мінімум п'ять років робочого стажу;
- не менш, ніж два роки роботи на керівній посаді
- знання англійської мови (не завжди);
- співбесіда з директором школи
Документи
- копія трудової книжки;
- 2 рекомендаційних листи (бажано англійською);
- автобіографія або CV;
- заповнена анкета школи;
- 2-6 світлин 3 на 4;
- копія диплому про вищу освіту;
- копія цивільного паспорту
- копія закордонного паспорту
- результат тесту TOEFL (не старіше 5 років);
- результат тесту GMAT;
- медична форма 086-У;
- есей на задану тему.