Сучасні Хоннеккер та Брежнєв: до читача крізь епатаж. Фото

47
22 січня 2009
Мульфільм Гагарін у бойовій екіпіровці
"Хто сказав, що на сцені не п’ють?"
Павло Коробчук: "Ну як це можна спокійно читати?!"
Back to USSR: Павло Коробчук та Сяргей Прілуцкій (Білорусія)
Спілкування публіки з поетами тісне і відверте
До подвигу братів Капранових разом з Дмитром Лазуткіним Мульфільму Гагаріну ще далеченько: він на публіці з’явився не голяка, а у трусах
Карина Тумаєва, відома під псевдонімом Мілка, з "кривавими" бинтами
Артем Полежака вболіває за "Динамо"

Земле моя, всеплодющая мати,
Сили, що в твоїй движель глибині,
Краплю, щоб в бої сильніше стояти,
Дай і мені!...

І.Франко, 20 гривень

Леся Українка писала в 4 рази краще, ніж Тарас Шевченко і в 10 разів - ніж Іван Франко. Це нескладно вирахувати, порівнявши номінали грошових купюр, на яких вони зображені.

Нічого соромного у тому, аби знати поетів через грошові банкноти. Як і державні мужі, українські класики (принаймні деякі з них) удостоїлися увіковічення в пам'яті вдячного народу. Проте, чи знають щось мешканці цієї країни про інших поетів, тим паче, сучасних?

Цілком можливо, деякі з сучасних поетів з покоління так званих "двохтисячників" вже років за сто із врахуванням інфляції з'являться на новеньких банкнотах. Але вже сьогодні можна з усією певністю стверджувати, що їхній шлях починався не з класичного "мені тринадцятий минало, я пас ягнята за селом", а ...зі слемів.

Літературний слем - це поетичне змагання, покликане з'ясувати, хто краще пише і читає власні твори.

Оцінюють майстерність поетів не професійні критики і літературознавці, а випадкові глядачі з залу,  виставляючи авторам бали за зміст та артистизм. Головна ідея слему - поезія має бути озвучена і почута. Тут не достатньо просто гарно писати. Важливо ще вміти подати написане в яскравій формі. Іноді форма може бути важливішою: жест перемагає слово, а епатаж - риму. Проте, й без якісного наповнення на рингу довго не протягнеш.

Якби слеми перенести на початок ХХ століття, то абосолютним чемпіоном був би Володимир Маяковський, а той час як Сергій Єсенін скоріш за все, був би невдахою.

Попри свій відносно молодий вік, слем в Україні стає все більш популярним і модним. За останні роки відбулося кілька десятків поетичних змагань. Географія - вся Україна. Для зручності і, аби не заплутатися, слеми нумерують за кількістю проведених у одному місті. Так у 2008 році у Миколаєві відбувся перший слем, у Донецьку - вже вдруге, у Хмельницькому - вже сьомий на рахунку.

Сподвижнкики українського слем-руху  - переважно молодь. Григорій Семенчук організував багато подій в Хмельницькому,  В'ячеслав Абдурахімов або ж Мультфільм Гагарін провів у пабах Харкова вже 6 слемів. Тепер харківський досвід проведення в кав'ярнях вже перенесено у Київ:

Згадати минуле. Славетний поцілунок Брєжнєва та Хоннекера у виконанні Артема Полежака і Мульфільма Гагаріна
12 січня в кав'ярні "Авеню" відбувся перший київський слем у такому форматі. Більш того, слем виправдовує своє проведення - вперше вхід на поетичне дійство був платним.  Навіть якщо за перепустку були 10 гривень, це значний успіх. А сам слем зібрав аншлаг. Участь взяли в основному молоді і невідомі автори, хоча не обійшлося і без досвідчених. Артем Полежака (Харків), Павло Коробчук (Київ), Сяргей Прілуцкій (Берасьце, Білорусія) не раз перемагали на слемах і мають своїх уболівальників.

Чи не головна ознака слему - епатаж. Вихід за будь-які рамки. Ставлення під сумнів суспільних норм, світоустрою і здорового глузду. Поетичне божевілля близьке за духом до мольєрівського театру з усіма атрибутами: перевдяганням чоловіків у жінок, патетичними віршами, іноді густо пересипаними нецензурною лексикою; епатажними жестами та міцними чоловічими обіймами.

Багато хто з серйозної публіки не любить слем. Мовляв, цей балаган має мало спільного з зі "справжньою поезією". І справді - поетичне дійство більш подібне до вуличного театру, аніж до академічних літературних читань.

Навіть нецензурна лексика не заборонена правилами, адже кожен учасник вільний у виборі свого рецепту успіху у глядача. Та й сам глядач може вибігти на сцену і взяти участь у дійстві. Рамки "поет-глядач" - доволі умовні.

Тим не менше, значення слему для літератури в цілому важко недоцінити: літературні вечірки стирають межу між автором і читачем. Слем має також велике просвітницьке значення, адже формою свого проведення він відкриває поезію новим людям, які до того нізащо б не взялися за читання віршів. Поезія у вигляді шоу ковтається так же легко, як і хот-дог. Щоправда, трапляється, за якістю продукту і слеми і фастфуди - іноді подібні.

Слем-рух в Україні набирає обертів, залучає до літературного процесу нових людей, що створюють креативне середовище. Саме на цій матриці вже формуються свіжі літературні об`єднання, окреслюють тенденції й запалюються нові зірки сучасної української літератури. Тої літератури, яку лагідно називають "сучукрліт".

Автор усіх фото Ілько Гладштейн

powered by lun.ua