Аргументи за зняття анафеми з Мазепи "не витримують критики", кажуть в УПЦ МП

11
5 травня 2009

"Змушений констатувати, що більшість аргументів отця Кирила не витримують критики", - заявив у вівторок член богословської комісії протоієрей Андрій Новіков, клірик Одеської єпархії УПЦ "Інтерфаксу-Релігії".

Раніше голова Відділу зовнішніх церковних зв'язків УПЦ архімандрит Кирило (Говорун) заявив, що скасування рішення про відлучення Мазепи від Церкви теоретично можливе, оскільки воно мало суто політичне підґрунтя. За словами отця Кирила, і колись бувало, що анафеми скасовувалися, зокрема, у випадку зі старообрядниками.

Між тим, на думку протоієрея Новікова, посилання на скасування "анафеми на старообрядників" як на приклад можливості скасування анафеми Мазепі "недоречне з тієї простої причини, що не було скасування анафем, накладених персонально на вождів старообрядницького розколу, а були скасовані клятви на самі обряди й такі, що містять їх".

Персональні анафеми можуть бути скасовані тільки у випадку покаяння підданих анафемі, а покаяння в Мазепи не було, нагадав священик.

За його словами, зняття анафеми з Мазепи стало б "автоматичним визнанням принципової можливості погрішимості Церкви й необґрунтованість й інших її анафем, зокрема, анафеми лжепатріарху Київському Філарету Денисенку".

Співрозмовник агентства також висловив незгоду з тим, що порушення клятви, яку Мазепа дав Петру I, мають оцінювати політики, історики, а не Церква.

"Порушення клятви карається канонами святої Церкви, а тому є канонічним злочином, точно так, як і порушення клятви колишнім Київським митрополитом Філаретом Денисенком. Багато помісних Церков піддавали в різні історичні періоди анафемі тих чи інших осіб за порушення клятви", - підкреслив отець Андрій.

Його здивування викликало й те, що голова провідного синодального відділу УПЦ почасти встав на захист Мазепи, давши зрозуміти, що той не вступав в альянс із лютеранином.

"Анафемі Мазепа був підданий дійсно за союз із лютеранином, що є відомим фактом, і не розумію, як його можна заперечувати, а також не за передачу храмів лютеранам, а за те, що приведений Мазепою Карл "місця святі опоганив і розорив", - це також доведений історичний факт", - заявив отець Андрій.

"Крім того, анафема Мазепі зафіксована в богослужбовому Переказі Церкви, який не може бути визнано помилковим і підлягати перегляду", - нагадав представник богословської комісії.

Він підкреслив, що якщо міфологізація питання про Мазепу існує, то не з боку Російської православної церкви, а з боку "деяких політичних кіл України, осліплених націоналістичною ненавистю до Росії".

powered by lun.ua