Екстрим у потязі. Історія двох поїздок
Про послуги "Укрзалізниці" в Україні ходить немало анекдотів. Більша частина з них - зовсім не анекдоти, а цілком буденні випадки. Та більшість українців звикла до таких "стандартів" пересування і мириться з цим як з неминучим злом.
Однак кілька останніх подорожей цим видом транспорту змусили переглянути ставлення до залізниці та пригадати старе прислів'я "під лежачий камінь вода не тече".
Дві історії, про які йтиметься далі, трапились з кореспондентами "Української правди" цієї зими. У першому випадку всередині вагону усюди лежав сніг, а пасажири спали повністю вдягнені у зимове вбрання (краще одяг, бо вбрання - це як occasion). Іншого разу в купе з незаклеєними вікнами їхали двоє дорослих та трирічні діти.
На запит "Української правди. Життя" прес-служба "Укрзалізниці" повідомила, що на ці обидва потяги впродовж зими скарг не надходило. Та й взагалі офіційно на адресу "Укрзалізниці" надійшло всього 8 скарг щодо недотримання температурного режиму.
З вітерцем та снігом. Історія перша
Поїздка припала на перші дуже сильні морози грудня 2009 року - мінус двадцять п'ять надворі. У потяг номер 660 "Львів-Київ" довелося сідати на одному з поліських полустанків посеред ночі: виїхати автотранспортом у таку погоду було неможливо. Купейних квитків у касах не виявилося, тому - плацкарт, верхня полиця.
Після посадки з -25 сплячий вагон здався досить теплим. Але за кілька хвилин крижаний вітер з усіх щілин змусив використати вільні сусідські матраци, щоб практично повністю закрити вікно. Звернення до провідника із вимогою затопити батареї завершилося традиційною відмовкою "ми самі в таких умовах".
Натягнувши дві ковдри, шапку, шарф, рукавиці та вкрившись згори курткою, вдалося заснути. Ранок перевершив усі очікування. Ті купе, де люди не здогадалися закрити вікна матрацами або ковдрами, були засипані снігом. Про лід на столах і підлозі казати буде зайвим. Цікаво, що як нічні, так і денні пошуки обов'язкового у вагоні градусника були безуспішними.
За день після поїздки і протягом двох тижнів журналісту довелося лікувати сильну ангіну.
Як повідомили нам в "Укрзалізниці", температура повітря у потязі має бути 18-22 градуси за Цельсієм |
Ось ці "розбори" закінчились "притягненням до відповідальності" начальника поїзда, старшого майстра пункту технічного обслуговування, майстра внутрішнього цеху, інструктора, поїзного електромеханіка і провідника, повідомила нам прес-служба.
У хатці-саморобці. Історія друга
Вікна шостого купе потягу 273 потяга з Києва до Івано-Франківська 4 лютого чомусь були не заклеєними (шматки туалетного паперу, якими намагались затулити шпарки попередні пасажири, не враховуємо). Кришки батареї на дотик були не льодяними, але й ніяк не теплими.
У цьому купе їхали двоє дорослих з малими дітьми, тож у розпорядженні були лишні матраци, покривала і комплекти білизни. Усе це пішло на те, щоб створити саморобну стіну холодному повітрю, яке дуло з дірок вікон.
Та все ж класти спати дітей довелося повністю одягнутими (крім курток і шапок). Оскільки поїзд вирушав о 21.30, на пошуки його керівництва довелось йти лише близько 11 вечора.
Перевірка "Укрзалізниці" засвідчила, що ніяких порушень умов перевезення пасажирів 273 потягом не було. Якщо вікна були справді заклеєними (як це має бути за правилами), то звідки на віконній рамі взялося стільки снігу? Фото було зроблене мобільним телефоном |
Провідник сусіднього, шостого вагону, вислухавши нарікання на холод, сказав: "А що провідник може зробити?". Далі чоловік додав, що раніше теж був провідником 5-го вагону і там "погано працюють батареї".
Сніг ми помітили при розборі "хатки-саморобки". Створити її мусіли, щоб вберегти дітей від потоків холодного повітря, яке дуло зі щілин |
Насправді, нічого не змінилось. На ранок, коли перед виходом з потягу ми розбирали ось цю "саморобну стінку", у деяких місцях з'явився невеликий шар льоду, а внизу на віконній рамі - сніг. Звідки він міг взятись, якщо б вікна були заклеєними і зі шпар нічого не дуло - загадка.
На ковдрах, якими "закривали вікна" з'явились смужки льоду |
Ці дві історії не є чимось надзвичайним і саме це змушує про них написати: їхали у таких самих умовах до нас і після нас десятки інших пасажирів. Але чому ніхто не скаржився?
Крім того, при підготовці в рейс на підприємствах діє постійно-діюча комісія з приймання пасажирських поїздів в рейс, основною функцією якої є контроль за якісною підготовкою даних вагонів. Під час рейсу контроль за роботою поїзної бригади та за утриманням вагонів в належному санітарно-технічному стані здійснює начальник поїзда, а також перевіряючі органи, в тому числі і інспекція з контролю за якістю обслуговування пасажирів в поїздах".
Але як тоді при таких перевірках трапляються ось такі історії?
"Укрзалізниця" повідомила нам також, що пасажири, які опинились в аналогічних умовах і бажають відшкодувати кошти, можуть це зробити. Повернення грошей здійснить "залізниця, яка надавала послуги з перевезення пасажирів при умові доведення в судовому порядку незадовільного санітарно-технічного стану.
Для розгляду таких фактів пасажиру необхідно офіційно направити запит на адресу залізниці або Укрзалізниці, до запиту необхідно долучити проїзний документ (фото не обов'язково)".
Поради щодо відшкодування шкоди, завданої недотриманням температурного режиму у залізничному вагоні від адвоката "Колегії адвокатів міста Києва" Олександра Курінського
Цивільний кодекс України передбачає можливість відшкодування шкоди, через яку було погіршено здоров'я, у тому числі внаслідок недотримання заподіювачем встановлених правил та норм. Оскільки ушкодження здоров'я фактично не підлягає грошовій оцінці, то відшкодуванню підлягають лише майнові витрати або втрати, що зазнала особа внаслідок зазначеної шкоди. До таких втрат закон відносить: втрачений заробіток, додаткові витрати (придбання ліків, посилене харчування, санаторно-курортне лікування тощо).
Крім того, Цивільний кодекс допускає відшкодування моральної шкоди, що, зокрема, полягає у фізичному болю та стражданнях, душевних стражданнях, приниженні честі та гідності, а також у втраті нормальних життєвих зв'язків, що вимагає від особи додаткових зусиль для організації свого життя.
Якщо ви потрапили у ситуацію, коли внаслідок недотримання температурного режиму у залізничному вагоні відчуваєте, що захворієте, то:
1) Після прибуття в пункт призначення обов'язково необхідно звернутись до медичної установи і зафіксувати факт захворювання. Під час проходження лікування необхідно зберігати рецепти та касові чеки, отримані при купівлі ліків.
2) Наступним кроком необхідно звернутися зі скаргою до відповідного управління Укрзалізниці та відповідного Управління у справах захисту прав споживачів, у якому детально описати ситуацію, що сталась, вказати номер потягу, зазначити дату проїзду, бажано зазначити прізвище провідника або описати зовнішність провідника.
Зазначте у зверненні до управління Укрзалізниці вимогу щодо проведення службового розслідування. До звернення додайте копію проїзного документу (білету). Підтримувати належний температурний режим у вагоні входить до обов'язків провідника вагону. Разом з тим, шкода заподіяна працівником може бути відшкодована організацією, в якій він працює.
3) За місцем роботи необхідно взяти довідку щодо розміру втраченого заробітку внаслідок вашого захворювання.
4) Під час проїзду бажано з'ясувати, хто із пасажирів цього вагону зможе підтвердити ситуацію, що сталась у суді як свідки. Таких свідків повинно бути не менш, ніж двоє.
5) Коли ви отримали відповіді із управління Укрзалізниці та Управління у справах захисту прав споживачів, довідку медичної установи, зібрали чеки щодо купівлі ліків, то вже можете звернутись до суду. Але варто спробувати вирішити конфлікт у позасудовому порядку. Для цього необхідно звернутись з претензією до відповідного управління Укрзалізниці, у якій обґрунтувати свої вимоги щодо компенсації шкоди та додати копії документів, що обґрунтовують вимоги.
6) Коли ваша претензія залишена без розгляду або ви отримали негативну відповідь, то захистити свої права та відшкодувати шкоду є можливим лише у судовому порядку. Тут слід пам'ятати, що успіх такого захисту залежить від доказів, які ви зможете надати суду.