Захист прав споживачів по-українськи

38
16 березня 2010

Це виявило дослідження, проведене компанією Research & Branding Group. Найбільші сумніви викликає у респондентів якість ковбаси (39%). Найбільша ж довіра - до хлібобулочних  виробів (4%).  
 
Кількість скарг споживачів зростає 
 
Кількість скарг українських споживачів щороку зростає. Наприклад, на Львівщині їх кількість порівняно із позаминулим роком, збільшилася на 15%.  

Найчастіше львів'яни скаржаться на неякісні молочні і кисломолочні продукти, придбані в супермаркетах і невеликих крамницях. Але все більше людей прагне захистити свої права перед недобросовісними виробниками, зазначає начальник відділу власного управління у справах споживачів Богдан Пастух.

"Я спостерігаю, щороку більше споживачів, покупців, які до нас приходять, мають вищий рівень знань про свої законні права, аніж було раніше. Вони вже знають, на який пункт і якого закону потрібно послатись, щоб відстояти свої права на якісний продукт", - додає він. 
 
Викидати ж неякісний продукт на смітник не є правильно, зазначає директор департаменту аграрного ринку "Шувар" Іван Стефанишин. Адже інші люди будуть продовжувати його купувати, а виробник і надалі випускатиме неякісний товар. Навіть підморожені овочі є шкідливі для здоров'я. Тому варто повідомляти і про такі факти в управління у справах споживачів. 
 
Необхідна, доступна, достовірна інформації про товар 
 
Протягом року до Київського управління захисту прав споживачів звертаються близько 3,5 тисяч людей, які купили неякісний товар. А чверті тих, хто звернувся, вдалося повернути собі гроші.  
 
Як показали перевірки, що здійснювало торік у столиці Київське управління захисту прав споживачів, 70% суб'єктів господарювання порушували права покупців, повідомила Владислава Хижняк, заступник начальника цього управління.  

"Має місце проникнення на ринок неякісної, фальсифікованої, небезпечної для життя та здоров'я продукції. Передусім це продукти харчування, алкогольні напої. Неповною мірою реалізується право споживача на отримання необхідної, доступної, достовірної інформації". 
 
Один із обов'язкових аспектів дотримання прав споживачів - право на інформацію про присутність генно-модифікованих організмів у купленому продукті.  

Нещодавно у  Донецьку відкрили лабораторію аналізу продуктів харчування на вміст ГМО. Це одна з 17 подібних лабораторій, які діють у великих містах України.

Замовником аналізів у лабораторії можуть бути як підприємства, так і споживачі продукції, які прагнуть захистити свої права. Найпростіша процедура з виявлення ГМО триває півтори доби і коштує 600 гривень. Процедура з виявлення кількості ГМО обійдеться у 1100 гривень.

За весь термін існування лабораторії жодне донецьке підприємство торгівлі свою продукцію не перевірило. І  лише мізерна кількість підприємств-виробників, 35, підтвердили якість своїх товарів. А от заявки від громадян-споживачів, які прагнуть захистити свої права, надходять регулярно, зазначила начальник відділу підприємства Олександра Удовиченко.  

"Якщо є повний комплект документів - копія чека, заява, дослідження компетентної організації, протокол результатів - цього достатньо, щоб стягнути витрати з особи, яка винна. Як тільки люди в це повірять - у лабораторії буде робота, а виробники замисляться, чи вкладати, як раніше, модифікований крохмаль, сою чи інші замінники в продукти". 
 
Не бути заручником неякісного товару 
 
Свого часу Верховна Рада ухвалила закон "Про захист прав споживачів". У ньому є термін "істотний недолік" (як йдеться у першому розділі закону, це "недолік, який робить неможливим... використання товару відповідно до його цільового призначення, виник із вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення виявляється знову з незалежних від споживача причин..."). 
 
Підступність такого терміну і пов'язаних із ним норм, на думку першого заступника голови Держспоживстандарту Олега Дунаєвського, в наступному. "Визначили таку норму, що одна з ознак "істотного недоліку" - коли його не можна усунути більш, ніж за 14 днів. За 14 днів можна усунути що завгодно. Тому минає гарантійний термін, ремонтуйте хоч 15 разів, хоч 20, ви стаєте заручником - вам нікуди діти неякісний товар".

"Крім того, захисники прав споживачів перед тим, як прийти на перевірку, мають за 10 днів попередити підприємство. Це взагалі! Уявіть - отримує будь-який супермаркет повідомлення, що його перевірять... За 10 днів можна підготуватися і будь-яку неякісну продукцію перевести на інші точки реалізації. І з одного супермаркету прострочена продукція переходить у другий, третій...І ніхто в цьому не розбереться", - переконаний Дунаєвський. 
 
Щоб все-таки не бути заручниками неякісних товарів, треба знати, як саме відстоювати свої права. Якщо з'ясується, що вам "пощастило" придбати брак, треба брати чек (а його при купівлі необхідно завжди зберігати) та йти із неякісним товаром до продавця.

Якщо той не захоче забрати бракований товар назад для заміни або безкоштовного ремонту, слід написати заяву на адресу цього магазину у двох примірниках. Один - для керівника магазину, а другий - для себе (на примірнику покупця має бути позначка, що претензію прийняли). Коли ж її не приймають, можна надіслати претензію до магазину поштою. Якщо відповіді нема, або вона незадовільна, час звертатися до організацій, які захищають права споживачів (державних, або громадських), і боротися за відшкодування завданих збитків (матеріальних, і, якщо забажаєте, моральних). Навіть у суді.

За матеріалами Радіо "Свобода"



powered by lun.ua