Знайдено найбільшу планетну систему

— 25 серпня 2010, 16:37

Найбагатша планетна система з усіх відомих науці відкрита в сузір'ї Південна Гідра на відстані в 127 світлових років від Землі. Ця система, стверджують вчені, дуже схожа на нашу Сонячну, передає ВВС.

За допомогою Європейської південної обсерваторії, що знаходиться в Чилі, астрономи аналізували світло, що виходить від зірки HD 10180, і на основі цього аналізу обчислювали характеристики її природних супутників.

Матеріали, що стосуються цього помітного відкриття в галузі дослідження екзопланет (планет за межами Сонячної системи), передані для публікації до редакції спеціалізованого видання Astronomy and Astrophysics.

Керував проектом Крістоф Лови з обсерваторії Женевського університету. Це дослідження, вважає він, говорить про те, "що ми вступаємо в нову епоху досліджень екзопланет і починаємо вивчення складних планетних систем, а не просто окремих планет".

У технічному плані "відповідальність" за відкриття несе встановлений на Європейській південній обсерваторії інструмент під назвою Високоточний ешелле спектрограф, що займається пошуками планет.

Цей прилад (його англійська абревіатура - HARPS: High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) вимірює коливання зірок і по них обчислює силу, з якою зірку відтягують від орбіти, які обертаються навколо неї планети.

"Якщо там є одна планета, вона викликає невелике зміщення: зірка рухається спочатку до нас, потім від нас. А те, що працює для однієї планети, працює і для багатьох", - пояснив Лови.

Коли навколо зірки звертається безліч планет, її рух являє собою результат надзвичайно складного процесу накладення декількох зсувів, що викликаються кожної конкретної планетою.

За допомогою високоточної спектрографа HARPS доктор Лови і його колеги зуміли відстежити цей процес і розкласти його на складові, обчисливши таким чином не тільки кількість планет у системі, але й їх масу і навіть приблизну орбіту кожної з них.

І, кажуть вчені, систему HD 10180 можна вважати унікальною відразу за кількома параметрами. Так, у цієї зірки щонайменше п'ять "планет типу Нептуна", що віддалені від неї на відстань, еквівалентну радіусу орбіти Марса. Крім того, кожна з цих планет має майже ідеальну кільцеву орбіту.

"Дослідження руху планет у цій новій системі виявили складні гравітаційні взаємодії між планетами і дозволили нам по-новому поглянути на довгострокову еволюцію цієї системи", - говорить вчений.

Поки астрономам вдавалося отримати чіткі сигнали від п'яти планет, але є у них в запасі і два більш туманних сигнали. Одне з цих космічних тіл має масу, в 1,4 рази більшу за масу Землі. Якщо присутність цієї планети в системі HD 10180 буде підтверджено, можна буде говорити, що це екзопланета з найменшою масою з усіх до сих пір відкритих.

Крім того, вчені говорять, що ця планета знаходиться дуже близько до своєї зірки: у 50 разів ближче, ніж Земля до Сонця, так що рік на цій планеті триває всього 1,2 земної дня.

Доктор Лови на 99% упевнений в тому, що ця мала планета там дійсно є.

"У нас є п'ять дуже явних сигналів, в яких ми не сумніваємося, але є і ще два - у них вірогідність" помилкової тривоги "приблизно дорівнює 1%", - пояснює він.