Стеження через мобільний телефон набирає обертів

Основними "поціновувачами" сервісів спостереження (згідно з даними мобільних операторів та компаній, що продають альтернативне обладнання) є батьки, що контролюють переміщення своїх дітей.

На другому місці - громадяни, що спостерігають за літніми родичами. При цьому вибір послуг для аматорів дистанційного спостереження поки що невеликий.

До літа 2009 року сервіс віддаленого стеження за допомогою стільникового телефону був доступний приватним клієнтам усього лише однієї компанії ("Київстар"). Послуга "Маячок" надавала можливість дізнатися, де на даний момент знаходиться SIM-карта абонента, а, отже, і сам абонент.

У червні минулого року аналогічний сервіс "Дитина під наглядом" запустила компанія "МТС-Україна". В обох випадках спостереження ведеться тільки між абонентами одного оператора, а сам сервіс базується на так званій технології LBS (Location Based Services) - вирахування відстані від sim-карти людини, яку шукають, до базової станції компанії.

Обидва оператори позиціонують сервіс як сімейний. Варіантів підключення до послуги два. Перший - через sms-запит з номером, що буде підключений до стеження. У цьому випадку потрібне підтвердження від абонента, за яким клієнт хоче спостерігати.

РЕКЛАМА:

Другий варіант - підключення номера без повідомлення абонента про майбутнє стеження. Для цього спостерігач повинен прийти в офіс оператора і написати письмову заяву, вказавши номер, за яким він хоче стежити.

При цьому він повинен обґрунтувати, що має право на відстеження координат певного номера. Наприклад, такими підтверджуючими документами можуть бути контракт, оформлений батьками на дитину, і свідоцтво про народження.

Тарифи на послугу залишилися торішніми - 2,13 гривні за sms-підключення. Стільки ж коштує кожен sms-запит про місцезнаходження абонента.

При цьому з'явилися пільгові умови. Скажімо, цього року "Київстар" запустив безстрокову акцію з продажу запитів оптом: сплативши місячну абонплату в розмірі 15 гривень, абонент-"контрактник" може зробити 120 запитів, що не тарифікуються.

Для абонентів, що користуються пріпейд-пакетами, абонплата складає 50 копійок на добу за чотири "безкоштовні" запити.

У результаті для тих, хто користується сервісом постійно, акційний оптовий тариф у 18 разів вигідніший, ніж стандартний.

Конкуренти пільг ощадливим користувачам поки не пропонують, тому що вважають поточну вартість цілком доступною, а максимально прості умови підключення - і без того привабливими.

"Вартість послуги невисока. Для використання ж сервісу достатньо додати номери дітей до списку сервісу, і за необхідності відправляти запит на визначення місця розташування", - вважає Олександр Квашук, експерт "МТС-Україна".

Знайди мене

Журналісти протестували послуги спостереження, підключивши до сервісів "Маячок" та "Дитина під наглядом" колег по редакції. Сама процедура активації зайняла менше п'яти хвилин: достатньо було відправити sms із запитом на короткі номери МТС та "Київстар".

Потім на номери людей, за якими хотіли встановити спостереження, прийшли sms із проханням підтвердити: чи хочуть вони, щоб за ними спостерігали?

Виславши підтвердження, журналісти почали дізнаватися місце розташування своїх колег по Києву. Причому, як абонент МТС, так і абонент "Київстар", за якими велося спостереження, не одержували ніяких наступних sms-повідомлень (наприклад, про те, що хтось уже цікавився їх місцем перебування).

Перша ж проба показала високий ступінь погрішності. За інформацією від МТС, один журналіст перебував на вул. В'ячеслава Чорновола, 37, а другий, за даними від "Київстар", знаходився на вул. Тургенєвській.

Обидва репортери у цей час сиділи в редакції, на вул. Павловській, 29. МТС "промахнувся" на один квартал, "Київстар" - на два.

Повторення експерименту привело до тих же результатів. Поки журналіст знаходився в будівлі Кабміну (вул. Грушевського, 12), МТС "запевнив", що об'єкт перебуває в елітному житловому будинку "Липська вежа" за адресою вул. Інститутська, 18.

"Наша послуга дозволяє зрозуміти, чи пішла дитина в заплановане місце, а не дізнатися точну адресу", - прокоментував ситуацію Олександр Квашук.

"Похибка у місті може складати 200-500 м, за містом - до 2 км. Така похибка з'являється внаслідок обмежень технології Sell ID, що зараз використовується українськими операторами. Дана технологія допомагає вирахувати відстань від базової станції оператора до SIM-карти в телефоні", - пояснив він.

Подібні "неточності" при "визначенні на місцевості" компенсуються істотними плюсами технології LBS, запевняє Роман Харкаліс, редактор тижневика "Комп'ютерний огляд".

"Перевага послуги спостереження від українських операторів полягає в тому, що система може працювати з будь-якими телефонами, навіть не обладнаними GPS. Крім того, послуга не вимагає активації на цільовому телефоні. Довівши, що ви маєте право на спостереження за даним телефоном, ви можете віддалено встановити функцію стеження без згоди іншого абонента", - пояснює він.

"Приймаючи рішення про замовлення у мобільного оператора LBS-сервісу, потрібно розуміти, яка точність необхідна замовнику", - попереджає глава проекту gipsh.com Сергій Гипш.

"Якщо абоненту критично знати точну адресу, за якою знаходиться інший абонент, то LBS-послуги навряд чи допоможуть. Наприклад, батьки, що хочуть стежити за своєю дитиною, будуть одержувати інформацію з високою похибкою - в кілька вулиць. І зі сторони здаватиметься, що дитина може знаходитися як у школі, так і через квартал, наприклад, вдома або в кафе", - пояснює він.

"У таких випадках користуватися LBS-сервісами не має сенсу. Інша справа, коли потрібно зрозуміти район перебування людини - поїхала дитина в спортивну секцію або прогулює в іншому районі міста. Тоді навіть похибка в дві-три вулиці вирішального значення не має", - додає спеціаліст.

Розум в апараті

Альтернатива сервісам від мобільних операторів - спеціальні пристрої, обладнані GPS-функцією, що визначають свої координати через супутникову систему навігації GPS і передають їх через мобільний зв'язок.

Приміром, GPS-трeкер (від 1000 гривень), який об'єкт спостереження повинен носити із собою. Мінус подібного стеження - витрати на спецобладнання. Плюси - точність інформації (з похибкою до 15 м), а також можливість спостерігати за об'єктом у режимі онлайн.

"Через онлайн-сервіс можна дізнатися, скажімо, чи залишала дитина певну зону. Коли зайшла до школи, о котрій годині вийшла", - пояснює Дмитро Деленський, експерт компанії GPSM.

Правда, при роботі в такому режимі пристрій потрібно заряджати кожні 10-12 годин.

У режимі sms-трекінг пристрій функціонує в режимі очікування. Як тільки батьки хочуть довідатися, де дитина, вони висилають sms-запит і одержують відповідь у вигляді карти з позначеними координатами місцезнаходження дитини.

На думку Романа Харкаліса, аналогічну функцію можуть виконувати і смартфони (від 1500 гривень), благо, майже всі вони сьогодні обладнані GPS-приймачем.

Для активації функції спостереження потрібно встановити на смартфон спеціальну програму, що передає координати: через sms або у вигляді карти.

Крім витрат на обладнання, потрібно розщедритися також на мобільний інтернет. "Для передачі від смартфонів або GPS-трекерів все одно використовується GSM-канал. Місячне обслуговування у стільникового оператора становить близько 100 гривень у середньому по ринку", - попереджає Роман Харкаліс.

Втім, якщо пошукати акційний тариф, абонплата за стеження через мобільний інтернет може обійтися в 10-23 гривні на місяць.

Точно в ціль

Головними трендами майбутнього року в сфері мобільного стеження стануть поява нових гравців та вдосконалення сервісу.

"Ми аналізуємо і розглядаємо можливість реалізації послуги з встановлення місцезнаходження людини", - розповіли в компанії "Астеліт" (ТМ life :).

У компанії Beeline інформацію про плани не розголошують, але і не відкидають сценарій запуску сервісу спостереження за абонентами. Точність визначення оператори обіцяють поліпшити за рахунок зміни технології спостереження.

"Максимально ефективним щодо пошуку є GPS, що використовує орієнтування по супутниках. МТС надає таку послугу для корпоративного сегменту, що забезпечує набагато більш широкий спектр можливостей, наприклад, моніторинг за транспортом в онлайн-режимі", - розповідає Олександр Квашук.

Поки такі технології доступні тільки корпоративним клієнтам мобільних операторів. Але вже в 2011 році не виключене запровадження сервісів GPS-спостереження для фізичних осіб.

Крім того, опитані оператори розглядають можливість запуску послуги з пошуку "чужих" абонентів: приміром, коли батьки з Beeline зможуть дізнаватися координати дитини, яка підключена до "Київстар". Правда, коштувати ця послуга, швидше за все, буде на 15-20% дорожче за стандартне мобільне спостереження.

Матеріал видання "Власть денег"

Реклама:

Головне сьогодні