Астрономи вперше знайшли планету з іншої галактики

— 19 листопада 2010, 10:42

Планета, схожа на Юпітер, обертається навколо зірки, що колись входила до складу карликової галактики. Останню пізніше поглинула наша галактика Чумацький Шлях, пише група вчених у журналі Science.

Зоряна система, що пережила цей процес, розташована в 2000 світлових років від Землі, у сузір'ї Пекти у Південній півкулі, і була відкрита за допомогою телескопа в Чилі.

Зірка, що позначається як HIP 13044, наближається до кінця свого життєвого циклу, повідомляж Бі-Бі-Сі.

Раніше астрономи різними способами виявили близько 500 схожих на Землю планет за межами Сонячної системи - так званих "екзопланет".

Однак усі відомі дотепер планети зароджувалися в межах Чумацького Шляху. А тепер вдалося розгледіти небесне тіло, що розташоване на орбіті однієї з зірок "потоку Хелми".

Про цю групу зірок відомо те, що в минулому вони утворювали окрему невелику галактику. 6-9 мільярдів років тому наша галактика її поглинула.

Нововідкрита планета велика, важить як мінімум у 1,25 рази більше за Юпітер. Вона обертається на невеликій відстані від своєї зірки - період обертання складає всього 16,2 дні.

Така планета могла утворитися тільки на початку циклу існування зоряної системи, тобто до того, як система стала частиною нашої галактики, говорять вчені.

"Вперше астрономи зафіксували планетарну систему в зоряному потоці позагалактичного походження. Це космічне злиття зробило позагалактичну планету досяжною для нас", - сказав учасник дослідження Райнер Клемент з Інституту астрономії імені Макса Планка в Гейдельберзі (Німеччина).

Доктор Роберт Мессі з Королівського астрономічного товариства Великобританії так пояснив наукову цінність відкриття: "Є всі підстави вважати, що планети дійсно часто зустрічаються по всьому Всесвіті - не тільки в нашій галактиці, але й у тисячах мільйонів інших. Однак справжні докази цього у нас з'явилися вперше".

На прикладі зоряної системи HIP 13044 також можна спостерігати, що у віддаленому майбутньому очікує і нашу Сонячну систему.

Зірка HIP 13044 вичерпала запас водню у своєму ядрі, потім сильно розширилася, перетворившись на "червоного гіганта". При цьому могли бути знищені невеликі тверді планети, що оберталися на невеликій відстані від неї. Після цього зірка знову стислася.

Відкрита вченими планета, мабуть, вціліла, завдяки тому, що була більше і знаходилася далі від свого сонця.

"Це відкриття особливе інтригує, якщо врахувати, що наше Сонце теж, як очікується, приблизно через 5 мільярдів років стане червоним гігантом", - зауважує керівник дослідницької групи, доктор Джоні Сетіаван, що також працює в Інституті астрономії імені Макса Планка.