Немовлята віком менше року вже розуміють, "хто в домі господар"
Група психологів під керівництвом Сьюзан Кері з Гарвардського університету після ряду експериментів прийшла до висновку, що людина може бути від народження "запрограмована" на розуміння різниці в силі між людьми, що допомагає немовляті орієнтуватися в устрої суспільства.
Попередні роботи на тему сприйнятливості немовлят до подій навколо, показали, що вже в 10 місяців дитина здатна розрізняти типи соціальних взаємодій між людьми і визначати, чи має місце конфліктна ситуація, чи допомагають люди одне одному, або хтось намагається перешкодити своєму конкуренту.
У своїй роботі Кері та її колеги провели нову серію експериментів, щоб виявити здатність немовлят розуміти прояви соціального домінування та підпорядкованості, пише Газета.ру з посиланням на Science.
У ході експерименту 144 немовлят віком від 8 до 16 місяців, сидячи на колінах у своїх матерів, вивчали події, які розгорталися на екрані монітора.
Вчені за допомогою мультиплікаційних фільмів моделювали конфліктні ситуації між людьми. В якості моделей виступали прямокутні блоки, наділені людськими ознаками - очима і ротом - які рухалися екраном з одного кінця в інший.
Використання простих фігур, а не зображень людини, на думку вчених, дозволило сконцентрувати увагу немовлят на суті того, що відбувається, не відволікаючи їх другорядними деталями.
Спочатку по екрану зліва направо просувався великий блок, в наступному ролику йому назустріч висувався маленький, зустрічаючись у центрі екрана, блоки зупинялися один навпроти одного, моделюючи соціальний конфлікт. Далі ситуація могла розвиватися двома способами - вперед просувався один з блоків, тоді як другий йому поступався.
Якщо поступався маленький блок, то після закінчення ролика немовлята продовжували уважно спостерігати за екраном ще близько однієї-двох секунд, після чого переключалися на що-небудь ще в кімнаті. Якщо ж у конфлікті перемагав маленький блок, то немовлята продовжували дивитися на екран ще п'ять-десять секунд ролика після закінчення.
Вчені вважають, що це є результатом несподіваного для немовлят результату, коли домінуючий в конфлікті об'єкт поступається суперникові. Це має на увазі наявність якихось додаткових причин, які діти і намагаються вловити, спостерігаючи за екраном додатковий час.
Важливість соціального характеру побаченого немовлятами конфлікту вчені виявили в серії додаткових експериментів, коли блоків позбавили людських атрибутів (очей і рота). У цьому випадку різниця в часі спостереження у випадку різних результатів зникла.
При цьому експерименти з немовлятами 4-6 місяців не давали аналогічних результатів. Вчені прийшли до висновку, що здатність розрізняти домінуючу і підпорядковану сторону в конфлікті з'являється у дітей у віці 8-10 місяців.
"Однією з основних завдань науки про людську свідомість є розуміння витоків багатих можливостей мозку для побудови абстрактних концепцій спостережуваних явищ. Визначення вихідного стану, предметно-зображальних здібностей немовлят, є частиною цього завдання. Наша робота показує, що немовлята практично з народження мають можливість абстрактно сприймати прояви навколишнього їх соціального світу", - говорить Кері.