Земні ліки позбавляються своїх якостей у космосі

— 18 квітня 2011, 14:08

Парацетамол не лікує головний біль, а антибіотики не вбивають інфекцію: вчені Космічного центру імені Ліндона Джонсона встановили, що ефективність дії лікарських препаратів різко знижується поза Землею.

У дослідженні, опублікованому у журналі Американської асоціації дослідників-фармацевтів (AAPS Journal), робиться висновок, що ймовірна причина втрати лікарських якостей знаходиться у підвищеному радіаційному фоні на борту космічної станції, пише Бі-бі-сі.

Автори вказують на те, що із зростанням тривалості космічних місій зростає і потреба у ліках для космонавтів.

Звичайний строк вживання земних ліків при правильному зберіганні складає близько двох років. При цьому їх рекомендують зберігати у сухому, прохолодному місці.

На борту космічного корабля умови інші. Якщо температуру та вологість контролювати можна, то радіаційний фон, навантаження та вібрація під час польоту, а також слабка гравітація - це ті фактори, що не мають відношення до умов зберігання ліків на землі.

Дослідники відправили на Міжнародну космічну станцію (МКС) чотири коробки із 35-ма різноманітними препаратами. Чотири такі ж самі коробки залишалися на Землі у Космічному центрі Джонсова.

Одну коробку повернули на Землю через 13 днів, іншу - лише через 28 місяців.

У кожному випадку, частина протестованих препаратів, що побували на МКС, мала занижену ефективність, у порівнянні із аналогами, що зберігалися у звичайних земних умовах. При цьому вміст активних речовин у лікарських препаратах, що побували у космосі, був нижче стандартів, визначених Фармакопією США.

Втім, за словами доктора Коліна Кейбла із Королівського фармацевтичного товариства, через те, що на МКС високий вміст вуглекислого газу, препарати, що схильні до окиснення, зберігаються там набагато краще. Тому, до прикладу, вітамін А чи С, а також адреналін у космосі можуть позбуватися своїх якостей повільніше, ніж на Землі.