Тест

Російська розвідка замовила три системи для "штурмування" соцмереж

Служба зовнішньої розвідки Російської Федерації на початку року оголосила три закриті тендери на суму понад 30 мільйон рублів, мета яких – виробити нові методики моніторингу блогосфери.

Головне завдання – "масове поширення інформаційних повідомлень у заданих соціальних мережах із метою формування громадської думки", пише "Комерсант".

За даними видання, тендери на дослідження з кодовими позначеннями "Шторм-12", "Монітор-3" і "Диспут" були проведені в січні-лютому 2012 року.

Як випливає з текстів конкурсних завдань, держзамовник – ФКУ "Військова частина №54939" – замовив розробити програми для "дослідження методів розвідки інтернет-центрів і регіональних сегментів соціальних мереж" (шифр "Диспут") на 4,41 млн руб., "дослідження методів негласного управління в інтернеті" (шифр "Монітор-3") на 4,99 млн руб., провести науково-дослідну роботу з розробки "засобів просування спеціальної інформації у соціальних мережах" (шифр "Шторм-12") на 22,8 млн руб.

Три роботи, хоча й розбиті на різні тендери, тісно пов’язані одна з одною.

Планується, що спочатку моніторити блогосферу буде система "Диспут", яка має займатися "дослідженням процесів формування співтовариств інтернет-центрів поширення інформації в соціальних мережах" і "визначенням факторів, що впливають на популярність і поширеність даних".

Потім отриману інформацію буде аналізувати система "Монітор-3". Її завдання – "розробка методів організації й управління в інтернеті віртуальним співтовариством залучених експертів, що передбачають постановку завдань, контроль роботи в соціальні медіа й регулярне отримання від експертів інформації в заданих предметних областях".

На основі отриманих даних вкидати потрібну інформацію в соцмережі почне система "Шторм-12". Її функціонал держзамовник прописав так: "розробка спеціального програмного комплексу автоматизованого поширення інформації у великих соціальних мережах і організації інформаційної підтримки заходів щодо підготовлених сценаріїв впливу на задану масову аудиторію соціальних мереж".

За документами, метою цієї віртуальної армії є "масове поширення інформаційних повідомлень у заданих соціальних мережах, використовуючи наявні облікові записи користувачів, з метою формування громадської думки", "збір статистики й аналіз ефективності поширення інформаційної хвилі", "аналіз придатності найбільш популярних сервісів соціальних мереж для ініціювання інформаційних хвиль різної тематичної, соціальної й іншої спрямованості".

За даними "Комерсанта", засекретити всі три конкурси дозволило те, що підставою для їх проведення стала закрита постанова уряду №1116-36 від 23 грудня 2011 року про розподіл коштів держоборонзамовленя на 2012 рік.

Очікується, що системи "Монітор-3" і "Диспут" будуть готові вже в 2012 році, а "Шторм-12" – у 2013 році.

Джерела у спецслужбах стверджують, що військова частина №54939, командир якої Олександр Бичков виступив замовником по всіх трьох тендерах, входить у систему Служби зовнішньої розвідки РФ.

Виконавцем по всіх трьох конкурсам стала компанія "Ітеранет". Її гендиректор Ігор Мацкевич (у минулому – перший заступник начальника Інституту криптографії, зв’язку й інформатики Академії ФСБ) ухилився від розмови з журналістами й письмових відповідей.

Співрозмовники газети у російських спецслужбах не виключають, що після того, як СЗР РФ отримає у своє розпорядження програми "Шторм-12", "Монітор-3" і "Диспут", вони можуть застосовуватися для впливу як на зовнішню аудиторію, так і на внутрішню.

"Після того як розробка завершиться, почнуться попередні випробування, які повинні будуть довести ефективність системи", - пояснює одне з джерел. На запитання, на яких саме країнах ці розробки будуть випробувані, співрозмовник відповів: "На першому етапі це можуть бути країни Східної Європи, що входили до складу Радянського Союзу".

На запитання про можливість застосування нових розробок у російських социережах, співрозмовник газети зазначив, що практика передачі технологій між СЗР і ФСБ зазвичай не використовується, оскільки збільшується ризик витоку інформації, але, якщо буде потреба, ресурс може бути використано в потребах обох відомств.

Експерти вважають великою імовірність того, що ці розробки можуть бути спрямовані надалі на російські соціальні мережі і їхніх користувачів, а також закордонні мережі й ресурси типу Facebook і Google+, у тому числі, для боротьби з політичною опозицією.

На думку одного з експертів, подібні програми можуть бути досить ефективними, особливо якщо йдеться про розкриття прав адміністраторів, віялові розсилки чи зараження комп’ютерів ботами.