Революція у школі: старшокласники обиратимуть предмети самостійно

216
19 червня 2013

В Міносвіти пропонують радикально реформувати українські школи: незабаром старшокласники зможуть самі обирати профільні предмети, орієнтуючись на майбутню професію.

Проект наразі проходить стадію обговорення на сайті МОН.

Шкільна революція

За словами директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Олега Єресько, уже в 2018-ому році 10-і і 11-і класи стануть профільними, і діти зможуть обирати предмети, які їм допоможуть у майбутній професії.

Чиновник посилається на європейський досвід, мовляв, найбільша кількість предметів, які вивчаються у старшій школі у Швеції, – 8. В усіх інших – менше. Зазвичай 5 – 6.

"Ми пропонуємо залишити лише шість обов’язкових предметів. Це – українська мова і література, іноземна мова, історія України та всесвітня історія, математика, природознавство (це буде або інтегрований курс, або щось на кшталт практичної екології) і фізична культура. До речі, вона є в переліку обов’язкових предметів фактично в усіх країнах світу", - каже він.

Щодо співвідношення між інваріантною і варіативною частинами, то викладання обов’язкових предметів пропонується викладати по 18 годин на тиждень, а 20 годин залишити на вибір навчального закладу.

"Він обиратиме або певні профільні предмети (один чи два) – це 5 – 10 годин, ще 2 – 7 годин передбачаються на відповідні спецкурси", - зазначив Єресько.

Податкові знання, фінансова грамотність і підприємництво

У Міністерстві також визначили й чотири вибірково обов’язкових предмети для загального розвитку учнів: основи здоров’я, технології, мистецтво і прикладна економіка. Із цих чотирьох курсів, які мають практичне спрямування, навчальний заклад обирає два: один вивчається в десятому класі, інший – в одинадцятому.

Прикладна економіка – попередня назва. Це можуть бути або основи податкових знань, або фінансова грамотність, або підприємництво.

Нині такі курси вже проходять апробацію в школах. "5 годин ми віддаємо на факультативну частину. Це – години на запровадження другої іноземної мови, курсів за вибором, факультативів, індивідуальних занять", - розповідає він.

"18 годин на тиждень буде присвячено обов'язковим предметам, і ще 20 - оберуть. Останній блок розбивається на частини - спецкурси, вибірково-обов'язкові і додаткові години. Так, якщо учень зробить математику профільною, то він не буде ходити на неї, як на обов'язковий предмет. Збільшиться кількість годин з математики і предмет буде викладатися групі поглиблено. Що стосується спецкурсів, то учень обере всього один профпредмет, а решту навантаження візьме спецпредметами. Ще п'ять - додаткові години, які запропонують школи", - роз'яснює він.

До профпредметів учні будуть звикати ще з 8-го-9-го класів. Профільні класи будуть ділитися на підгрупи (максимум - вісім осіб). Вчителів до нововведень також почнуть готувати ще в педінститутах і перепрофілювати в школах.

Наприклад, фізик буде читати астрономію, вчитель літератури - культурологію чи історію релігії і т. д. Ще одне нововведення від Міносвіти - введення профпроб.

За словами Єреська, майбутній перекладач зможе провести екскурсію англійською, а журналіст - попрацювати в редакції. Список предметів може розширюватися, і проект будуть допрацьовувати: "Обдаровані діти зможуть пройти відразу два або кілька профілів і бути орієнтованими, наприклад, на перекладача і фізика".

Іноземний досвід

Профільні школи практикують в Європі, США, а з 2012-го система впроваджена в Росії. На етапі обговорення проект викликав хвилю обурення - у переліку обов'язкових предметів значилися фізпідготовка, ОБЖ і "Росія у світі" ("мікс" історії, суспільствознавства, права, географії та ін.) Але потім врахували пропозиції, і зараз всі задоволені.

"Всі предмети у нас обов'язкові. Але якщо дитина вибирає частина предметів за профілем, то на них йому збільшують годинник за рахунок інших, - каже вчитель математики однієї з московських шкіл Дмитро Гущин. - За бажанням школярі отримують і гібрид з природознавства, біології, географії, фізики. Деякі вчителі обурювалися, коли замість одного предмета йому доводилося читати кілька. Але потім спрацювалися, підтягнули нові кадри в школах".

 Витяг із проекту Концепції профільного навчання

За матеріалами Mon.gov.ua, Вести, "Освіта України". 

powered by lun.ua