Революція у школі: старшокласники обиратимуть предмети самостійно

334
19 червня 2013

В Міносвіти пропонують радикально реформувати українські школи: незабаром старшокласники зможуть самі обирати профільні предмети, орієнтуючись на майбутню професію.

Проект наразі проходить стадію обговорення на сайті МОН.

Шкільна революція

Реклама:

За словами директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Олега Єресько, уже в 2018-ому році 10-і і 11-і класи стануть профільними, і діти зможуть обирати предмети, які їм допоможуть у майбутній професії.

Чиновник посилається на європейський досвід, мовляв, найбільша кількість предметів, які вивчаються у старшій школі у Швеції, – 8. В усіх інших – менше. Зазвичай 5 – 6.

"Ми пропонуємо залишити лише шість обов’язкових предметів. Це – українська мова і література, іноземна мова, історія України та всесвітня історія, математика, природознавство (це буде або інтегрований курс, або щось на кшталт практичної екології) і фізична культура. До речі, вона є в переліку обов’язкових предметів фактично в усіх країнах світу", - каже він.

Щодо співвідношення між інваріантною і варіативною частинами, то викладання обов’язкових предметів пропонується викладати по 18 годин на тиждень, а 20 годин залишити на вибір навчального закладу.

"Він обиратиме або певні профільні предмети (один чи два) – це 5 – 10 годин, ще 2 – 7 годин передбачаються на відповідні спецкурси", - зазначив Єресько.

Податкові знання, фінансова грамотність і підприємництво

Реклама:

У Міністерстві також визначили й чотири вибірково обов’язкових предмети для загального розвитку учнів: основи здоров’я, технології, мистецтво і прикладна економіка. Із цих чотирьох курсів, які мають практичне спрямування, навчальний заклад обирає два: один вивчається в десятому класі, інший – в одинадцятому.

Прикладна економіка – попередня назва. Це можуть бути або основи податкових знань, або фінансова грамотність, або підприємництво.

Нині такі курси вже проходять апробацію в школах. "5 годин ми віддаємо на факультативну частину. Це – години на запровадження другої іноземної мови, курсів за вибором, факультативів, індивідуальних занять", - розповідає він.

"18 годин на тиждень буде присвячено обов'язковим предметам, і ще 20 - оберуть. Останній блок розбивається на частини - спецкурси, вибірково-обов'язкові і додаткові години. Так, якщо учень зробить математику профільною, то він не буде ходити на неї, як на обов'язковий предмет. Збільшиться кількість годин з математики і предмет буде викладатися групі поглиблено. Що стосується спецкурсів, то учень обере всього один профпредмет, а решту навантаження візьме спецпредметами. Ще п'ять - додаткові години, які запропонують школи", - роз'яснює він.

До профпредметів учні будуть звикати ще з 8-го-9-го класів. Профільні класи будуть ділитися на підгрупи (максимум - вісім осіб). Вчителів до нововведень також почнуть готувати ще в педінститутах і перепрофілювати в школах.

Наприклад, фізик буде читати астрономію, вчитель літератури - культурологію чи історію релігії і т. д. Ще одне нововведення від Міносвіти - введення профпроб.

За словами Єреська, майбутній перекладач зможе провести екскурсію англійською, а журналіст - попрацювати в редакції. Список предметів може розширюватися, і проект будуть допрацьовувати: "Обдаровані діти зможуть пройти відразу два або кілька профілів і бути орієнтованими, наприклад, на перекладача і фізика".

Іноземний досвід

Профільні школи практикують в Європі, США, а з 2012-го система впроваджена в Росії. На етапі обговорення проект викликав хвилю обурення - у переліку обов'язкових предметів значилися фізпідготовка, ОБЖ і "Росія у світі" ("мікс" історії, суспільствознавства, права, географії та ін.) Але потім врахували пропозиції, і зараз всі задоволені.

"Всі предмети у нас обов'язкові. Але якщо дитина вибирає частина предметів за профілем, то на них йому збільшують годинник за рахунок інших, - каже вчитель математики однієї з московських шкіл Дмитро Гущин. - За бажанням школярі отримують і гібрид з природознавства, біології, географії, фізики. Деякі вчителі обурювалися, коли замість одного предмета йому доводилося читати кілька. Але потім спрацювалися, підтягнули нові кадри в школах".

 Витяг із проекту Концепції профільного навчання

За матеріалами Mon.gov.ua, Вести, "Освіта України". 



Реклама: