Ілля Стронґовський: Позаземний агент

Сьогодні в Україні вже звично бачити ефективний протест, творений руками дизайнерів. Широко відомий приклад Ігора Скляревського, котрий вдало працює з творенням навігації для Києва.

Спільнота "Страйкплакат" вигадала знамениту "Краплю в океані" та ще багато креативних плакатів, які кожен міг роздрукувати.

До цієї хрестоматії опору дизайнерів тепер можна долучити і відомі в соцмережах "йолку" та "ревплакати" книжкового дизайнера Іллі Стронґовського.

"Українська правда. Життя" поспілкувалась із Іллею Стронґовським не тільки про це, але і про глибші сфери роботи дизайнера, включно з благодійністю.

Дизайнер і політика

РЕКЛАМА:

Все почалося з Євромайдану. Ілля вирішив підтримати близькі йому ідеї: "Я долучився - переважно графічним чином, але і особисто теж".

Політична активність дизайнера в сучасній Україні для Стронґовського виглядає цілком природною діяльністю:

В нас країна, в якій легше визначитись, куди дизайнеру краще не тнутися. Зокрема туди, де все вже зроблено добре іншими дизайнерами. Я не тільки про Ігора Скляревського, а про, скажімо, мегапроект з міської ідентифікації Львова та його навіґації. Чи про обкладинки видавництва "Темпора" авторства Юрія Барабаша.

Власне, якщо творча людина бачить, де і як себе застосувати, то треба застосовувати. Обмежень нема, питання лише в мотивації.

Ілля звертає увагу, що Євромайдан взагалі добре поданий графічно: "Зверни увагу наскільки добре графічно поданий Майдан і сотні його ініціатив. Не було такого раніше. Політичний плакат в країні актуалізований - на Occupy Wall Street такого і близько не було. Найближчі приклади того, що зараз відбувається в Україні, як на мене - графічні реакції на падіння Берлінської стіни".

Останні роботи Іллі торкаються визнання ГО, які отримують іноземне фінансування "іноземними агентами"

Революційні плакати Стронґовського поширюються на засадах відмови від авторства – це вільний продукт для вільного використання.

Кухня проекту дуже проста: "Це не робота. І не колективна робота. І зрозуміло, що це не є виконанням замовлень. Це перетворення на графіку моїх особистих реакцій на події. Саме цього мені в кожен конкретний момент Майдану не вистачало. Це якісь людяні, гуманістичні, позитивні заклики. Тут і натхнення шукати не треба, все саме народжується у вигляді тексту, далі просто перетворюєш його на якусь зручну для сприйняття форму".

Інший плюс роботи над ревплакатами для Іллі - це не вимагає ні особливого часу, ні зусиль.

Йолка

"Йолку", яку намалював Ілля Стронґовський, здається, бачили всі.

Це зображення Ілля зробив на замовлення дружини: "Йолка робилася на замовлення Шуні, бо в нас є традиція вітати друзів власноруч виготовленими листівками. Після історії з Шепардом Фейрі (автор знаменитого плаката з Бараком Обамою "HОРЕ" без дозволу використав чуже фото для створення плакату і не уник судових позовів - УП) я завжди працюю на основі власних фотографій чи тих, права на які придбані. Йолку на Майдані Незалежності я сфотографував 12 грудня, а 17 грудня замалював. Мотивації зробити щось популярне не було жодної, я просто спростив і прибрав все політичне, як об'єкту".

Рецепт успіху цієї Йолки – відсутність "зайвого": "Я прибрав усе, що могло би відволікати увагу від факту, що у нас на Майдані - унікальний арт-об'єкт. Кольори ще уяскравив. Саме абстрактність і яскравість, гадаю, і перетворили аматорський малюнок на символ".

"Йолка" поширювалась у вигляді листівок і футболок, а також була доступною для некомерційного використання в мережі. Використання зображення на матеріалах політичних партій Стронґовський забороняв – каже, відмовлявся продати зображення політичним партіям.

Аж тут 28 грудня почалася історія з листівками ВО "Свобода".

"28 грудня почалася та завершилася - наголошу, що завершилася - історія з появою йолки на листівках "Свободи". Я був сильно обурений. Ніхто ж там цілеспрямовано не цікавився, чия картинка, і на яких умовах її можна поширювати. Макетувальнику сказали, він поставив. Чого поставив картинку, а не фото? Ну, дик, на фото був би лідер іншої політичної партії, не комільфо", - каже Ілля.

Розв’язка сталася швидко: "Коли пішов шкандаль, зі мною швидко зв'язалися - як Громадське телебачення, так і представники "Свободи" - і досить швидко останні прояснили ситуацію і перепросили. Я не мав матеріальних претензій, і зараз єдине, що лишилося - дочекатися їхніх вибачень не тільки на сайті, а й у твердій формі за підписами осіб, які були на тих листівках. На той час я не знав, що існує мінімум три версії листівки з різними наборами підписів - десь є Міхальчишин, а десь Фаріон. Я собі зберіг їх на пам'ять".

Родзинка історії про "йолку" на листівках "Свободи" – Іллю найбільше здивувала реакція соцмереж. Каже, що люди не розуміють і не сприймають ні поняття, ні закону про авторське право: "Вони ще й обурюються тим, що хтось може ним користуватися. Мовляв, у нас Майдан, а тут хтось за права бореться".

Робота дизайнера та благодійність

Ілля Стронґовський вважає, що різні співвідношення платної і безкоштовної роботи є етапами зростання дизайнера як професіонала:

"Потім починають платити, і ти розумієш, що є люди, які не можуть собі цього дозволити. І тут дуже простий критерій оцінки - якщо ці люди на цьому нічого не зароблять, а проект важливий, то чому не долучитися. Наприклад, зараз футболку Громадському телебаченню малюю - бо безпрецедентним є, те, що вони роблять, і наскільки це важливо для нашого суспільства", - пояснює Ілля.

Ілля в своїй благодійності має власну "тему" - допомагає організаціям, які працюють з неповносправними, байдуже якими, і байдуже чим.

Серед прикладів – проект "Авдіокниги для незрячих" та житомирський центр "Місія в Україну". Скоро Ілля планує також підтримати житомирський центр іпотерапії, в якому Леся Марчук на клаптику поля допомагає дітям із ДЦП.

Деталі, куди надсилати кошти на цей благоодійний проект - ось тут

Є охочі, звісно, нажитися на халяву. Стронґовський скаржиться, що "харить практика штибу "Ми крута фірма, роби нам безкоштовно, це ж тобі буде проект у портфоліо, якщо ми вирішимо ним скористатися".

До такої практики, до речі, вдається, за словами Іллі, кожне друге українське видавництво:

"Працюй, мовляв, на благо українського книговидання. А нічо, шо директор великого видавництва в країні купує собі в літачок коньяк за тищу баксів, чим хвалиться в інстаграмчику, а книжки для цього видавництва перекладаються з усіх світових мов через російську по 5 грн 1800 знаків? Допомагати жлобам ставати багатшими за свій кошт - нафіґ, нафіґ".

Правила дизайнерів від Стронґовського

Не крадіть.

Будьте добрі з собою та тими, хто навколо вас.

Працюйте на позитив і збільшення усміхнених людей.

Носіть яскраве.

Багато читайте і менше сваріться.

Будьте людьми.

Реклама:

Головне сьогодні