Good-2014: 100 людей, що змінюють світ на краще

Відомий журнал Good.is, що спеціалізується на неприбутковій стороні бізнесу та яскравих індивідуальностях сталого розвитку, за підтримки бренду Gap визначив список ста інноваторів, дизайнерів, соціальних підприємців у проекті під назвою "The 2014 Good 100".

Good.is називає таких людей "громадянами світу", маючи на увазі, що навіть у своїх маленьких проектах вони тримають у голові ідею покращення долі планети.

Серед номінантів списку – ресторан колишніх ув’язнених, хіп-хоп-вихователь, винахідник найдешевшого велосипеду, "кава третьої хвилі", сайт вивчення мов, менеджер на ім’я "Містер Туалет" та маса інших шукачів кращого. Як показує список Good100, в цьому році інновації лежать на перетині соціальних мереж, промислового дизайну, екологічної свідомості й активізації пригнічених громад.

ВЕЛИКА ІДЕЯ пропонує ознайомитися з найбільш типовими, дивними і підривними позиціями цього цікавого рейтингу.

image

Картонний ровер

Інженер Ізгар Ґафні був відомий в Ізраїлі завдяки виготовленню дорогих велосипедів, що коштували близько $20 тисяч за штуку. Однак минулого року він вирішив зробити велосипед вартістю $20.

Виробничим матеріалом для ровера став перероблений картон. Веломайстер помітив, наскільки суттєво підвищується міцність цього матеріалу, якщо його згинати в кілька разів. У підсумку двоколісний прототип на 90% складається з картону, має грубий, але стильний вигляд і головне – може стрімко їздити вулицями міста.

Тепер Ґафні за кожен проданий дорогий велосипед у Нью-Йорку дарує один дешевий у Південній Африці.

image

Кмітливі плакати для сусідів

Дизайнерка Нжокі Гітахі створила серію бланків-плакатів, які люди могли качати з її сайту і використовувати для оголошень у себе на районі в Брукліні.

Плакати дозволяли жителям району за допомогою написів комунікувати в просторі міста – наприклад, порівнювати одні кав’ярні з іншими або нагадувати про старі магазинчики, що були колись на місці нових офісів.

Така дизайнерська вигадка дозволяла всім охочим вступати у своєрідну гру зі своїми сусідами, уникати атомізації, знаходити нові знайомства.

image

Рух за комфортні туалети

Джек Сім – соціальний підприємець, засновник Всесвітньої туалетної організації (ВТО). Одного разу Джека здивував той факт, що два з половиною мільярди людей у світі не мають належних туалетів.

"Ми можемо запускати кораблі на Марс, але при цьому 40% жителів планети навіть не мають нормальних туалетів", – зауважив підприємець. Місію своєї ВТО він вбачає у будівництві та вдосконаленні інфраструктури туалетів у бідних країнах Півдня.

image

Капча для поліглотів

Луїс фон Ан – науковець-програміст із Гватемали. За його плечима вже кілька всесвітньо відомих винаходів, зокрема проект reCAPTCHA – оцифрування книг за допомогою капчі. Його найновіша ідея – Duolingo – вже об’єднала навколо себе 20 мільйонів користувачів. Сайт дозволяє швидко вивчати іноземні мови, витрачаючи лише півгодини на добу та економлячи на оплаті курсів.

При цьому учні сайту паралельно перекладають тексти, замовлені компаніями у Duolingo, що дозволяє проекту отримувати прибуток.

image

Біржа для еко-стартапів

Інноваційні технологічні та екологічні проекти можуть бути прибутковими. Зрозумівши це, американський підприємець Сенг Лі створив майданчик, де будь-хто може інвестувати в нові ідеї та винаходи. Платформа Return on Changeспеціалізується на технологіях переробки сміття, соціальному бізнесі, технологічній освіті.

На початку діяльності проекту його порівнювали з Kickstarter, однак, на відміну від останнього, інвестори проекту Return on Change зможуть отримувати не лише подяки та подарунки, але й довготривалі прибутки, що робить інвестиції в нові технологічні та екологічні проекти привабливішими.

image

Хіп-хоп-академія

Професор Кріс Едмін прославився своїм незвичним курсом. Він почав викладати хіп-хоп як академічну дисципліну, а також використовувати елементи субкультури хіп-хопу, такі як "батли", для засвоєння учнями інших дисциплін.

Едмін навіть влаштовував серед учнів нью-йоркських шкіл турніри, де вони у формі читання хіп-хопу демонстрували свої знання з різних предметів. Такий підхід зміг повернути апатичним школярам зацікавленість в уроках.

image

Кавова етика

"Третя хвиля кави" – це відносно новий рух кавоманів, які вважають, що до кави варто ставитися, як до вина – не просто товару, а продукту особливої культури.

Аїда Батл є активісткою цього руху і намагається вносити в нього етичні мотиви. Будучи фермеркою у п’ятому поколінні, вона застосовує до процесу вирощування кави принципи органічності та прозорості. Такий підхід зробив її однією з найвідоміших виробників кави в Сальвадорі.

image

Сноубордист-рятівник снігу

Виявилося, що найпершими від глобального потепління постраждали сноубордисти. Відчувши, що зими стали коротшими і теплішими, професійний сноубордист Джеремі Джонс порахував, що за останні десять років через зміни клімату гірськолижні курорти втратили $1 млрд. та були змушені звільнити 27 тис. співробітників.

Джонс почав об’єднувати спортсменів зимових видів спорту в екологічну ініціативу, яка займається інформаційними кампаніями та прагне, щоб над проблемами температури планети замислювалося якомога більше людей.

image

Лоу-кост благодійність

Зараз у світі існує чимало платформ, де люди можуть дистанційно жертвувати гроші пацієнтам на операції. Ініціатива Watsi вирізняється тим, що робить акцент на маленьких сумах внесків та прямій допомозі.

Такий підхід виправданий через різницю цін у різних економічних зонах світу. Тому навіть п’ять доларів, знецінених для американців, можуть суттєво допомогти лікуванню хворих в Африці чи Південній Азії. Засновник проекту Чейс Адам додумався до цього під час перебування в Коста-Риці, де випадково познайомився з матір’ю, яка якраз шукала гроші на лікування синові, і здивувався, як швидко зумів їй допомогти.

image

Робот-скаут океану

Робот на ім’я Protei – винахід мексиканського еколога Чезара Харади. Цей предмет нагадує компактний човен та здатен самостійно мандрувати океаном у пошуках нафтових плям, очищаючи воду від хімічних домішок.

На створення Protei винахідника наштовхнули сумні результати катастрофи в Мексиканській затоці 2010 року, коли внаслідок аварії бурильної станції з вилитої в океан нафти вдалося відкачати лише 3%.

Protei досить дешевий у виробництві, і креслення його деталей Харада вже виклав в інтернет.

image

Безвідходна їжа

Одного ранку Дана Фрас дізналася, що 40% харчових продуктів американці викидають у смітник, і це при тому, що кожен шостий американець час від часу голодує. Цей парадокс надихнув Дану створити організацію Food Shift, яка стала посередником між надлишковими продуктами в супермаркетах і людьми, що потребують дешевої їжі.

Лише за минулий рік організація врятувала від сміттєзвалищ майже десять тонн продуктів. Сьогодні Food Shift намагається виходити на всесвітній рівень.

image

Ревізор чистих рук

Інженер Юрі Маліна вигадав, як зробити так, щоб у лікарів під час роботи з пацієнтами завжди були чисті руки. Виявляється, від інфекцій, занесених у лікарні через брудні руки, лише в Америці щороку помирають тисячі пацієнтів.

Апарат SwipeSense – датчик, що контролює, як часто лікарі миють руки. Інформація про виконання персоналом санітарних норм із пристрою одразу передається на центральний сервер лікарні.

image

Реабілітаційне кафе

Чед Хаузер прославився pop-up рестораном Momentum у Далласі. Там смачно готували і першокласно обслуговували, однак його основною особливістю було те, що весь персонал закладу формувався з підлітків, які вийшли на волю після увезення.

Більшість із цих хлопців і дівчат затримувалися за дрібні правопорушення – торгівлю легкими наркотиками, незначні крадіжки, сімейні конфлікти, однак кримінальні справи відлякували від них потенційних роботодавців.

Чед Хаузер у свою чергу замість упередження запропонував цим підліткам роботу. Ресторан Momentum готує обіди по неділях і навіть попри високі ціни користується популярністю.

image

Вічне життя тостерів

iFixit – ідейна соціальна мережа для любителів лагодити поламані речі. Ремонт – логічна справа для тих, хто бореться за тривале життя речей. Засновник мережі Кайл Віінс вважає, що більшість проблем споживачів виникають через те, що вони поспішають викидати речі.

Таким чином не лише невпинно зростає споживання, але й обсяги відходів руйнують екологію. Майстри-самоуки iFixit спеціалізуються переважно на електричних відходах, що належать до найбільш токсичних і небезпечних.

image

Сандалі повстання

Бізнесвумен з Ефіопії Беслехем Алему – одна з тих гордих ділових жінок, завдяки яким останнім часом активізувалась економіка Центральної Африки.

Їй вдалося не змиритися з бідністю навколо, а організувати місцевих майстрів робити брендові сандалі. Марка взуття soleRebels присвячується ефіопським борцям проти колоніалізму. Черевики виготовляються із вторинних матеріалів, зокрема гуми з шин.

image

Хвора іграшка

На перший погляд, коричневий ведмедик Джері – звичайна плюшева лялька для обіймів уві сні. Однак, за задумом команди його творців, Джері хворіє на цукровий діабет першого типу.

Відповідно, ведмедик допомагає хворим дітям вчитися слідкувати за своїм недугом, а також застерігати дискримінацію суспільства щодо своїх потреб. У тіло Джері вмонтовано електронний пристрій, який дозволяє слідкувати за його рівнем цукру.

За матеріалами Good.is (переклад "Biggggidea")

Реклама:

Головне сьогодні