Нова школа за три роки: як українські школярі і вчителі будуватимуть демократію
У ній візьмуть участь 120 шкіл зі всієї України, які подали свої заявки і сформували команди. Про старт "Демократичної школи" днями оголосили у Києві.
Навчатимуться принципам демократії не лише діти, а й 480 директорів шкіл, учителів, представників громадських організацій та місцевої влади.
В Україні проект реалізує Європейський центр імені Вергеланда (Осло), який впроваджує освітні проекти в Україні з 2008 року, а також Рада Європи за підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії та Міносвіти.
"Єдина річ, яка може змінити ментальність і навчити людей уникати порушень прав людини – це освіта. Якщо цінності демократії викладатимуть і дітям, і студентам, будуть здійснені перші важливі кроки до верховенства прав людини", – розповів на презентації програми голова офісу Ради Європи в Україні з питань науки і освіти Алессандро Саваріс.
Учасники одного з проектів Центру Вергеланда. Фото theewc.com |
Проект є частиною реформи середньої освіти і планів із децентралізації.
Програма була успішно втілена в життя у Польщі, де мала назву "Відкрита школа".
Що таке "Демократична школа"?
Зміни розпочнуться з того, що 30 тренерів програми, які вже пройшли навчання у січні, зустрінуться з командами шкіл, проведуть семінари і консультації, допоможуть розробити план демократизації життя кожної школи-учасника.
До роботи долучиться міжнародна команда тренерів, дехто з українських учасників програми зможе
Трирічний проект має ключові напрямки, за якими відбуватимуться усі зміни у школах.
Децентралізація управління школою
Зазвичай українськими загальноосвітніми закладами керує директор, який приймає усі рішення щодо її життя, вигляду, розподілу коштів. На думку консультантів проекту, ця авторитарна модель має бути змінена.
За задумом, учні і вчителі мають встановлювати спільні шкільні правила, а важливі рішення викладачі повинні обговорювати з батьками на зборах.
Фото strichka.com |
Один із можливих варіантів змін – на сайті закладу задають запитання про шкільне життя, які необхідно вирішити. Всі учасники процесу можуть надати свої варіанти – у тому числі анонімно. Керівництво враховує їх.
Щоби діти вчилися приймати рішення змалку, учнівському самоврядуванню довірять долю шкільної форми, асортименту у буфеті. Учні зможуть обирати тематику позакласних занять і планувати святкові лінійки. Їм надаватимуть більше свободи і повноважень – та водночас розповідатимуть про відповідальність.
Викладання дітям основ демократії
Окрім математики, мов, історії та решти звичайних предметів школярів навчатимуть практичних знань, які стануть в нагоді у повсякденному житті і в школі, і за її межами: про права людини, гендерну рівність, толерантність, повагу до релігії, безпеку і мир, працю, уміння вирішувати конфлікти демократичним шляхом.
Фото travel.net |
У малечі формуватимуть толерантне ставлення до неповносправних однолітків через цікаві вправи, квести. У цьому допоможуть посібники Європейської ради "Компас" і "Компасіто".
Демократизація шкільного середовища
Комфортний клімат у школі дозволяє будувати рівноправні і відповідальні стосунки між учнями, вчителями, батьками та адміністрацією.
Для цього потрібні прозорі процедури мирного залагодження конфліктів, механізм боротьби з дискримінацією і насильством.
Окрему роботу проведуть зі шкільною інфраструктурою, щоб пристосувати її до потреб всіх груп дітей, уникаючи дискримінації.
Дітей навчатимуть відстоювати свої думки, поважати погляди інших, критично ставитися до дійсності.
У закладах створюватимуть шкільну службу порозуміння чи центр медіації. Тих, хто забажає, навчать, як бути посередником у конфліктах.
Фото www.ceskatelevize.cz |
Залучення місцевої громади і батьків до управління школою
"Громадянство не може обмежуватися шкільним подвір'ям, тому навчання прав людини має відбуватися у суспільстві…Суспільний вимір навчання можна реалізовувати через участь школярів, вчителів і батьків в обговоренні викликів і прийнятті рішень, які стосуються молоді. Зазвичай місцеві органи влади приймають їх без консультацій", – йдеться у програмі "Демократичної школи".
На практиці до школи запрошуватимуть місцевих діячів, політиків, активістів громад і волонтерів, які наживо спілкуватимуться з дітьми та вчителями.
Автори проекту сподіваються, що від цього отримають користь обидві сторони.
Програма має завершитися у 2018 році.
Цікаво, що, за даними опитування, проведеного Центром Вергеланда, на початку проекту у зміни в школі вірять 70% батьків, 46% вчителів і лише 34% директорів шкіл.