Вчені виявили бактерію, яка "їсть" поліетилен

— 11 березня 2016, 14:07

Як заявили дослідники "природа нібито сама почала боротися з пластиковими горами, які вже забруднили ґрунт, річки й океани".

Раніше подібні види бактерій були науці невідомі, повідомляє The Guardian.

У звіті, опублікованому в Науковому журналі, команда японських дослідників описує бактерії, здатні порушити молекулярні зв'язки поліетилентерефталата чи іншими словами – термопластика.

Цікаво, що колонії бактерій використовують пластик як джерело харчування.

Як показали подальші дослідження, на знищення пластика низької якості організмам знадобилося 6 тижнів. Таку швидкість можна назвати ненажерливістю порівняно з впливом на поліетилен компосту листя чи ферментів грибків.

Фото felipeluis7/Flickr

"Це перше дослідження, до речі, дуже ретельно проведене, результати якого показали гідроліз чи розщеплення пластика бактеріями", – сказала доктор Трейсі Мінсер, дослідниця Океанографічного інституту Woods Hole.

Справа в тому, що молекули пластика пов'язані одна з одною дуже міцно. До сьогодні жодні мікроорганізми не були здатні їх зруйнувати.

Генетична експертиза родини бактерій під назвою Ideonella sakaiensis 201-F6 свідчить, що вони шляхом еволюції стали виробляти ферменти, здатні знищувати пластик, у відповідь на його стрімку акумуляцію на Землі, яка триває понад 70 років.

Така швидка еволюція стала можливою, тому що ці мікроорганізми мають надзвичайні можливості адаптації до навколишнього середовища.

Фото scoutcambridge.com

"Поставте бактерії у ситуація, коли в них є лише одне джерело харчування, і з часом вони адаптуються. Ми спостерігаємо, як природа дивує нас і рятує себе", – вважає мікробіолог, професор Ензо Паломбо.

Міцніший пластик, з якого роблять пляшки, бактерії "їли" довше. Це означає, що процес розкладу та самі ферменти людство має удосконалити, перш ніж використовувати у переробній індустрії чи прибиранні.

Автори відкриття заявили, що така робота може тривати довго.

Щороку до Світового океану потрапляє 8 мільйонів тонн пластика. Третина усіх пластикових матеріалів, які виробляються на планеті, зрештою опиняються у навколишньому середовищі.

Лідером викидів пластика вважається Китай.

Поліетилен становить одну шосту від річного обсягу виробництва пластикових матеріалів – 311 мільйонів тонн. Не зважаючи на те, що він піддається переробці, лише трохи більше половини загальної його кількості справді потрапляє на відповідні підприємства і використовується знову.