Бувай, "Розетта"! Чого досяг космічний апарат за 12 років досліджень комети Чурюмова-Герасименко

— 30 вересня 2016, 13:40

"Розетта" покинула землю у 2004 році. Космічний апарат дістався комети 67P (Чурюмова-Герасименко) через 10 років. Там "Розетта" продуктивно провела час, роками збираючи дані про 67P. Європейське космічне агентство прогнозувало їхнє зіткнення саме сьогодні. Так і відбулося, зв'язок із космічним апаратом втрачено назавжди.

"Сусідство з кометою протягом більш ніж 2 років дало світу безцінне розуміння цих красивих "кочівників глибокого космосу", – розповів Джеф Йодер, працівник Управління наукових польотів NASA, йдеться на The Mashable.

Учені були особливо зацікавлені у вивченні комети з близької відстані, оскільки її об'єкти є залишками від формування планет Сонячної системи понад 4 мільярди років тому.

[L]Дізнаючись інформацію про комету Чурюмова-Герасименка, дослідники також "збирали по шматках" цілісні дані про Сонячну систему.

Комета Чурюмова – Герасименко – короткоперіодична з часом обертання 6,6 року. Її відкрили українські астрономи Клим Чурюмов і Світлана Герасименко.

В інтерв'ю "Українській правді. Життя", Чурюмов розповів, що добре запам'ятав осінь 1969 року. Тоді його разом із аспіранткою Світланою Герасименко та фотолаборанткою Людмилою Чирковою спорядили в експедицію до Казахстану. Команда мала спостерігати за кометами. Найцікавіші з небесних тіл вони фіксували на надчутливі фотопластини "Кодак".

"У нас на руках було 5 негативів, тобто 5 підтверджень відкриття", – розповів Чурюмов.

Дослідники свого відкриття одразу не помітилипереплутали із кометою Кома Сола. Одну пластинку із зображенням нового об'єкта Світлана Герасименко навіть хотіла викинути, бо подумала, що вона зіпсована.Приблизно через місяць після повернення до Києва експедитори вирішили обробити негативи, щоб скласти звіт про поїздку. Лише тоді вони усвідомили, що першими побачили слабке світло від нікому невідомої тоді комети.

"У нас на руках було 5 негативів, тобто 5 підтверджень відкриття. Свої дані ми надіслали в Америку і Ленінград, в Інститут теоретичної астрономії. Приємно, що із США прийшла телеграма. Навіть вирахували орбіту і одразу на всіх обсерваторіях знайшли", – розповів учений.

Комета Чурюмова – Герасименко – короткоперіодична з часом обертання 6,6 року.NavCam / Rosetta / ESA (CC BY-SA IGO 3.0)

Через 35 років до ядра комети Чурюмова-Герасименко запустили космічний апарат "Розетта". Його частина – космічний модуль Philae – 12 листопада 2014 року здійснила першу в історії посадку на ядро комети.

Сьогодні фахівці в усьому світі також згадують основні досягнення "Розетти".

1. Знайти гліцин.

Космічному апаратові вдалося знайти безліч різних молекул в атмосфері комети 67P протягом свого часу на орбіті. Від кисню до льоду, космічний апарат виявив значну кількість відомих науковцям елементів, пов'язаних з кометою 67P, але мабуть найзахопливішим було відкриття гліцину.

Гліцин та інші органічні молекули, знайдені в атмосфері комети, відомі як будівельні блоки життя, саме тому, що життя, як ми знаємо, що потребує цих видів органіки. "Розетта" також шукатиме молекули на своєму шляху до поверхні комети 67P, досліджуючи навколишнє середовище.

Космічному апаратові вдалося знайти безліч різних молекул в атмосфері комети 67P протягом свого часу на орбіті. NavCam / Rosetta / ESA (CC BY-SA IGO 3.0)

2. Побачити спалах від комети Чурюмова-Герасименка.

"Розетті" вдалося зафіксувати кілька надзвичайних знімків комети. Чорно-білі світлини деталізовано показують особливості об'єкта, але чи не найбільш приголомшливе фото відтворює яскравий спалах пилу від комети одразу після того, як вона максимально наблизилися до Сонця у серпні 2015 року.

Вчені не були впевнені, що космічний апарат витримає наближення комети 67P до сонця, але орбітальний апарат зробив це, продовжуючи вивчення комети ще протягом року до кінця своєї місії.

3. Почути, як співає комета 67P.

"Розетті" вдалося виявити, що комета звучить, як кит, який співає десь на глибині океану. Космічний апарат відстежив сигнал 67P у 2014 році, але науковці дослідили його лише рік потому. Вони виявили, що "пісня комети" з'являється через рух в об'єктах у магнітному полі, яке виникає через електризування.

4. Роздивитися воронки комети Чурюмова-Герасименка.

"Розетта" задокументувала більше десятка воронок, завдяки чому науковці змогли віднайти їхнє походження. Ці воронки вивергаються газом і пилом.

5. Знайти втрачений спусковий апарат Philae.

Мабуть, найпоетичнішим досягненням "Розетти" стало те, що вона знайшла втрачений елемент свого посадкового модуля на поверхні комети. Модуль Philae застряг у тріщині комети. Його знайшли через 2 роки після невдалого приземлення на її поверхню.

"Розетта" задокументувала більше десятка воронок, завдяки чому науковці змогли віднайти їхнє походження. NavCam / Rosetta / ESA (CC BY-SA IGO 3.0)