Освітня допомога. Як випускники зорганізувались для підтримки шкіл та вишів
Десять років тому Надія Варгола навчалася в Америці на магістерській програмі.
Крім стандартного набору нових вражень від інакшого середовища та способу викладання у тамтешньому виші, дівчина помітила ще одну особливість: у Purdue University кабінети, будинки і департаменти носили імена випускників університету.
І це не просто так, адже в США досить поширена практика благодійної підтримки колишніми студентами своїх навчальних закладів.
[L]Побачене закарбувалось у пам'яті, а після Революції Гідності переросло у проект – Alumni Fund Ukraine (Фонд Випускників України).
Проект ставить собі за мету розвивати в Україні традицію підтримки випускниками своїх навчальних закладів та освітніх проектів загалом, прозоро та надійно. Це можуть бути іменні стипендії для теперішніх студентів та викладачів, фінансування поїздок на усілякі конференції та олімпіади тощо.
За менш як рік діяльності фонд відкрив чотири свої осередки та залучив кошти в університет та три ліцеї на загальну суму майже 350 тисяч гривень.
Крім того, Alumni Fund Ukraine реалізував переклад українською мовою знаменитого курсу "Наука повсякденного мислення", який проходив на онлайн-платформі Prometheus.
Як запустити такий проект, і як він працює? Про все це Надія Варгола розповіла "Українській правді. Життя".
ПАРАСОЛЬКА ДОПОМОГИ
Два роки тому Надія замислилась над створенням фонду випускників закладу, у якому навчалась сама – Івано-Франківського ліцею при Інституті нафти і газу. Приїхала туди, розповіла про задум учням і викладачам та вирішила починати діяти.
Цілком захоплена ідеєю, Надія ділилась думками з усіма друзями поспіль. Зрештою, після багатьох обговорень стало зрозуміло, що подібний фонд потрібен не лише її рідному ліцею, але й іншим вишам та школам.
Надія замислилась над створенням фонду випускників закладу, у якому навчалась сама, однак згодом стало зрозуміло, що фонд потрібен не лише її рідному ліцею, але й іншим вишам та школам |
Відтак первинний задум переріс в ідею організації, яка б уможливлювала підтримку випускниками своїх навчальних закладів по всій країні. Разом з друзями Надія вирішила створити таку організацію, яка би об'єднала різні навчальні заклади і команди з їх розвитку.
Фонд зареєстрували у Швейцарії (там зараз мешкає Надія) та Україні.
Так вирішили, так і зробили.
Але залишалась ще одна проблема – люди на місцях. Адже мало знайти доброчинців та ресурси, кінцевий результат все ж залежить від роботи місцевої команди, яка має втілювати ці ідеї та контролювати належне використання зібраних коштів.
Тому в побудові моделі роботи фонду, його засновники взяли принцип: "Не робимо нічого в жодному навчальному закладі, якщо там немає місцевої команди".
Відтак спершу в школі чи виші має сформуватись команда активістів – мінімум з 1 викладача чи представника навчального закладу, 1 випускника та 1 школяра (чи студента, якщо йдеться про виш).
Перед початком співпраці, фонд дуже детально вивчає заявку, резюме та досвід роботи, прописує всі вимоги до місцевої команди. Таким чином вони намагаються максимізувати шанс на успіх цього осередку, мінімізувати можливі зловживання та врахувати потреби усіх сторін.
Наразі фонд має чотири осередки, де такі команди активно працюють. Хоча ціль значно амбітніша – сотні по всій країні.
Організація вже в перший місяць об'єднала різні навчальні заклади і напрямки. Для збільшення натисніть на малюнок |
"Ми ні до кого не йдемо, ми нічого не нав'язуємо. Ми даємо можливість активним людям розвивати свої навчальні заклади", – каже Надія.
Можливості, про які вона говорить, і які надає фонд, складаються з добре продуманої моделі залучення випускників, програми про розвитку осередку, сайту, фінансових ресурсів для збору коштів (PayPal та рахунки в Україні та Швейцарії), бухгалтерського супроводу та консультацій експертів.
Аби зібрати кошти для розвитку проектів, Надія спершу просила друзів та знайомих перераховувати комфортну для них суму. Потім друзі просили своїх друзів жертвувати кошти на проект – і таким чином Надія збирала гроші для розвитку проекту.
А згодом підтягнулись вже й ті, хто почув про проект зі ЗМІ, або ж долучився до безкоштовної допомоги проекту.
Наприклад, юридична компанія Arzinger надає свої послуги фонду pro bono.
"Для нас це навіть важливіше від грошового внеску, бо в Україні дуже складно працювати. Я була шокована, наскільки все зарегульовано, навіть для громадських організацій", – зазначає Надія.
У Швейцарії, де зареєстрована центральна організація, працювати значно легше.
НА ЩО ФОНД ДАЄ КОШТИ
Фонд свою діяльність ділить на 4 напрямки.
1. Підтримка школярів чи студентів – стипендії для дуже бідних студентів, особливо з села; чи навпаки, дуже здібним, які показують найкращі результати у навчанні.
2. Викладачі. Тут у фонду є багато стипендій для найкращих вчителів з математики, української мови, англійської тощо. Є, наприклад, нагороди вчителю, який впроваджує найновіші методи навчання. Багато доброчинців оплачують саме такі стипендії на суму 5-10 тисяч гривень.
3. Позанавчальна діяльність. Йдеться про участь в олімпіадах чи міжнародних конкурсах, конференціях. Іноді навіть на шкільні конкурси – наприклад, шкільні змагання з шахів, малювання.
4. Власне навчання. Йдеться про підтримку впровадження інновацій в навчальному процесі, змішаного навчання, комп'ютерного забезпечення.
Багато доброчинців оплачують саме такі стипендії на суму 5-10 тисяч гривень |
ЯК СТВОРИТИ КОМАНДУ МІСЦЕВОГО ОСЕРЕДКУ
Основні зусилля фонд кидає на відбір місцевої команди. По-перше, аби уникнути корупції чи нецільового використання грошей доброчинців, по-друге – підтримати справді активну команду, яка реалізує задумане та вміє працювати довгостроково над втіленням своїх цілей.
Щоб подати заявку на відкриття осередку, команда має заповнити аплікаційну форму на сайті фонду, подати резюме тощо. Далі будуть скайп-інтерв'ю з ініціатором створення осередку, потім – детальне обговорення з усією командою потреб навчального закладу.
І лише після цього між навчальним закладом і фондом підписується офіційний договір про співпрацю.
Далі будуть щомісячні скайп-конференції між фондом і командою про те, як вони рухаються по затвердженому плану реалізації ідеї.
Така чітка модель розвитку – з міжнародного корпоративного сектору, в якому Надія працювала понад десять років.
Основні зусилля фонд кидає на відбір місцевої команди. Фото Sentavio/Depositphotos |
Хто може заснувати осередок?
Будь-хто, навіть той, хто не закінчив цю школу чи вуз, але в його команді мають бути представники цього навчального закладу. У засновника має бути досвід ведення проектів чи створення команд, а ще – мінімум 1-2 години щотижня на розвиток осередку.
Після цього через сайт Фонду Випускників України цей осередок може залучати кошти на свій проект.
"За два тижні після запуску осередку в ліцеї, ми зібрали 100 тисяч гривень. Це невелика школа, у якій за 25 років було близько 2000 випускників. Для ліцею, який ніколи не отримував ніяких грошей практично нізвідки – це було "вау".
У нас на сьогодні є 6 нагород для викладачів, 5 стипендій для школярів, кошти для навчальних поїздок, участі в олімпіадах, літньої школи англійської мови тощо", – розповідає Надія.
ПЛАНИ НА НАЙБЛИЖЧЕ МАЙБУТНЄ
[L]"Ми хочемо рости повільно. Інакше можна просто перегоріти", – каже Надія.
Тому зараз базовий план – відкрити 10 осередків і запустити ще один безкоштовний онлайн-курс світового рівня на тему інновацій та підприємництва.
Є ще й інші. Але про них у фонді не хочуть говорити публічно.
Принаймні поки що.
Галина Титиш, спеціально для УП.Життя