"Щоб бути справді хорошим батьком": чому ув'язнені українці хочуть вчитися

1215
6 жовтня 2018

56 тисяч – стільки людей відбувають покарання у місцях позбавлення волі або перебувають у слідчих ізоляторах в Україні.

Ці люди мають право навчатися, працювати, отримувати заробітну плату. Та реальність інша: поки вони відбувають покарання, лише одиниці з них можуть здобувати освіту та обирати сферу діяльності

Благодійна організація FREE ZONE відвідала кілька виправних колоній у Полтавській та Чернігівській областях та дізналася в ув'язнених, навіщо їм освіта, ким вони хотіли б бути та як розвиватися.

1. "Усе життя я граю у футбол, люблю цей спорт. Щоб і далі ганяти м'яч у дворі освіта мені не потрібна, але я хочу, щоб моє захоплення розділяли інші, щоб завдяки мені хтось теж почав грати. То чому б не стати фізруком?"

 

2. "Маю амбітні плани – після звільнення відкрию свій бізнес. Знання у цій справі відіграють найважливішу роль, бо ти маєш працювати своєю головою, розраховувати тільки на себе. Якщо ти не вчишся, то ніколи не зможеш втілити свої ідеї"

 

3. "Зараз здобуваю вищу освіту дистанційно. Вчусь на факультеті правознавства. Хоча до цього я мав зовсім іншу спеціальність – технічну, тож вирішив розширювати свої знання та навчатись новому"

 

4. "Я точно знайду собі роботу. Після звільнення працюватиму швачкою. Не хочу красти чи обманювати когось, навіщо це робити, якщо у тебе є професія?"

 

5. "Раніше досить довго працював у фірмі, яка займалась ремонтом комп'ютерів. Я з Луганської області, і з початком війни організація розвалилась, отож я втратив свою роботу. Тепер після звільнення планую працювати на шахті"

 

6. "Освіта потрібна для того, щоб знаходити спільну мову з іншими людьми. Без знань ти не зможеш побудувати стосунки, бути на одному рівні з оточуючими. Освіта зараз на першому місці"

 

7. "Якби я могла отримати освіту раніше, то переді мною відкрилось би багато можливостей. Думаю, що тоді б моє життя склалось вже зовсім інакше. Я давно люблю готувати і хочу вчитися для того, аби бути професіоналом. Вірю у те, що моя нова робота буде пов'язана з цим"

 

8. "За професією я автослюсар. Мені подобається працювати з машинами, тож після звільнення продовжу цим займатись. Мрію створити родину і хочу отримати освіту, щоб бути справді хорошим батьком для своїх дітей, стати прикладом для малечі"

 

9. "До того, як опинився у в'язниці, був військовим, і коли я звільнюсь, хочу продовжувати захищати свою країну. Я розумію, що із судимістю навряд чи знайду собі роботу, тому планую отримати вищу освіту. Це може все змінити у моєму житті"

 

10. "Ніколи не пізно вчитись. Я це завжди знала, і зараз намагаюсь тримати цей вислів, як мотивацію в своїй голові. Можливо, там за парканом, коли я звільнюсь, переді мною буде багато професій , і можна буде обирати, де та ким працювати. Та для того, щоб це сталось у майбутньому, зараз мені потрібно вчитись"

 

11. "Після звільнення планую змінити професію. Це інша сфера діяльності. До цього я працювала зі свійськими тваринами, доглядала корів на господарстві, але тепер мені потрібні нові знання. Хочу навчитись робити євроремонти. Для чого мені освіта? Я не хочу більше потрапляти у в'язницю"

 

12. "Зараз я вчусь не для себе. Моя головна мета – показати своїм маленьким дітям, що потрібно здобувати освіту. Важливо, щоб вони стали кращими за мене. Це один з кроків, щоб забезпечити гідне життя для них"

 

13. "Я хочу виховувати дітей, працювати з родиною на нашій землі, обробляти її. Освіта важлива не тільки як виконання якогось соціального правила. Важливим є те, що саме ти прагнеш отримати в результаті. Для мене цінно отримати потрібні знання, а не папірець"

 

14. "Звісно, що знання не можуть бути зайвими. Зараз я вчусь, і поки це єдине корисне, що я можу робити тут для себе. Думаю, що у майбутньому це допоможе мені рухатись вперед, розвиватись"

 

15. "До в'язниці я працювала мамою. Не смійтеся – це теж робота. Зараз я хочу бути волонтером, працювати у громадських організаціях. Це складно пояснити, але тут я відчуваю, що мені це потрібно. Я знаю, що хочу допомогти іншим людям. Допомогти собі та своїй родині"

 

16. "Ходив до школи у перший клас. Так склалось, що далі освіта для мене закінчилась. Зараз усі дуже "продвинуті", постійно в курсі подій. Час такий. Тепер вже я розумію, скільки всього мені ще потрібно дізнатись та навчитись, щоб наздогнати однолітків"

 

17. "Мрію відкрити свій бізнес, якесь невеличке кафе у моєму місці. До в'язниці я була домогосподаркою. Освіта допомогла б мені стати впевненішою в собі та своїх намірах змінити життя на краще"

 

18. "Тут я отримав професію та став зварювальником. Для мене дуже важливо знайти роботу після того, як вийду з колонії. Не хочу повертатись до того, чим займався раніше"

 

За словами керівника благодійної організації FREE ZONE Олексія Загребельного, проект "Освіта – шлях додому" показує: єдине, що має відокремлювати людину у місці позбавлення від людини на волі – це паркан.

"Приниження людської гідності, рабський труд та ізоляція від зовнішнього світу жодним чином не роблять людину частиною суспільства, а навпаки, сприяють скоєнню нею повторних злочинів та поверненню за грати.

Однією з основних умов для того, щоб люди під час відбуття покарання мали можливість змінитися, мали змогу здобути загальну, професійну освіту, навчитися життєвим навичкам",зазначає Олексій.

На його думку, це потрібно не лише ув'язненому, але і суспільству в цілому. Якщо відбуваючи покарання людина отримала певні навички, їй легше ресоціалізуватися, стати частиною суспільства.

Шанси, що вона знову вчинить злочин, зменшуються.

Утім, наразі в Україні 84% людей, які після звільнення знову вчиняють злочин.

"Гарантувати людині право на навчання – у корінних інтересах кожної держави. Ув'язнені  – частина суспільства. Коли вони виходять на волю, вони мають інтегруватися.

Саме тому їм важливо готуватися до цього, щоб розуміти той світ, який існує, який, можливо, змінився за ті роки, що вони провели в колоніях.

Вони мають знайти своє місце і забезпечувати своє життя таким чином, щоб це не стало зворотньою дорогою у в'язницю", – запевняє регіональний директор DVV International в Україні, Білорусі, Молдові Беттіна Бранд.

Наразі в Україні розробляють законопроект, який має внести зміни до Кримінально-виконавчого кодексу щодо освіти засуджених.

Проект втілений в життя за підтримки DVV International та Міністерства іноземних справ Німеччини.

powered by lun.ua