Рекламне полювання: в UNICEF розповіли, як українських дітей спонукають до куріння

— 9 жовтня 2018, 12:00

Попри заборону пропагування тютюнопаління, понад 60% молоді в Україні щоденно помічають рекламу сигарет.

Такі дані оприлюднила ініціатива U-Report за підтримки UNICEF.

Фото: Wavebreakmedia/Depositphotos

Опитування провели на початку вересня за допомогою смс, Facebook, Telegram та інших мультимедійних каналів. У ньому взяли участь понад 12 тисяч осіб віком 14–34 роки.

Результати опитування продемонстрували, що 60,4% молоді бачили рекламу сигарет. Серед них більшість спостерігають її в кіосках – 56,8%, супермаркетах (біля каси) – 48,9% та в Інтернеті – 25,5.

Як виглядає прихована реклама тютюну: вітрини, де продають сигарети, оформлюють так, щоб підвищити стимул до куріння та спонукати людей до вживання тютюнових виробів.

РЕКЛАМА:

Для цього застосовують підсвітку, спеціальну викладку пачок, розміщують сигарети на яскравому фоні поруч із солодощами та іграшками на рівні дитячих очей, використовують збільшені пачки та великі цінники тощо.

Аналітики проекту U-Report кажуть: діти, котрі бачать яскраву викладку сигарет у магазинах, стають більш схильними почати курити.

А це і є головною метою тютюнової індустрії – залучати неповнолітніх до куріння з якомога молодшого віку за допомогою прихованої реклами тютюнової продукції.

"Реклама тютюну в Україні заборонена ще з 2012 року, проте тютюнові компанії знайшли лазівки в законодавстві й використовують вітрини магазинів як рекламні щити", – зазначає Лілія Олефір, виконавчий директор ГО "Життя".

Згідно з даними дослідження, майже 21% опитаних U-репортерів зазначили, що вони курять.

Серед неповнолітніх респондентів тютюн вживають 14,5%, а серед тих, кому 18-19 років – 21%.

Навіть серед тих, хто не курить, близько половини пробували курити кальяни. Звичайні сигарети хоча б раз в житті дегустували теж майже половина опитуваних некурців, сигарети зі смаковими добавками – ледь не чверть, вейпи – майже 20 відсотків. Лише чверть ніколи не пробувала зовсім тютюнову продукцію.

В Міністерстві охорони здоров’я кажуть: основна проблема пропагування куріння у тому, що точки продажу перетворилися на місця реклами тютюну.

"Якщо ми розглянемо цю проблему з точки зору захисту прав дітей - це пряме порушення права на здоров’я. Діти не можуть обирати - дивитися чи не дивитися на рекламу сигарет, оскільки вони проходять повз кіоски, купують різні продукти і наражаються так на рекламу.

[L]З точки зору громадського здоров’я потрібно заборонити видиме розміщення сигарет у місцях продажів, щоб попередити дитяче куріння", - наголошує Владислав Збанацький, заступник генерального директора Центру громадського здоров'я МОЗ України.

На сьогодні багато країн вже відмовилися від сигаретних викладок, зокрема Канада, Велика Британія, Норвегія, Фінляндія, Хорватія, Білорусь, та інші.

У Верховній раді України вже зареєстрували законопроект №4030а, який має на меті боротися з прихованою рекламою цигарок. Зараз він очікує розгляду.

Реклама:

Головне сьогодні