Місцеві громади братимуть активнішу участь у призначенні соціальної допомоги®
Об’єднані територіальні громади дістали право проводити обстеження соціально-побутових умов претендентів на отримання житлових субсидій, соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, інших виплат - відповідні зміни до нормативних актів були ухвалені Кабміном у січні.
Про це розповів генеральний директор Директорату сім’ї та соціальної підтримки Міністерства соціальної політики України Віталій Музиченко.
За його словами, в Україні впроваджується електронна система, що дає змогу вже на рівні ОТГ приймати документи малозабезпечених громадян на отримання житлових субсидій, інших видів державної соціальної допомоги.
З цією метою у рамках проекту "Модернізація системи соціальної підтримки населення України", який Мінсоцполітики впроваджує за сприяння Світового банку, здійснюється оснащення ОТГ комп’ютерним обладнанням.
Пакет передбачених законодавством документів і результати обстеження соціально-побутових умов у електронному вигляді надходитиме до місцевих управлінь, уповноважених приймати рішення про призначення державної допомоги.
За словами Віталія Музиченка, побоювання, що такий підхід спричинить зловживання на місцях не мають підстав.
Пілотний проект, проведений за участю 40 ОТГ, підтвердив, що все навпаки – люди, яким є що приховувати, намагаються обминути громади на місцях і їдуть подавати заяви одразу до районних підрозділів з соціального захисту.
Адже хто-хто, а сусіди точно знають, чи є та чи інша родина насправді малозабезпеченою.
Також за підтримки Світового банку вперше в Україні було здійснено масштабну перевірку призначення соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, у ході якої було перевірено 80% справ отримувачів.
Загальний обсяг виявлених порушень з боку спеціалістів місцевих управлінь соціального захисту при наданні допомоги малозабезпеченим сім’ям склав близько 6 мільйонів гривень (0,1% видатків на надання цієї допомоги у 2017 році).
З них – понад мільйон гривень були недоплачені отримувачам.
Аналіз результатів перевірок, за словами Віталія Музиченка, дозволить вдосконалити порядок призначення соціальної допомоги та контроль під час її надання.
Наразі, у рамках спільного зі Світовим банком проекту, Мінсоцполітики розробляє нові підходи та механізми, які спрямовані на підвищення ефективності державних програм соціальної підтримки, дієвості контролю за використанням коштів платників податків, що виділяються на ці цілі, а також на попередження шахрайства.
Одним з таких механізмів є автоматизація виявлення передумов для здійснення порушень.
У процесі надання соціальної підтримки справи, що імовірно можуть містити ознаки порушень, виявлятимуться за допомогою спеціальних алгоритмів.
Це дасть змогу здійснювати заходи з контролю вибірково і ефективно, адже проводити перевірки всіх отримувачів державної допомоги є недоцільним.
Подібна практика в інших країнах дозволяє зменшити рівень шахрайства та зловживань, підвищує адресність допомоги та сприяє ефективному використанню бюджетних коштів.
Також в Україні діє "гаряча лінія" 0-800-502-757 (з 9.00 до 18.00 у робочі дні) для повідомлень про факти незаконного надання чи отримання субсидій, інших видів соціальної допомоги та соціальних послуг.
А щодо інших проблемних питань соціального захисту, у тому числі з надання житлових субсидій, інших видів соціальної підтримки, можна звернутися на Урядову "гарячу лінію" за телефоном 1545.