Сім кіл пекла від комунальників: як відремонтувати під'їзд у будинку та не збанкрутувати

Більшість багатоповерхівок в Україні збудували ще у минулому столітті.

Обшарпані стіни, уражені грибком, зламані поштові скриньки, розбиті вікна у під’їздах стали буденністю для українців.

Вихід з такого стану, який наразі активно просувають - створення об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. Простіше: ОСББ.

Та це не єдиний інструмент, який може використовувати власник при управлінні багатоповерхівкою.

Один з таких підходів я спробувала на собі та вирішила поділитися, оскільки він може стати корисним у боротьбі за гарний будинок.

Нове життя у старому житлі

Більше року тому моя сім’я переїхала до іншого будинку.

Ціна за житло була прийнятною, тому без зайвих питань ми перевезли речі та розпочали нове життя.

Та вже на першому тижні стали помітні всі недоліки будинку з 70-х.

Перший поверх уражений грибком, фарба на стінах потріскалася, ліфт періодично не працював, а половина поштових скриньок не закривалася через іржу.

Типовий під’їзд багатоповерхівки у спальному районі.

З’ясували, що останній раз під’їзд ремонтували 30 років тому.

Весь цей час мешканці оплачували послуги за утримання будинку, а фактично, самостійно займалися благоустроєм: фарбували ліфт та стіни, міняли лампочки, прибирали територію.

Ситуацію потрібно було докорінно змінювати, тому я вирішила не зволікати та приєднатися до боротьби.

З чого все почалося?

Перше, що необхідно було зробити - з’ясувати стан будинку: технічні характеристики ліфту, витрати на утримання будинку, надані комунальними службами послуги тощо.

Для цього я надіслала запит на інформацію до управителя багатоквартирного будинку, відповідь на який так і не надійшла.

Запит до управителя багатоквартирного будинку

Оскаржувати ненадання відповіді на запит не було ні часу, ні сенсу.

До того ж, інформація з відкритих джерел дозволяла розпочати другий етап боротьби.

Не оббивайте пороги - пишіть звернення

Незручний час прийому, незрозумілі правила роботи та відсилання з кабінету до кабінету перетворює похід до комунальних установ на сім кіл пекла.

Аби уникнути бюрократії, можна використовувати зручний та ефективний спосіб комунікації - звернення.

Звернення до управителя були індивідуальними та колективними, електронними та паперовими.

[BANNER1]Усі мали єдині вимоги - зробити ремонт у під'їзді, замінити вікна та модернізувати ліфт.

Але щоразу управитель будинку на ці звернення надавав відписки, що немає грошей.

Півроку безплідної переписки змусили змінити тактику та відправити листа до міської ради.

Зрештою, вимогу передбачити у місцевому бюджеті кошти на ремонт будинку на наступний рік почули.

Відповідь на звернення через сервіс “1551”

У вас борги - ремонту не буде

Після отримання позитивної відповіді залишалося лише чекати на підрядників, однак не так сталося, як гадалося.

У відповідях не було жодної конкретики, а нам з сусідами потрібні були гарантії: інформація про розмір виділених коштів, терміни проведення ремонтних робіт тощо. Тому я продовжувала штурмувати місцеву раду та компанію-управителя.

Звичайно, відповіді не надихали: це знову були відписки.

В останньому листі посадовці поскаржилися на наявність боргу у мешканців будинку за комунальні послуги, що, на їх думку, відтерміновувало ремонт на роки.

Після цього я надіслала листа, у якому попросила надати обгрунтування цієї позиції, обов’язково підкріплену законодавством.

Через декілька тижнів, виходячи з дому, я не повірила своїм очам - на першому поверсі робили ремонт, а вже через місяць замінили всі старі вікна.

Під’їзд до та після ремонту
Замінені вікна

Моя хата скраю, але я все знаю

Після цієї боротьби я зробила не один висновок, однак найголовніший з них - треба знати та спілкуватися з сусідами, бо це союзники у нескінченній боротьбі.

Я розглянула багато варіантів можливої комунікації та у підсумку створила звичайний чат у viber, до якого додала декілька контактів, які мала.

Новина про чат розлетілася швидко і за декілька днів до нього приєдналися сусіди не тільки з мого під’їзду, а й з усього будинку.

Чат будинку у viber

Спочатку всі скаржилися на проблеми, а потім перейшли до дій.

За кілька днів зібрали кошти та замінили поштові скриньки.

Новенькі поштові скриньки

Наразі на порядку денному: заварювання сміттєвого трубопроводу, ремонту загальнобудинкового теплолічильника, встановлення відеокамер та створення ОСББ, але це вже інша історія.

Ось мої топ-10 порад у боротьбі з комунальниками

1. Головна зброя у боротьбі за гарний стан будинку - запити на інформацію та звернення.

За допомогою запитів ви можете отримати необхідну публічну інформацію.

За допомогою звернень - поскаржитися, висловити свою пропозицію та спонукати до дій.

2. Не зупиняйтеся на одному зверненні чи запиті.

У цій справі діє принцип: чим більше, тим краще.

[BANNER2]Зрештою, посадовці вимушені будуть здатися.

3. Подавайте звернення на проведення ремонтних робіт за кілька місяців до прийняття місцевого бюджету на наступний рік.

Це потрібно, щоб посадовці змогли вчасно розглянути вашу пропозицію, опрацювати її та передбачити у відповідних програмах, рішеннях тощо.

4. Вимагайте проведення не капітального, а поточного ремонту.

Зобов’язання з капітального ремонту покладені на власників багатоквартирного будинку.

А проведення поточного ремонту передбачено у тарифі на утримання будинку та обов’язкове до виконання.

5. Якщо від комунальних служб надходять лише відписки - звертайтеся до місцевих рад та адміністрацій.

Житлово-комунальні питання також належать до їхньої компетенції.

6. Після отримання позитивної відповіді не переставайте контролювати хід виконання вашої вимоги.

Знову надсилайте звернення.

7. Вивчайте законодавство у сфері житлово-комунальних послуг.

Знайте права та обов’язки свої та комунальних служб.

Для початку ознайомтеся з положенням закону "Про житлово-комунальні послуги".

8. До звернень та запитів передбачені вимоги, без дотримання яких вони не розглядаються.

Ознайомитися зі всіма правилами написання та подання пропоную у посібнику нашої "Інструменти взаємодії влади з громадою"..

9. У боротьбі за гарний будинок не треба нехтувати будь-якою підтримкою.

Звертайтеся за допомогою до місцевих депутатів, закріплених за вашим районом, або до громадських організацій.

10. Знайомтеся зі своїми сусідами, в тому числі з інших будинків.

Задля ефективної комунікації використовуйте різні засоби: загальні збори, електронні майданчики, або посиденьки за чаєм.

Об’єднуйтесь та підтримуйте один одного.

Наталя Рижкова, юристка ГО "Сильні громади", для УП.Життя

Ми не хочемо втрачати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я.

Титульні фото: bytrf та Depositphotos

Реклама:

Головне сьогодні