Перше враження від людини: чи варто йому довіряти? Пояснює наука
Уявіть себе на футбольному матчі з нестерпним хлопцем поруч. Він галасує, розливає свій напій на вас, глузує з вашої команди.
День потому, прогулюючись парком, ви раптово потрапляєте під зливу. І раптом поруч з з вами з’являється той самий хлопець з матчу та пропонує парасольку.
Чи зміните ви своє ставлення до нього, чи зостанетесь з першим враженням та не сприймете його?
Дослідження соціальної психології припускають, що ми швидко приймаємо остаточні уявлення про інших за їхньою поведінкою, йдеться в навчальному ролику від TED-Ed.
Вивести стійкі характерні риси з одноразової дії - наприклад, образливого слова чи незграбного кроку - не коштує нам великих зусиль.
Використовуючи наші враження як зразок, ми прогнозуємо, як люди будуть поводитись в подальшому.
Пам'ятаючи, що хлопець зі стадіону був різкий, коли ви вперше зустріли його, ви можете очікувати того самого і зараз.
Якщо так, то ви, скоріш за все, оминете його, коли побачите наступного разу.
Це свідчить про те, що ми не можемо змінити наші враження з погляду нової інформації.
Дослідники поведінки визначають шаблони, які керують процесом оновлення враження.
З одного боку, знання дуже негативної, високо аморальної інформації про будь-кого зазвичай має сильніше враження, аніж дуже позитивна, високоморальна інформація.
Тому погана поведінка людини на грі переважить його гарну поведінку в парку.
Дослідники припускають, що така упередженість виникає, бо аморальна поведінка більш показова щодо справжнього характеру людини.
За цією логікою, погане завжди сильніше за добре, коли мова йде про оновлення враження від людини. Але це не обов'язково.
Наприклад, вивчення можливостей та здатностей людини змінює нахил. Це позитивна інформація, яка має більшу вагу.
Повернемось до футбольного матчу. Якщо гравець забиває гол, це врешті має більший вплив на ваше уявлення про його навички, аніж його промах.
Поведінка, яка зустрічається найменше, має більшу вагу для людей при створенні та оновленні враження.
Що трапляється в мозку, коли ми оновлюємо наші враження?
За допомогою МРТ або функціональної магнітно-резонансної томографії, дослідники виявили розширену мережу ділянок мозку, що відповідають за нову інформацію, яка не співпадає з початковим враженням.
Це включає ділянки, відповідальні за соціальне пізнання, увагу, та керування когнітивним процесом.
Коли ми оновлюємо враження, враховуючи нову поведінку людей, активність у вентролатеральній префронтальній корі і верхній скроневій борозні корелює зі здатністю сприйняття того, як часто така поведінка з'являється у повсякденному житті.
Іншими словами, мозок має вирішити, чи поведінка людини є типовою або виходить за рамки прийнятої?
В ситуації з неприємним футбольним фаном, що став добрим самаритянином, ваші мізки кажуть: "Так, з мого досвіду, багато хто може запропонувати свою парасольку, але те, як цей хлопець поводився на грі - це було незвично."
Отже, ви вирішуєте залишитися з першим враженням. Є добра новина в цій інформації: ваш мозок, а на додаток і ви, більше непокоїтеся через дуже негативні, аморальні речі, зроблені іншою людиною, аніж через дуже позитивні моральні вчинки, але це є прямим результатом відносної рідкості такої поведінки.
Ми більше зустрічаємо добрих людей, готових допомогти незнайомцю при потребі.
В такій ситуації, погане буде мати більшу вагу, аніж добре, але тільки тому, що добре частіше зустрічається.
Згадайте останній раз, коли ви оцінювали когось за його поведінкою, особливо випадок, коли ви дійсно відчули, що ваше ставлення до когось змінилося.
Чи була поведінка, яка змусила вас змінити своє ставлення, очікуваною, чи це було геть за рамками звичного?
Переклад українською Олексія Пажука
Корисно також:
Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.
А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.