Навчаєшся працюючи, а кваліфікацію підтверджуєш у кваліфікаційному центрі: як це працює

Навчаєшся працюючи, а кваліфікацію підтверджуєш у кваліфікаційному центрі: як це працює

Сучасний ринок освітніх послуг дуже розмаїтий. Хтось здобуває фах у закладі освіти, хтось – йде на короткотермінові курси, щоб опанувати нову професію, а хтось вчиться, безпосередньо, на підприємстві.

У державі запрацював механізм швидкого та ефективного підтвердження кваліфікації. Йдеться про кваліфікаційні центри.

Війна змінює ставлення до закладів професійної освіти. Дедалі частіше потенціал їхніх випускників розглядають як перспективний у повоєнній відбудові України.

З огляду на постійні зміни на ринку праці професійну освіту нині здобувають не лише випускники шкіл, але й дорослі. За даними одного із великих агрегаторів із пошуку роботи Work.ua, упродовж лютого та березня 2023 року на одне робоче місце претендували понад 100 осіб.

Водночас на сайті вистачає робітничих вакансій, які можна швидко опанувати у профтесі.

Нині здобувати другу профтехосвіту за іншою професією можна безоплатно – такі зміни минулого року з'явилися в Законі України "Про професійну (професійно-технічну) освіту".

"Щоб безоплатно здобути професійну освіту за іншим фахом, у закладах освіти мають бути вільні місця. Розпочати повторне навчання можна не раніше, ніж за 3 роки після отримання попередньої професії.

Можливі винятки, коли людина не може виконувати роботу за отриманою раніше професією чи існує нагальна потреба у фахівцях відповідного напряму", – пояснює Генеральна директорка Директорату професійної освіти Ірина Шумік.

Також Закон передбачає можливість здобуття часткових кваліфікацій.

Буває й таке, що фахівець уже працює за певним напрямом і потребує підвищення кваліфікації, опанування нових знань або ж перекваліфікації.

Стрімко розвивається й ринок неформальної та інформальної освіти, який дає змогу швидко здобути необхідні навички на короткотермінових курсах, майстер-класах тощо.

Водночас для офіційного працевлаштування часто потрібне формальне підтвердження освіти та наявність диплома.

Щоб зменшити дефіцит кваліфікованих кадрів за певними напрямами, 2021 року Уряд затвердив порядок присвоєння та підтвердження професійних кваліфікацій кваліфікаційними центрами.

Тоді ж розпочався процес підготовки нормативної бази для їх створення.

Тепер формально підтвердити свої професійні навички незалежно від способу їх здобуття (у навчальному закладі, на виробництві чи після проходження певних курсів) можна саме у кваліфікаційному центрі.

Вони працюють на базі закладу професійної освіти чи підприємства певного напряму. Основні переваги процедури підтвердження кваліфікації – прозорість і швидкість.

За даними Міністерства освіти і науки України, станом на квітень 2023 року в Україні функціонує 13 кваліфікаційних центрів.

Інформацію про них можна знайти на сайті Національного агентства кваліфікацій. 12 із них функціонують на базі профтехів.

Вище професійне училище ресторанного сервісу і торгівлі на Рівненщині стало першим закладом у регіоні та другим в Україні, де з’явився кваліфікаційний центр за професією "Кухар; кондитер".

Першими підтвердити свою кваліфікацію звернулися кухарі шкільних їдалень.

"Оскільки ми намагаємося завжди йти в ногу з часом, швидко включилися у процес та підготували акредитаційну справу. У вересні 2021 року отримали свідоцтво про акредитацію.

Відтоді до нас звернулися троє кухарів шкільних їдалень, які вже мають досвід роботи 10-15 років та початкову кваліфікацію: серед них були кухарі 3 і 4 розрядів.

Вони пройшли процедуру підтвердження кваліфікації та отримали вищий розряд як фахівці, які здобули інформальну освіту безпосередньо на робочому місці. Сам іспит поділявся на дві частини та відбувався упродовж двох днів.

Теоретична частина передбачала відповіді на питання білетів, а практична – підготовку трьох страв", – розповідає завідувачка відділення надання та верифікації професійних кваліфікацій Рівненського вищого професійного училища ресторанного сервісу і торгівлі Наталія Борисюк.

Серед тих, хто уже скористався послугами кваліфікаційних центрів, Тетяна Семенюк із села Олександрія Рівненської області. З 2006 року жінка працює на посаді кухаря в Обласному мистецькому ліцеї.

Професійну освіту здобула в Почаївському вищому професійному училищі на Тернопільщині. Після завершення навчання отримала 3 розряд, згодом 4-ий, а навесні цього року вирішила підвищити свою кваліфікацію та отримати п’ятий розряд за напрямом "Кухар; кондитер".

Тетяна звернулася до кваліфікаційного центру, подала відповідні документи, склала тестування, відповіла на питання білета та готувала три страви: коктейль із морепродуктів, біфштекс з овочами-гриль і торт "Жіночі примхи".

Страви оцінювала комісія з п’яти фахівців.

"Процедура підтвердження кваліфікації доволі зрозуміла й зручна. Задоволена, що нині є така можливість. Бо на кухні працюю вже давно, багато чого вмію, але стежу за новинками у своїй сфері.

Підписалася на сторінки закладу у соціальних мережах, щоб бути в курсі, що зараз вивчають, застосовувати це у своїй роботі", – ділиться Тетяна Семенюк.

Присвоїти/підтвердити професійні кваліфікації нині можна за 8 професіями: кухар, кондитер, електрогазозварник, електрозварник ручного зварювання, оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, майстер з пошиття одягу, майстер ресторанного обслуговування, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, токар.

Щоб підтвердити кваліфікацію, заявникові потрібно:

  • знайти кваліфікаційний центр відповідного напряму на сайті Національного агентства кваліфікацій;
  • написати заяву про присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації на основі наявних документів, які засвідчують компетенції та підтверджуються відповідними результатами навчання;
  • пройти процедуру підтвердження компетентностей та/або результатів навчання, знань із питань охорони праці з урахуванням професії, кваліфікації шляхом співбесіди, здачі відповідних іспитів;
  • отримати висновок за результатами процедури, підтверджений документально.

У Міністерстві освіти і науки України переконані: до процесу підтвердження професійних кваліфікацій важливо залучати як фахівців з освітнього сектору, так і зі сфери бізнесу.

Така кооперація дасть змогу збалансувати оцінювання кваліфікацій. На базі закладу можна здобути теоретичну підготовку, а практику апробувати на виробництві.

До того ж навчальна установа має чіткий інструментарій для оцінювання.

"Співпраця у цьому напрямі дійсно потрібна. Фахівці мають стежити за новаціями. У деяких закладах освіти, де діють навчально-практичні центри і є сучасне обладнання, можуть підвищувати свою кваліфікацію, пізніше підтверджувати її відповідними документами.

Роботодавці у цьому зацікавлені", – резюмує голова "Гільдії кухарів" Олександр Медведь.

Вікторія Назарук

Ця публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу та його держав-членів Німеччини, Фінляндії, Польщі та Естонії у межах програми "EU4Skills: Кращі навички для сучасної України". Програма має на меті надати підтримку у впровадженні реформи профосвіти та модернізації інфраструктури обраних навчальних закладів. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди Європейського Союзу, його держав-членів та Програми.

Головне сьогодні