Телескоп Вебба показав піщані хмари в атмосфері екзопланети. ФОТО

Ірина Батюк — 17 листопада 2023, 09:00

Під час вивчення атмосфери екзопланети WASP-107b за допомогою космічного телескопа Джеймса Вебба (James Webb) астрономи виявили не лише водяний пар та діоксид сірки, але й силікатні (піщані) хмари.

Як повідомляє Інститут астрономії Левенського університету (Бельгія), команда європейських астрономів встановила, що піщані хмари перебувають у динамічній атмосфері, яка демонструє інтенсивний потік матеріалу. Результати їхнього дослідження опубліковані в журналі Nature.

В Інституті зазначають, що WASP-107b – унікальна газова екзопланета, яка обертається навколо зірки, трохи холоднішої та менш масивної, ніж Сонце. Маса екзопланети майже така ж, як маса Нептуна, але розмір набагато більший – близький до того, який має Юпітер.

"Ця характеристика робить WASP-107b доволі "пухнастою", порівняно з газовими гігантами в Сонячній системі. "Пухнастість" цієї екзопланети дозволяє астрономам зазирнути в її атмосферу майже в 50 разів глибше, ніж під час дослідження Юпітера", – пояснюють науковці.

У дослідженні зазначено, що астрономи не знайшли у WASP-107b жодних слідів парникового газу метану. Відсутність метану вказує на потенційно теплу внутрішню сторону планети.

Водночас відкриття діоксиду сірки стало великою несподіванкою, адже попереднє моделювання передбачало його відсутність. Нові кліматичні моделі свідчать, що сама WASP-107b сприяє утворенню діоксиду сірки в своїй атмосфері.

В Інституті астрономії Левенського університету також зазначають, що це перший випадок, коли астрономи змогли визначити хімічний склад хмар на великій висоті. Там вони складаються з дрібних силікатних частинок, які в багатьох частинах світу є основною складовою піску.

"Відкриття піщаних хмар, води та діоксиду сірки на цій "пухнастій" екзопланеті є ключовою віхою. Це змінює наше розуміння щодо формування та еволюції планет, проливаючи нове світло на нашу Сонячну систему", – заявила професорка Левенського університету Лєйн Десін.

Фото: European MIRI EXO GTO team/ESA/NASA

На відміну від земної атмосфери, де вода замерзає при низьких температурах, на газоподібних планетах, температура яких досягає близько 1000 градусів за Цельсієм, силікатні частинки можуть замерзати, утворюючи хмари, йдеться в дослідженні.

Однак у випадку екзопланети WASP-107b, температура зовнішньої атмосфери якої сягає близько 500 градусів за Цельсієм, силікатні хмари повинні формуватися глибше в атмосфері, де температури значно вищі. Крім того, високо в атмосфері піщані хмари випадають дощем.

"То як тоді можливо, що ці піщані хмари існують на великих висотах і продовжують витримувати?" – ставили собі питання науковці.

"Те, що ми бачимо піщані хмари високо в атмосфері, означає, що краплі піщаного дощу випаровуються в глибші, дуже гарячі шари. Згодом отримана силікатна пара повертається вгору, де вона знову конденсується, утворюючи силікатні хмари. Це дуже схоже на кругообіг водяної пари та хмар на Землі, але краплі там складаються з піску", – пояснює провідний автор дослідження доктор Майкл Мін.

Нагадаємо, раніше ми писали, що телескоп Вебба показав барвисте скупчення галактик "Різдвяна ялинка". ФОТО